طالبان درباره تعامل با جهان این وعده‌ها را داد

طالبان پس از یک هفته پیروزی و تسلط بر افغانستان، قصد دارند به جهان نشان دهند که آماده مدارا و تعامل با جهان هستند؛ با وجود برخی تردیدها، موضع و اظهارات اخیر سران این گروه، نمایانگر تفاوت آشکار در رویکرد جدید طالبان نسبت به گذشته است.

طالبان درباره تعامل با جهان این وعده‌ها را داد

به گزارش منیبان؛ از خبرگزاری افه، کابل یک هفته است که تحت کنترل طالبان به سر می برد؛ طالبانی که بدون هیچ ممانعتی پایتخت کشور را در پی خروج «اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان به تصرف درآوردند. از آن زمان تاکنون طالبان می خواهند به دنیا نشان دهند که آماده مدارا و تعامل با جهان هستند؛ موضوعی که بسیاری هنوز به دیده تردید به آن می نگرند.

در همین رابطه «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان سه شنبه گذشته در اولین کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد: ما نمی خواهیم کسی کشور را ترک کند، اینجا سرزمین شما و وطن مشترک ماست. ما ارزش های مشترک، دین مشترک، ملیت مشترک داریم. عفو عمومی وجود دارد بنابراین هیچ گونه دشمنی رخ نخواهد داد.

مجاهد به عنوان یکی از رهبران برجسته طالبان، برای اولین بار به طور علنی تصریح کرد که «همه به خاطر منافع و ثبات افغانستان مورد عفو قرار گرفته اند.»

موضع و اقدامات طالبان در قبال جامعه بین المللی یکی پس از دیگری نشان می دهد که رویکرد جدید آنها با چهره ای که با افراطی گری و محافظه کاری شدید بین سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱میلادی از خود نشان دادند، تفاوت کرده است.

به گزارش ایرنا،  سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه نیز روز یکشنبه اعلام کرد که نمایندگان گروه طالبان در زمان حاضر به اظهارات خود درباره عفو عمومی، پایان اقدامات نظامی و آمادگی برای گفت‌وگوهای بین افغانستانی پایبند هستند.

پس از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. در هفته‌های اخیر طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد و توانست ۲۴ مرداد و پس از سقوط دولت اشرف غنی، وارد کابل شود.


ت ت
کدخبر: 34643 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها