سخنگوی دفتر ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین:

درخواست محرمانه از اسرائیل نکردیم

سخنگوی دفتر ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین به اخبار منتشره درباره درخواست محرمانه محمود عباس از گانتس برای آزادی 25 اسیر امنیتی واکنش نشان داد.

درخواست محرمانه از اسرائیل نکردیم

به گزارش مُنیبان از خبرگزاری شینهوا، نبیل ابوردینه، سخنگوی دفتر ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین در جمع خبرنگاران در رام‌الله با اشاره به اینکه درخواست محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی برای آزادسازی اسرای فلسطین از زندان‌های اسرائیلی در دیدار ماه گذشته‌شان در تل‌آویو موضوع پنهانی نیست، گفت: پرونده اسرا اولویت اول عباس است زیرا بدون قدس و آزادی اسرا هرگز صلحی برقرار نخواهد شد.

روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت رژیم صهیونیستی پیشتر مدعی شده بود که عباس در دیدار با گانتس به صورت محرمانه آزادی ۲۵ اسیر جنبش فتح که بیش از ۳۰ سال از اساراتشان گذشته و نیز تعداید از اسرای بیمار را خواستار شد.

به نوشته این روزنامه عبری زبان، گانتس هیچ پاسخ مثبت یا منفی به این درخواست نداد و به عباس گفت که این مساله را بررسی خواهد کرد زیرا از حساسیت بالایی برخوردار است.

قرار بود این ۲۵ اسیر در چهارمین و آخرین مرحله توافق‌های قبلی اعلام شده میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی در ۲۹ آوریل ۲۰۱۴ آزاد شوند اما رژیم صهیونیستی از این کار امتناع کرده و موافقت با تمدید مذاکرات صلح را پیش‌شرط این آزادسازی اعلام کرد.

۷۸ تن از ۱۰۳ اسیر قدیمی زندان‌های رژیم صهیونیستی در سه مرحله در ماه‌های دسامبر، اوت و اکتبر سال ۲۰۱۳ آزاد شدند.

رژیم صهیونیستی موافقت کرده بود آنها رادر چهار مرحله طی ۹ ماه آزاد کند.

ابوردینه همچنین گفت: مخالفت نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل با تشکیل کشور فلسطین هیچ ارزشی برای رهبری و ملت فلسطین ندارد و تنها موجب تشدید پافشاری و خواست آنها برای تشکیل کشور مستقل فلسطین با پایتختی قدس خواهد شد.

ابوردینه تاکید کرد: دولت اسرائیل باید بداند کلید صلح و امنیت در دست ملت فلسطین است و حمایت آمریکا و توافقنامه‌های عادی‌سازی هرگز سودی به آن نخواهد رساند بلکه توافق با ملت فلسطین و جلب رضایت آنها برایش سودآور خواهد بود.

پیشتر بنت در مصاحبه‌ای که روز جمعه با روزنامه عبری زبان "یسرائیل هیوم" داشت، مخالفت خود را با تشکیل کشور فلسطین اعلام و تاکید کرده بود، تا زمانی که در ریاست کابینه است، هرگز اجازه انجام مذاکراتی سیاسی در این رابطه را نخواهد داد.

آخرین مذاکرات صلح میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی اواخر سال ۲۰۱۴ پس از ۹ ماه مذاکرات با نظارت آمریکا، بدون اینکه پیشرفتی در زمینه حل اختلافات چند دهه اخیر دو طرف حاصل شود، متوقف شد.

فلسطینی‌ها خواستار تشکیل کشور مستقل خود در کنار اراضی اشغالی سال ۱۹۶۷ و پایتختی قدس شرقی هستند.

ابوردینه در ادامه ضمن افشای برخی رایزنی‌های مستمر میان دو طرف فلسطینی و آمریکایی درباره مسایل مهمی از جمله تعهدات جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نسبت به فلسطینی‌ها درباره شرایط قدس، افتتاح کنسولگری آمریکا و شهرک‌سازی‌ها گفت: این رایزنی‌ها هنوز بسیار کند انجام می‌شوند و به نتیجه‌ای نرسیده‌اند.

همچنین سخنگوی دفتر ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین ضمن ابراز تاسف نسبت به مبهم بودن موضعگیری آمریکا در مذاکرات، گفت: این موضوع در راستای صلح و راه‌حل دوکشوری نیست و همه باید بدانند که نمی‌توان از مساله فلسطین چشم‌پوشی کرد.


ت ت
کدخبر: 63968 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها