خبرنگار:

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی:

پول کشاورزان پرداخت نشده/ گندم به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: سهمیه واردات 13 میلیون و 750 هزار تن نهاده دامی و کالای اساسی با ارز دولتی به یک شرکت داده شده که این شرکت هنوز چیزی تحویل نداده است.

پول کشاورزان پرداخت نشده/ گندم به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود

جلال محمودزاده، عضو هیئت رئیسه کشاورزی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار سیاسی مُنیبان در ارزیابی خود از اقدامات وزیر جهاد کشاورزی گفت: مجلس با کارت زرد به وزیر جهاد کشاورزی، به او هشدار  داد که در سیستم مدیریتی، تأمین کالاهای اساسی، نهاده‌های کشاورزی و در مجموع در تنظیم بازار، دقت بیشتری کند و جلوی تخلفات را بگیرد.

سازمان تعاون روستایی تخلفات زیادی داشته است

او افزود: سازمان تعاون روستایی هم در بحث خرید میوه شب عید، در خرید و فروش خرما و زعفران و هم در واردات نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی تخلفات گسترده‌ای دارد و همین هم، باعث عزل رئیس سازمان تعاونی روستایی شد اما عزل رئیس سازمان کافی نیست چرا که مسئولین مربوطه باید جوابگوی تخلفاتی که در این مجموعه انجام شده، باشند.

در آینده نزدیک با کمبود شدید تخم‌مرغ و گوشت مرغ و گوشت قرمز روبرو خواهیم شد

محمودزاده در توضیح تخلفات صورت گرفته در وزارت جهادکشاورزی تصریح کرد: یک نمونه از تخلفات صورت گرفته در وزارت کشاورزی این است که یک شرکتی را با کوتاژ صوری به دامداران، تولیدکنندگان و زنجیره‌های تولید در بخش کشاورزی معرفی کردند و آنها به اعتماد سامانه بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی پول نقد به این شرکت دادند و پول نقد دامداران را جمع کردند اما سه ماه است نهاده‌ای به دامداران تحویل ندادند و نهاده‌ای هم در کار نیست. متأسفانه همین امر باعث شده تعداد زیادی از دامداران، دام‌های خود را به کشتارگاه بسپارند، تعداد زیادی از مرغداران جوجه‌های یکروزه را معدوم کنند و جوجه‌ریزی نکنند که در آینده نزدیک با کمبود شدید تخم‌مرغ و گوشت مرغ و گوشت قرمز روبرو خواهیم شد. به خاطر تخلفات عده‌ای در وزارت جهاد کشاورزی، این لطمات بزرگ به تولید در آینده وارد خواهد شد.

بعید نیست که مجلس وزیر جهاد کشاورزی را استیضاح و با او برخورد شدید شود

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: لذا درباره تخلفات صورت گرفته در وزارت کشاورزی وزیر باید جوابگو باشد و اگر اصلاحی در امور صورت نگیرد، مشکلات دامداران، کشاورزان و تنظیم بازار و قیمت‌های نهاده‌ها متعادل نشود و مشکلات حل نشود، بعید نیست که مجلس وزیر جهاد کشاورزی را استیضاح و با او برخورد شدید شود.

محمودزاده با اشاره به قراردادهای یک شرکت با وزارت کشاورزی خاطرنشان کرد: این شرکت تحت حمایت جهاد کشاورزی بوده است. زمانی که محصولات وارد بنادر می‌شود، این شرکت باید نهاده را وارد بنادر کند، بعد امور کوتاژ به آنها می‌دهد که نهاده وارد شده، بعد اینها پول از مردم می‌گیرند تا نهاده را به مردم و دامداران بدهند. نکته قابل توجه این است که این قبیل شرکت‌ها ابتدا باید با سرمایه خودشان و ارزی که در اختیار دارند، خرید کنند، نهاده را بیاورند، کوتاژ کنند و وارد کردند، در هنگام واردات پول را از دامدار بگیرند و نهاده را تحویل‌شان دهند اما شرکت مذکور هیچ کدام از این مراحل را طی نکرده است. در حقیقت سهمیه 13 میلیون و 750 هزار تن نهاده دامی و کالای اساسی با ارز دولتی به این شرکت داده شده که هنوز هیچی تحویل نداده است.

نهاده در بازار موجود نیست/ قرار بود 3 میلیون هکتار از اراضی، زیر پوشش آبی تحت فشار قرار بگیرد که در حال حاضر تعطیل شده است

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: علاوه بر این مشکلات فراوانی در بحث بازار وجود دارد. نهاده در بازار موجود نیست. آبیاری تحت فشار، آبیاری مدرن که در برنامه ششم توسعه برای آنها زمان‌بندی شده و قرار شده 3 میلیون هکتار اراضی آبی کشور زیر پوشش آبی تحت فشار قرار بگیرد، در حال حاضر تعطیل شده است و حتی یک هکتار هم در چند روز گذشته آبیاری نشده است. از طرفی بحث پول گندم مردم است که قرار شده یک روزه داده شود اما در بعضی مناطق 45 روز گذشته هنوز پول کشاورز را نداده‌اند و مردم هم گندم خود را به واسطه‌ها می‌فروشند یا اینکه به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود و بعد دولت مجبور می‌شود همین گندم داخلی را که نمی‌تواند بخرد با دو برابر قیمت از خارج بخرد و وارد کند.


ت ت
کدخبر: 96337 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها