دور تازه مذاکرات یونان و ترکیه پس از سال‌ها تنش

دیپلمات‌های بلندپایه یونان و ترکیه روز سه شنبه پس از سال‌ها تیرگی روابط دوجانبه، برای کاهش تنش‌های دیرینه میان ۲ عضو ناتو، در باره اختلاف بر سر مرزهای دریایی و حقوق بهره برداری از معادن زیر بستر دریا، در آتن دیدار و مذاکره کردند.

دور تازه مذاکرات یونان و ترکیه پس از سال‌ها تنش

به گزارش منیبان از خبرگزاری اسوشیتدپرس؛ هدف از این مذاکرات مقدماتی دستیابی به مذاکرات رسمی مفصل‌تر پس از پنج سال است.

تنش میان یونان و ترکیه منجر به تقویت خطرناک نیروهای نظامی در بخش شرقی مدیترانه در سال گذشته (۲۰۲۰) و تیره ترشدن روابط آنکارا با اتحادیه اروپا شد که تنها یونان در آن عضویت دارد.    

مقام‌های کشورهای اروپایی در روزهای اخیر گفته‌اند که نشانه‌هایی از بهبود روابط با ترکیه پدیدار شده است.

تنش میان یونان و ترکیه از اعضای ناتو در سال گذشته در شرق دریای مدیترانه در پی رویارویی سخت چند هفته‌ای این دو کشور، تا سطح بی سابقه ای افزایش یافت.

یونان در پی بحران مالی ۱۰ ساله که تقریبا یک چهارم از تولید ملی این کشور را نابود کرد، به رشد زیاد در سال ۲۰۲۰ امید بسته بود که با همه گیری گسترده ویروس کرونا، این امید برباد رفت. این کشور جنوب اروپا در پی افت حدود ۱۰ درصدی اقتصادی در سال ۲۰۲۰، برای سال ۲۰۲۱ رشد ۴.۸ درصدی پیش بینی کرده است.

دولت یونان به رغم مشکلات اقتصادی به سرمایه گذاری بر روی نیروهای مسلح، به کارگیری کارکنان و ناوچه‌ها، بالگردها و پهپادهای تازه و به روز رسانی و ارتقاء ناوگان جت‌های جنگی اف – ۱۶ خود ابراز تمایل کرده است.

یونان و ترکیه مذاکرات را از  ۲۵ ژانویه (۶ بهمن ماه) در باره نشانه گذاری مناطق اکتشافی دریانوردی از سرگرفته‌اند.


ت ت
کدخبر: 8194 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها