از سوی ژاپن؛

توافق مهم دیپلماتیک با آمریکا انجام شد

هایاشی یوشیماسا وزیر امور خارجه جدید ژاپن و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده، برای تقویت بیشتر اتحاد دوجانبه به منظور تحقق اقیانوس های هند و آرام باز و آزاد توافق کردند.

توافق مهم دیپلماتیک با آمریکا انجام شد

به گزارش منیبان؛ از کیودو، هایاشی روز دوشنبه در گفتگوی تلفنی خود با همتای آمریکایی اش ابراز امیدواری کرد که بتواند رابطه خوبی با بلینکن برقرار کند، همانطور که موتگی توشیمیتسو سلف او این کار را انجام داده بود.

وزیر امور خارجه آمریکا در این تماس به هایاشی به مناسبت انتصابش به عنوان وزیر امور خارجه تبریک گفت. هایاشی اوایل هفته گذشته زمانی که نخست وزیر کیشیدا فومیئو کابینه دوم خود را انتخاب کرد، این سمت را بر عهده گرفت.

هایاشی و بلینکن تاکید کردند که در پاسخ به مسائل جهانی مانند همه‌گیری ویروس کرونا و تغییرات آب و هوایی از نزدیک با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

همچنین دو طرف به شدت با تلاش های یکجانبه چین برای تغییر وضع موجود از طریق زور در دریای شرقی و جنوبی چین مخالفت کردند، آنها همچنین بر اهمیت صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان تاکید کردند.

دو طرف همچنین اعلام کردند که کشورهایشان برای خلع سلاح هسته‌ای کامل کره شمالی از نزدیک هماهنگ خواهند شد.

هایاشی در این گفت و گو خواستار ادامه تفاهم و همکاری در مورد اتباع ژاپنی ربوده شده توسط کره شمالی شد و بلینکن حمایت خود را از این طرح اعلام کرد.

آنها همچنین موافقت کردند تا در اسرع وقت سفر نخست وزیر کیشیدا به ایالات متحده را ترتیب دهند.

بلینکن در ادامه بر تعهد تزلزل ناپذیر واشنگتن به دفاع از ژاپن، از جمله اعمال ماده پنج پیمان امنیتی ژاپن و ایالات متحده در جزایر سنکاکو، تاکید کرد. ژاپن این جزایر را کنترل می کند اما چین و تایوان مدعی مالکیت آنها هستند. دولت ژاپن معتقد است این جزایر از نظر تاریخ و قوانین بین‌المللی بخشی ذاتی از خاک ژاپن هستند.

هایاشی پس از این گفتگو به خبرنگاران گفت که این گفت و گو گام بسیار مهمی در جهت ایجاد اعتمادسازی بوده است.


ت ت
کدخبر: 48950 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها