جدیدترین خبر از مذاکرات وین/ خطیب‌زاده: مورا پیام جدیدی ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این طور نیست که بعد از وقفه در مذاکرات، مورا با پیام جدید به ایران بیاید.

جدیدترین خبر از مذاکرات وین/ خطیب‌زاده: مورا پیام جدیدی ندارد

به گزارش خبرنگار مُنیبان، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود در روز دوشنبه (19 اردیبهشت ماه) گفت: مذاکرات ایران در وین بدون وقفه ادامه داشته، مکث در وین بوده اما پیام ها از طریق هماهنگ کننده برجام در جریان است. 

وی افزود: این طور نیست که بعد از وقفه، مورا با پیام جدید به ایران بیاید. لازم بود به پیشنهاد بورل مذاکره حضوری انجام شود. مورا با باقری دیدار می کند. انشاالله پس از دیدار جزییات را بیان می کنم. سفر مورا گفتگوها را در مسیر درست جلو می برد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آنچه در وین اتفاق افتاده در بعد تصمیمات واشنگتن متوقف است. بین ایران و ۱+۴ جمع بندی انجام و متن بین ما توافق شده و آنچه باقیمانده آمریکا باید پاسخ دهد. ایالات متحده قرار نیست‌ هدیه‌ای به ایران بدهد یا رضایتی فراتر از تعهدات خود بدهد. حقوقی از ملت ایران ضایع کرده و از جیب ملت ایران چیزهایی برداشته، باید بازگرداند و اگر چنین شود می‌توان گفت توافق در دسترس است. من نمی‌گویم بن بست. تصمیم واشنگتن به راحتی می‌تواند توافق را در وین محقق کند.

خطیب زاده با اشاره به سفر رییس جمهور سوریه به ایران تصریح کرد: سفر اقای بشار اسد در حال تنظیم بود. در چند وقت اخیر اقای بشار اسد برای سفر به ایران اعلام امادگی کرده بود. دیروز شرایط فراهم شد. اقای بشار اسد دو دیدار با رییس جمهور داشت و با رهبری دیدار کرد، همچنین روز گذشته دیدار امیرعبداللهیان با همتای سوری انجام شد.  همچنین ملاقات سه‌جانبه‌ای بین وزرای خارجه ایران و سوریه و آقای رستم قاسمی وزیر راه به عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور برگزار شد و درباره جزئیات پروژه‌ها، برنامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های بین دو کشور که باید پیگیری شود در این جلسه سه جانبه گفت‌وگوهای خوب و مفصلی انجام شد.

وی با اشاره به آخرین دیدار هیات ایران و عربستان در بغداد و احتمال دیدار وزرای خارجه دو کشور اظهار کرد: تحول جدیدی بعد از دور اخیر گفتگوها در بغداد نداریم. قبلا توافقاتی شده امیدوارم بتوانیم آنها را اجرایی کنیم. یکی از موضوعات مورد بحث با طرف سعودی، موضوعات منطقه ای است طبیعی است که موضوع یمن هم در این دیدارها، پیگیری شود.

خطیب زاده ادامه داد: سفر امیر قطر در دستورکار است و بزودی انجام می شود. سفر امیر قطر در ادامه سفر اقای رییسی به قطر است. رییس جمهور بعد ار این سفر به یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر می کند.  دستورکار سفر امیر قطر، دو جانبه، منطقه ای و بین المللی است.

خطیب زاده با اشاره به خبر سفر هیات طالبان به ایران بیان کرد: برخی هیات ها می ایند و می روند و مراودات مرزی همواره داشتیم. درباره سفر هیات طالبان به ایران هنوز تصمیم گیری نشده است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که امروز برخی از رسانه‌های عراقی به نقل از مقامات عراقی اعلام کردند که ایران انجام رایزنی در ارتباط با آب‌های مشترک را رد کرده است، گفت:‌ ایران در خصوص آب‌های مشترک و آب‌های مرزی نگاه جامعی داشته است و تصور ما این است که هیچ کدام از کشورهای منطقه نمی‌تواند مدیریت آب‌های مشترک را به تنهایی انجام دهند. چه ایران، چه ترکیه، چه افغانستان و چه عراق.

خطیب‌زاده گفت:‌ در مسیر رودخانه‌ها، در مورد برخی از رودخانه‌ها ایران بالادست است و در مورد برخی دیگر عراق و یا ترکیه. ما تأکید داریم که باید در ارتباط با این آب‌های مشترک به صورت مشترک با هم کار کنیم.

وی با اشاره به موضوع ریزگردها و مسائل محیط زیستی ایجاد شده در این زمینه گفت:‌ وضعیت مردم در این زمینه مناسب نیست و این ثابت می‌کند که ما باید به صورت مشترک با هم کار کنیم و بدترین کار سیاسی کردن موضوعی چون آب است.

خطیب‌زاده با تأکید بر اینکه ایران با حساسیت وضعیت داخل افغانستان را پیگیری می‌کند و هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان مسئولیت مستقیم برای تأمین امنیت در این کشور و همچنین اماکن دیپلماتیک دارند، تصریح کرد:‌ ما نگران وضعیت مردم افغانستان هستیم. متأسفانه شاهد رشد افراطی گری در این کشور هستیم و همان طور که پیش از این گفتیم آمادگی داریم که به هیئت حاکمه فعلی سرپرستی افغانستان برای مبارزه با تروریسم کمک کنیم.

وی با بیان این که در دادگاه سوئد، حقوق اولیه "نوری" رعایت نشده است، تاکید کرد: دادگاه مورد اشاره صلاحیت نداشته است. هیچ ارتباطی بین پرونده آقای نوری و جلالی وجود ندارد و اگر ارتباطی است طرف سوئدی دوست دارد، برقرار کند.

خطیب زاده در خصوص سفر گزارشگر ویژه حقوق بشر بیان کرد: درخواستی مطرح شد و جمهوری اسلامی ایران نیز با انجام این سفر موافقت کرد. ایشان ملاقات هایی را بر اساس درخواست های خودش با گروه های مدنی، نخبگی، گروه های مردم نهاد، سازمان ها و شخصیت ها قاعدتاً برگزار خواهد کرد و طبیعتاً با اصحاب رسانه نیز دیدار خواهد داشت. امیدواریم که یک بار این رنج و درد غیرقانونی و ظالمانه ای که بر این ملت توسط گردنکشی ایالات متحده اعمال شده در یک جا مستند و مضبوط برای تاریخ باقی بماند.

وی درخصوص میانجیگری ایران در جنگ روسیه و اوکراین و مخالفت امریکا اظهار کرد: زمان اینکه امریکا برای همه چیز نظام بین الملل تصمیم بگیرد، به پایان رسیده است. دولت ها بر اساس اراده خودشان قطعا اگر به شناخت توانمندی های خودشان برگردند، می توانند تصمیمات درست و عادلانه بگیرند. چندین بار دکتر امیرعبدللهیان پیام هایی را از طرف اوکراین به روسیه منتقل کرده است. در سفر آخر ایشان به مسکو پیام وزیر خارجه اوکراین به آقای لاورف رسانده شد. به عنوان یکی از قربانیان جنگ خانمان سوز تحمیلی همه تلاش خود را کرده و می‌کنیم که هر چه زودتر گفت‌وگوها بین مسکو و کیف به پایان جنگ بینجامد. نباید اجازه دهیم این جنگ ادامه پیدا کند و این بحران با طراحی‌های سیاسی از دست خارج شود و نگران هستیم و این نگرانی را به دو کشور منتقل کرده‌ایم.آماده ایم این جنگ را به یک راه حل مرضی الطرفینی و آتش بس فوری برسانیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص خروج هموطنان ایرانی از مولداوی گفت: سفارت ایران در اوکراین  که آکردیته درمولداوی است، اطلاعیه‌ای را صادرکرده و از ایرانی‌هایی که ضرورتی به حضور در مولداوی ندارند،‌ خواسته است آنجا را ترک کنند. متاسفانه در اوکراین زمانی که جنگ رخ داد با مشکلی مواجه بودیم که کار وزارت خارجه را خیلی سخت کرد. البته یکی از نقاط بسیار موفق دیپلماسی کنسولی ایران خارج کردن تمامی اتباع ایرانی از اوکراین بود. مشکلی که داشتیم بسیاری از اطلاعیه‌ها را ایرانیان مقیم اوکراین، جدی نگرفتند و امیدواریم در این موضوع توجه جدی داشته باشند. امیدواریم اساساً جنگ ادامه پیدا نکند. گسترش جنگ نگرانی‌های ما را مضاعف می‌کند.

خطیب زاده با اشاره به سفر الحلبوسی رئیس پارلمان عراق به تهران گفت: برای ایران وضعیت مردم عراق و مراودات تجاری و اقتصادی بسیار مهم است. عراق به رغم سنگ اندازی‌هایی که آمریکا و تحریم ها درست کرده است، یکی از شرکای تجاری ماست. در موضوع ارائه خدمات و انرژی، تصمیم قطعی داریم که براساس درخواست دولت عراق، اقدام کنیم. راه‌حل‌هایی نیز پیدا شده و امیدواریم گفت وگوها به نتیجه برسد. سفر الحلبوسی حائز اهمیت بود و درباره پروژه‌هایی که معطل مانده گفت‌وگو شد. توضیحاتی درباره آخرین وضعیت عراق در ملاقات با دکتر امیرعبداللهیان داده شد، امیدواریم شاهد انتقال آرام قدرت در عراق باشیم.


ت ت
کدخبر: 82078 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها