رییس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس دهم:

رای استمزاجی به بازگشت طرح صیانت مبنای قانونی ندارد

رییس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس دهم می گوید که رای گیری استمزاجی صورت گرفته در جلسه علنی برای بازگشت طرح صیانت به صحن فاقد اعتبار قانونی برای اجرای این تصمیم است و برای بازگشت طرح به صحن، باید در جلسه علنی رای‌گیری شود.

رای استمزاجی به بازگشت طرح صیانت مبنای قانونی ندارد

عزت الله یوسفیان ملا، رییس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس دهم، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی منیبان درباره موضوع «رای گیری استمزاجی روز گذشته مجلس برای بازگشت طرح صیانت به صحن» گفت: طرح صیانت در مجلس یازدهم با رای گیری در جلسه علنی اصل هشتاد و پنجی شد و این که روز گذشته در جلسه غیرعلنی درباره بازگشت این طرح به صحن رای گیری شده، امکان عملی شدن این تصمیم را مهیا نمی کند.

او درباره موضوع رای گیری استمزاجی در آیین نامه داخلی مجلس تصریح کرد: از اساس در آیین نامه مجلس موضوعی به اسم و عنوان رای گیری استمزاجی وجود ندارد و این اصطلاحی در بین نمایندگان و رویکردی از جانب هیئت رییسه مجلس برای اطلاع از دیدگاه و رای کلی نمایندگان است.

یوسفیان ملا همچنین گفت: آیین نامه داخلی مجلس تنها رای گیری در جلسات علنی را تایید کرده و شورای نگهبان هر مصوبه ای شامل رای گیری استمزاجی را رد می‌کند.

رییس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس دهم خاطر نشان کرد: رای گیری استمزاجی صورت گرفته در جلسه علنی برای بازگشت طرح صیانت به صحن فاقد اعتبار قانونی برای اجرای این تصمیم است و  برای بازگشت طرح به صحن، باید در جلسه علنی رای‌گیری شود.

*تفاوت نتیجه رای گیری استمزاجی و رای گیری در جلسات علنی

یوسفیان ملا در ادامه با بیان این که در بسیاری از موارد نتیجه رای گیری استمزاجی در صحن با رای گیری در جلسه علنی متفاوت می شود، گفت: رای گیری استمزاجی نه تنها در آیین نامه جایی ندارد و تنها ارزیابی برای هیئت رییسه از تصمیم و رای نمایندگان است بلکه در بسیاری از موارد از اساس نتیجه های متفاوتی در رای گیری نیزة، حاصل می شود.

او ادامه داد: در مورد طرح صیانت یکبار پیش از این نیز، درخواست نمایندگان برای بازگشت طرح به صحن در جلسه غیرعلنی به رای گذاشته شد و رای آورد و در همان روز زمانی که درخواست بازگشت به صحن در جلسه علنی رای گیری شد، نمایندگان با آن مخالفت کردند.

رییس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس دهم خاطر نشان کرد: برای باگشت طرح صیانت یا هر طرحی از کمیسیون ویژه به صحن باید رای اکثریت نسبی در جلسه علنی کسب شود.


ت ت
کدخبر: 77042 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها