تحلیلگر عراقی:

آمریکا به دنبال حضور نظامی در عراق به وسیله ناتو است

تحلیلگر مسائل سیاسی عراق حضور نیروهای سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در کشورش را روی دیگر سکه اشغالگری آمریکا تحت عنوان جدیدی دانست.

آمریکا به دنبال حضور نظامی در عراق به وسیله ناتو است

به گزارش منیبان؛ «عباس العرداوی» تحلیلگر سیاسی عراقی امروز به پایگاه خبری «المعلومه»عراق گفت: نیروهای ناتو روی دیگر سربازان اشغالگر آمریکایی در عراق هستند زیرا این نیروها (نیروهای ناتو) نیز زیر چتر فرماندهی آمریکا فعالیت می کنند.

العرداوی گفت: بعد از اینکه گروههای مقاومت و مصوبه پارلمان عراق عرصه را بر آمریکا در عراق تنگ کرده است، این کشور بدنبال دریچه دیگری برای تامین ادامه حضورش در عراق است.

وی افزود: آمریکا نیروهایش را کاهش داد و این درحالی است که همزمان خبر افزایش شمار نیروهای ناتو در عراق اعلام شد. ناتو همان نیروهای آمریکایی تحت پوشش ناتو هستند و این بازی جدید آمریکا است.

العرداوی گفت: نیروهای ناتو تحت فرماندهی آمریکا هستند و روی دیگر اشغالگران آمریکایی به شمار می روند و نمی توان در قبال این امر سکوت کرد.

برپایه این گزارش، این تحلیلگر از پارلمان عراق خواست تا وارد عمل شده و به دولت فشار بیاورد و تا عراق گرفتار بازی ناتو نشود.

خبرگزاری رویترز روز سه شنبه گزارش داده بود: مقام های ارشد و دیپلمات های اروپایی اعلام کردند که وزیران دفاع ناتو تصمیم دارند در جریان ویدئو کنفرانسی که روز پنجشنبه برگزار می شود، در زمینه افزایش شمار نیروهای این ائتلاف از رقم کنونی ۵۰۰ نیرو به حدود ۴ تا ۵ هزار نفر به توافق دست یابند.

دبیرکل ناتو نیز گفته بود که انتظار دارد وزیران دفاع این ائتلاف نظامی در زمینه تمدید ماموریت این نهاد توافق کنند. وی افزوده است که ماموریت ناتو در عراق بتدریج و به تناسب اوضاع توسعه می یابد.

براساس این گزارش، ناتو احتمالا بخشی از فعالیت های آموزشی انجام شده از سوی ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا را برعهده می گیرد.

دیپلمات‌های مزبور یادآور شده بودند که این ماموریت شامل متحدانی از انگلیس، ترکیه و دانمارک و تحت فرماندهی یک فرمانده دانمارکی برای عراقی ها قابل قبول تر از ماموریت نیروی آموزشی آمریکایی است.

در نهایت، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو عصر دیروز پنجشنبه در پایان نشست وزیران دفاع این ائتلاف نظامی به طور رسمی اعلام کرد که ناتو تصمیم گرفت تا شمار پرسنل خود در عراق را هشت برابر کرده و از ۵۰۰ نفر به چهار هزار نفر افزایش دهد.

در همین پیوند، «کریم المحمداوی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق بهمن ماه سال ۹۸ نیز با مطرح شدن بحثها درباره واگذاری ماموریت نیروهای آمریکایی در عراق به ناتو گفته بود که چنین کاری مخالف با مصوبه پارلمان عراق مبنی بر لزوم اخراج نیروهای خارجی از کشور است.

کریم المحمداوی آن زمان در گفت و گویی با بیان این که چنین اقدام ها و توافق هایی با آمریکا، نقض تصمیم پارلمان در اخراج همه نیروهای خارجی از کشور است، افزوده بود که پارلمان علیه هرگونه توافق و یا مذاکره عراق با آمریکا در مورد واگذاری ماموریت نیروهای آمریکایی به ناتو خواهد ایستاد.

وی تاکید کرده بود که تصمیم پارلمان واضح است و تمام نیروهای خارجی نظامی باید اخراج شوند و نیازی به توافق دیگری نیست.

این عضو پارلمان یادآور شده بود که آمریکا ۸۰ درصد ناتو را تشکیل می دهد و این به آن معنا است که آمریکا با این توافق عراق را ترک نخواهد کرد، بلکه با عنوان جدیدی حضور خواهد یافت.

مسئولان و مردم عراق در مناسبت‌های مختلف بر لزوم خروج نیروهای بیگانه و در صدر آنها نیروهای آمریکایی از کشورشان در راستای اجرای مصوبه پارلمان در این زمینه تاکید کرده‌اند.


ت ت
کدخبر: 3474 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها