بررسی طرح رتبهبندی معلمان در مجلس به کجا رسید؟
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه رتبهبندی معلمان سطوح و جایگاه پنجگانه تعیین شده برای رتبهبندی را مشخص کردند.
![بررسی طرح رتبهبندی معلمان در مجلس به کجا رسید؟](https://cdn.moniban.ir/thumbnail/MoHK77iIe0wH/1XqT3GQifpSNsaHEg4HshxKxG7Jv_TEYARqKkbsB7yo13pWQ39WIGraf2rKkBCG50wlQNksBW2usAWPOC98MYZtTHgREJaF6/%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3+%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C+%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C+%D9%82%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A8%D8%A7%D9%81.jpg)
به گزارش منیبان؛ جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی لایحه رتبهبندی معلمان در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان با ۱۱۷ رای موافق ماده ۳ این لایحه را بر اساس پیشنهاد اصلاحی حمید رضا حاجی بابایی نماینده مردم همدان تصویب کردند.
بر اساس این ماده، معلمان براساس شایستگیهای عمومی، تخصصی و حرفهای، تجربیات و عملکرد رقابتی خود در رتبههای پنج گانه آموزشیارمعلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استادمعلم قرار میگیرند. شرایط کسب، ارتقاء، توقف و تنزل در آیین نامه رتبهبندی معلمان تعیین میشود.
در ماده ۳ این لایحه که با رای نمایندگان اصلاح شد، معلمان براساس شایستگیهای عمومی، تخصصی و حرفه ای، تجربیات و عملکرد رقابتی خود در رتبه های پنج گانه به ترتیب معلم پایه، معلم ارشد، معلم خبره، معلم سرآمد و استاد معلم تعریف شده بودند.
در تبصره یک ماده ۳ آمده است: وزارت آموزش و پرورش مکلف است ظرف یک ماه پس از ابلاغ این قانون لایحه رتبهبندی معلمان را بر اساس قانون تهیه و به تصویب هیات وزیران برساند.
نمایندگان تاکنون با تصویب مواد یک و دو این لایحه شرایط ارزشیابی برای رتبهبندی معلمان را تعیین کردند که در آن شایستگی، صلاحیت معلمی، شایستگی عمومی، شایستگی تخصصی و شایستگی حرفهای تعیین شده و تجربه، نظام رتبه بندی و رتبه نیز تعریف شده است.
با اصلاح ماده ۳ این لایحه، محمد باقر قالیباف که ریاست جلسه را بر عهده داشت، مواد ۴ به بعد لایحه را برای اصلاح به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارجاع داد.