هم‌افزایی ایران و کوبا در تولید واکسن علیه ویروس کرونا

موسسه فینلای کوبا (تولیدکننده واکسن کوبایی سوبرانا ۰۲) با استقبال از آغاز کارآزمایی‌های بالینی این واکسن در ایران گفت: هم افزایی تهران- هاوانا روند پیشرفت ایمن‌سازی علیه ویروس کرونا را در دو کشور سرعت می‌بخشد.

هم‌افزایی ایران و کوبا در تولید واکسن علیه ویروس کرونا

به گزارش منیبان؛ از خبرگزاری کوبایی پرنسا لاتینا، نهاد پزشکی دولتی «بیوکوبا فارما» امروز اعلام کرد: با ورود یکصد هزار دوز واکسن کوبایی ویروس کرونا به خاک ایران، مرحله نهایی مطالعات بالینی این واکسن در ایران به پایان خواهد رسید.

در راستای بخشی از همکاری‌های هاوانا با کشورهای دیگر برای پیشبرد تولید واکسن علیه کووید ۱۹، روز پنج شنبه (۲۱ اسفند) یکصد هزار دوز از واکسن منتخب کوبایی سوبرانا ۰۲، وارد ایران شد.  

به گفته «ویسنته ورث» مدیر موسسه فینلای، سوبرانا ۰۲ که مرحله سوم کارآزمایی های خود را از هفته گذشته در کوبا آغاز کرده، براساس قرارداد قبلی مرحله نهایی مطالعات را همانطور که پیش بینی شده بود در کشورهای دیگر از جمله ایران به پایان خواهد رساند.

در همین راستا، اوایل سال جاری میلادی یک توافق همکاری بین موسسه فینلای کوبا و موسسه پاستور ایران برای اجرای فاز سوم آزمایش های انسانی به طور همزمان در دو کشور به امضا رسید.

موسسه فینلای در صفحه توئیتر خود با استقبال از آغاز فرآیند مطالعاتی واکسن سوبرانا ۰۲ در ایران گفت: هم افزایی تهران- هاوانا به روند پیشرفت ایمن سازی علیه ویروس کرونا در دو کشور سرعت می بخشد.

از سوی دیگر، «کیانوش جهانپور» سخنگوی سازمان غذا و دارو، روز پنج شنبه ضمن اعلام خبر ورود یکصد هزار دوز واکسن کوبایی به تهران، گفت: دریافت این واکسن ها با هدف اجرای فاز سوم مطالعات بالینی مولتی سنتریک مشترک میان دو کشور صورت می گیرد.

جهانپور افزود: در صورتی که نتایج نهایی اثربخشی سوبرانا ۰۲ تایید شود، تولید انبوه این دارو به طور مشترک در ایران و کوبا به جریان خواهد افتاد. به همین منظور، فناوری تولید این دارو در چارچوب توافقات صورت گرفته به تهران منتقل خواهد شد.

به این ترتیب واکسن سوبرانا ۰۲، اولین نامزد دارویی این کشور علیه همه گیری است که به مرحله سوم و نهایی آزمایش ها رسیده است.

کوبا همزمان چهار نوع واکسن سوبرانا ۰۱، سوبراناپلاس، مامبیسا و ابدالا را در برنامه تولید خود دارد.

کوبا دوشنبه گذشته (۱۸ اسفند) مرحله سوم آزمایش های انسانی سوبرانا ۰۲ را در ۸ مرکز هاوانا بر روی ۴۴ هزار داوطلب آغاز کرد. این کشور با جمعیت حدود ۱۱ میلیون، به منظور قطعیت بیشتر نتایج آزمایش واکسن خود، انجام مراحل نهایی کارآزمایی را در چند کشور دیگر  در دستور کار خود قرار داده است.

مکزیک برای میزبانی فاز سوم آزمایش واکسن کوبایی کرونا در حال مذاکره با این کشور است که به محض پایان بررسی‌ها و صدور مجوز از سوی سازمان بهداشت مکزیک، آن را اعلام خواهد کرد.

دولت کوبا با ابراز امیدواری و خوش بینی، امکان تولید ۱۰۰ میلیون دوز واکسن سوبرانا۲ را در سال جاری برآورد کرده است که این میزان، واکسیناسیون تمام جمعیت این کشور ۱۱ میلیونی و بازدیدکنندگان خارجی را بیش از مقدار موردنیاز کفایت خواهد کرد.


ت ت
کدخبر: 7253 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها