برنامه جدید انگلیس برای خلیج فارس لو رفت

دولت انگلیس قصد دارد تا در راستای توسعه مناسبات اقتصادی در دوره پسا برگزیت با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (جی‌سی‌سی) توافق تجاری امضاء کند.

برنامه جدید انگلیس برای خلیج فارس لو رفت

به گزارش منیبان، «آن-ماری ترولیان» وزیر تجارت بین‌الملل انگلیس امروز (جمعه) نخستین گام را در راستای مذاکرات با شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس برداشت و به شرکت‌های انگلیسی فراخوان داد تا حوزه‌های تجاری مورد علاقه خود را در این منطقه معرفی کنند.

این فراخوان به مدت چهارده روز ادامه دارد تا دولت محافظه‌کار بوریس جانسون بتواند درباره ابعاد توافق مورد نیاز به جمع‌بندی برسد. وزیر تجارت بین‌الملل انگلیس قصد دارد تا در این زمینه با نمایندگان عضو شورای همکاری خلیج فارس در لندن هم ملاقات کند.

وی در اظهار نظری بیان داشت: ما به دنبال یک توافق مدرن و جامع هستیم که موانع تجاری را برای دسترسی به بازار بزرگ مواد غذایی و نوشیدنی و در حوزه‌هایی مانند تجارت دیجیتال و انرژی‌های تجدیدپذیر رفع کند.

اتحادیه اروپا نیز برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و رابط تجاری و سرمایه‌گذاری به صورت سالانه با اعضای شورای همکاری خلیج فارس ملاقات می‌کند. اما مذاکرات دو طرف درباره دستیابی به توافق تجاری از ۱۸ سال پیش متوقف شده است.

بر اساس گزارش‌ها شورای همکاری خلیج فارس هم از سال ۲۰۱۵ به این سو توافق تجارت آزاد امضاء نکرده است. این درحالیست که انگلیس از روابط تجاری و نظامی نزدیکی با کشورهای حوزه خلیج فارس برخوردار است و حجم مراودات تجاری این کشور با حوزه خلیج فارس سال گذشته به ۳۰ میلیارد پوند رسید.

لیز تراس که پس از کارنامه موفق در وزارت تجارت بین‌الملل به ریاست دستگاه دیپلماسی منصوب شده است دوشنبه گذشته در جریان کنفرانس سالانه حزب حاکم محافظ کار تصریح کرد که این کشور به دنبال توسعه روابط تجاری با کشورهای بیشتری در جهان است.

وی که به تعبیر رسانه‌های انگلیس سیاست دیپلماسی اقتصادی را در دوران پسابرگزیت دنبال می‌کند بیان داشت: هدف من این است که مناسبات اقتصادی و امنیتی کشور را برای ایجاد یک شبکه آزاد در جهان تقویت کنم. ما یک سیاست خارجی مثبت، فعال و وطن پرستانه را دنبال می‌کنیم که روابط تجاری مان را گسترش دهد، همکاری‌های امنیتی مان را تقویت و از توسعه حمایت کند. 

تراس بیان داشت: می خواهیم با کشورهای بیشتری در راستای منافع متقابل تجارت و سرمایه گذاری کنیم. این شیوه منجر به آزادی و ثروتمندتر شدن جوامع می‌شود و موازین حقوق بشری و آرماهایی را که به ان اعتقاد داریم گسترش می‌دهد.

وزیر امور خارجه انگلیس عنوان کرد:‌باید در جنگ نفوذ اقتصادی پیروز شویم و این امر در گرو تشکیل روابط نزدیک‌تر با دوستان و متحدان مان در سراسر جهان از جمله گروه ۷، ناتو، شرکای ما در منطقه اقیانوس آرام مانند استرالیا، هند، کره جنوبی، کشورهای حوزه خلیج(فارس) و البته شریک مهم و استراتژیک ما ایالات متحده است.

البته دورخیز انگلیس برای توسعه مناسبات تجاری با حوزه خلیج فارس با انتقادهایی هم مواجه شده است. برخی نمایندگان مجلس و گروه‌های حقوق بشری دولت را به انجام معاملات پر سود تسلیحاتی با عربستان سعودی متهم می‌کنند که در جنگ یمن و نقض قوانین حقوق بشری فاجعه به بار آورده است.

انگلیس از زمان آغاز جنگ یمن که علاوه بر آمار بالای تلفات، ده‌ها هزار زخمی و ویرانی در این کشور مسلمان به‌جای گذاشته، مجوز فروش حدود پنج میلیارد پوند سلاح به عربستان سعودی را صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است.


ت ت
کدخبر: 42852 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها