حسین امیرعبداللهیان در «داووس»:

موضوع FTO را اسرائیل بزرگ‌نمایی کرد/ پیام‌هایی که از بایدن و برات مالی می‌رسد، متفاوت از مواضع رسانه‌ای آنها است

وزیر امور خارجه گفت: پیام‌هایی از «رابرت مالی»، مقامات آمریکا و بایدن دریافت می‌‌کنیم که متفاوت از مواضع رسانه‌ای آن‌هاست.

موضوع FTO را  اسرائیل بزرگ‌نمایی کرد/ پیام‌هایی که از بایدن و برات مالی می‌رسد، متفاوت از مواضع رسانه‌ای آنها است

به گزارش منیبان، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در مجمع جهانی اقتصاد در «داووس» سوئیس گفت: پیام‌هایی از «رابرت مالی»، مقامات آمریکا و بایدن دریافت می‌‌کنیم که متفاوت از مواضع رسانه‌ای آن‌هاست. 

او افزود: ایران ابتکارات متعددی را روی میز مذاکرات گذاشته و اخیراً ابتکار جدیدی را روی میز گذاشتیم ولی احساس می‌کنیم بایدن دچار بی‌تصمیمی شده است. امیدوارم آمریکا واقع بینانه برخورد کند. ما باید در بازگشت همه طرف‌ها به برجام از منافع اقتصادی برجام برخوردار شویم. باید عوامل فشار حداکثری ترامپ از میان برداشته شود. نمی‌شود به برجام برگشت ولی ایران از منافع اقتصادی محروم و عوامل فشار حداکثری ترامپ باقی بمانند. بایدن باید تصمیم بگیرد. ما برای رسیدن به توافق خوب و پایدار متعهدیم. پنجره دیپلماسی را باز نگهداشتیم و امیدواریم در صورت نگاه واقع‌بینانه آمریکا به نقطه توافق برسیم. 

او افزود: منافع ملی آمریکا توسط صهیونیست‌ها به گروگان گرفته شده است. ما درباره تضمین‌های اقتصادی هنوز به نقطه اطمینان از سوی آمریکا نرسیدیم.

امیرعبداللهیان اظهار کرد: هنوز در عمل رفتار متفاوت از ترامپ از سوی بایدن ندیدیم. نباید مسائل را به یک موضوع تقلیل داد. موضوع FTO (خارج‌شدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا) سطحی از مذاکرات ما با آمریکا بوده است. وقتی می‌گوییم بازگشت به برجام یعنی فعالیت اقتصادی و تجاری ایران در مسیر اقتصاد بین‌الملل و تجارت جهانی. موضوع FTO را  اسرائیل بزرگ‌نمایی کرد و این موضوع به عنوان عامل اصلی مطرح می‌شود ولی عامل اصلی نفع ایران و مردم ایران از مزایای کامل اقتصادی برجام است.

وزیر خارجه بیان کرد: آمریکایی‌ها خوب می‌دانند اگر بخواهند به برجام برگردند چه کار باید انجام دهند. مهمترین مسئله این است که تحریم‌های اقتصادی ایران به نحو موثر برداشته شود. تقلیل دادن این موضوعات اساسی و تمرکز به موضوع دیگر (سپاه پاسداران) رفتار و واکنش درستی نیست. اگر لابی صهیونیست‌ها از منافع آمریکا قدری فاصله بگیرد بایدن به راحتی می‌تواند در رسیدن به توافق خوب و پایدار اقدام کند، اگر چنین نشود ما در ایران ۴۰ سال فشارها را تحمل کردیم و حتما گزینه‌های مختلفی را روی میز داریم.


ت ت
کدخبر: 85902 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها