توافق جدید آمریکا و فرانسه درباره افغانستان انجام شد/ چه خوابی برای طالبان دیده شده؟

وزیران خارجه آمریکا و فرانسه توافق کردند درباره افغانستان به ارتباط نزدیک ادامه داده و بر لزوم پایبندی طالبان به تعهداتش تاکید کردند.

توافق جدید آمریکا و فرانسه درباره افغانستان انجام شد/ چه خوابی برای طالبان دیده شده؟

 به گزارش منیبان؛ از وزارت خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا که به پاریس سفر کرده است، روز سه شنبه  با "ژان ایو لودریان" وزیر خارجه فرانسه  دیدار و گفتگو کرد.

بلینکن در ماه ژوئن (تیر) نیز به پاریس سفر کرده بود اما اکنون در پی بحران پیمان آکوس، بار دیگر برای کاهش تنش ها و بازسازی اعتماد در روابط واشنگتن- پاریس در فرانسه بسر می برد که این بار با استقبال سرد مقامات فرانسوی روبرو شده است.

بلینکن در دیدار با همتای فرانسوی در راستای توافق جو بایدن و امانوئل مکرون رئیسان جمهوری آمریکا و فرانسه در تماس تلفنی روز ۲۲ سپتامبر، بر حفظ مشورت های نزدیک بین دو کشور توافق کردند.

بر اساس این بیانیه، آنها توافق کردند درباره افغانستان به ارتباط نزدیک ادامه داده و بر لزوم پایبندی طالبان به تعهداتش تاکید کردند.

بلینکن و لودریان همچنین درباره زمینه‌های همکاری و هماهنگی نزدیک از جمله در حوزه اقیانوس هند - آرام و منطقه ساحل تبادل نظر کردند.بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا طرفین بر اهمیت همکاری آمریکا و اتحادیه اروپا در دوران ریاست جمهوری آینده فرانسه در شورای اروپا، تقویت ائتلاف ناتو، حمایت آمریکا از طرح‌های امنیتی اروپایی و بحران آب‌وهوایی تاکید داشتند.

 وزیر خارجه آمریکا در حساب کاربری خود در توییتر گفتگوهایش با همتای فرانسوی خود را سازنده خواند و نوشت گفتگوی سازنده‌ای با وزیر خارجه فرانسه برای پرداختن به چالش‌های مشترک اقتصادی و توسعه‌ای از جمله مسائل منطقه‌ای در ایندوپاسیفیک، ساحل و افغانستان داشتم.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا برای شرکت در نشست سازمان توسعه همکاری اقتصادی در پاریس به فرانسه سفر کرده است تا فرصتی برای کاهش نارضایتی کاخ الیزه از قرارداد زیردریایی آمریکا با استرالیا به دست آورد.

بلینکن از(چهارم تا ششم اکتبر )۱۲ تا ۱۴مهرماه در فرانسه و از (هفتم تا هشتم اکتبر)  ۱۵ تا ۱۶ مهرماه در مکزیک خواهد بود و در پاریس ریاست نشست شورای وزیران سازمان همکاری و توسعه اقتصادی را بر عهده خواهد داشت که شصتمین سالگرد تاسیس خود را گرامی می‌دارد.

وزیر خارجه آمریکا را در این سفر جان کری نماینده ویژه این کشور در تغییرات اقلیمی، نماینده تجاری آمریکا، رئیس شورای مشاوران اقتصادی و معاون وزیر خارجه در امور رشد اقتصادی، انرژی و محیط زیست همراهی خواهند کرد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا ۲۵ شهریور ماه در یک ویدئو کنفرانس از کاخ سفید با نخست وزیران انگلیس و استرالیا از مشارکت و همکاری امنیتی – نظامی جدید موسوم به آکوس (AUKUS) میان سه کشور خبر داد و گفت این مشارکت در مورد سرمایه گذاری بر روی بزرگترین منبع قدرت ما است.

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه در واکنش به این اقدام واشنگتن، توافق آکوس را اقدامی "بی‌رحمانه" و "خنجری از پشت" دانست و افزود: این تصمیم ناخوشایند، یکجانبه و غیرقابل پیش‌بینی من را به یاد بسیاری از اقدامات ترامپ می‌اندازد.

فرانسه در اعتراض به این توافق سفیران خود را از آمریکا و استرالیا فراخواند و یک مراسم  برای گرامیداشت روابط خود با آمریکا را نیز لغو کرد.

توافق امنیتی جدید سه جانبه میان آمریکا، انگلیس و استرالیا موسوم به آکوس دولت فرانسه را از یک قرارداد نظامی ۹۰ میلیارد دلاری محروم ساخته است.

 اکنون بلینکن در سفرش به فرانسه بنا دارد به این متحد اروپایی خود اطمینان دهد به رغم کنار گذاشته شدن از قرارداد فروش زیردریایی به استرالیا، پاریس همچنان عضو مهمی در راهبرد واشنگتن در حفظ ایمنی و امنیت در منطقه اقیانوس‌های آرام و هند است.


ت ت
کدخبر: 42389 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها