رازهای تکاندهنده کیومرث پوراحمد از مرگ/ پوراحمد دقمرگ شد و خودکشی کرد!
ناگفتههای دردناک کیومرث پوراحمد از مرگ هنرمندان، قلب هر دوستدار فرهنگ و هنری را به درد میآورد. کیومرث پوراحمد روز چهارشنبه «16 فروردین ماه 1402» با مرگ خودخواسته به زندگی خود پایان داد.
به گزارش منیبان، «حذفها ما را دقمرگ میکند و ما را میمیراند. ما اگر در ۹۰ سالگی هم بمیریم، جوانمرگ شدهایم.» اینها بخشی از گفتههای دردناک کیومرث پوراحمد، کارگردان خاطرهساز و برجسته ایرانی درباره مرگ است.
کیومرث پوراحمد چهارشنبه «۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۲» با مرگ خودخواسته به زندگی خود پایان داد؛ خبر همینقدر سهمگین و باورنکردنی، وحشتناک و تکاندهنده بود.
خبر تلخ درگذشت کیومرث پوراحمد در حالی منتشر شد که یکی از نزدیکان کیومرث پوراحمد، علت مرگ او را خودکشی دانسته بود. ساعتی بعد، منابع رسمی نیز خبر خودکشی و مرگ خودخواسته این کارگردان برجسته را تایید کردند.
خبرگزاریها ظهر چهارشنبه «16 فروردین ماه 1402» خبر درگذشت کیومرث پوراحمد را منتشر کردند.
مجله «فیلم امروز» به سردبیری هوشنگ گلمکانی مدعی شد که «کیومرث پوراحمد از سر افسردگی، ناامیدی، بیآیندگی و بیهودگی خودکشی کرده و به زندگی خود پایان داده است؛ همینقدر سهمگین و باورنکردنی، وحشتناک و تکاندهنده.»
از سوی دیگر، همشهری روزنامه شهرداری تهران نوشت: کیومرث پوراحمد که در سفر به بندرانزلی و ویلایش در این شهر ساکن بود، شب گذشته با مرگ خود خواسته به زندگی خود پایان داده است.
همشهری نوشت که خبرنگار این رسانه، با یکی از بستگان این کارگردان تماس گرفته تا علت مرگ را جویا شود. کیومرث پوراحمد که در بندر انزلی و ویلایاش در این شهر بود، با مرگ خودخواسته به زندگی خود پایان داد.
یافتههای پلیس حاکی است کنار جسد مرحوم «کیومرث پوراحمد» دستنوشتهای کشف شده است.
به گزارش عرشه آنلاین، گفته میشود این دستنوشته هشت صفحه بوده است. براساس برخی شنیدهها، وی در این دستنوشته از علت اقدامش نوشته است.
تلاش کارآگاهان پلیس برای بررسی دقیق علت انگیزه احتمالی متوفی در اقدام به خودکشی ادامه دارد.
مرکز اطلاعرسانی پلیس گیلان ضمن ابراز تاسف و تسلیت به خانواده مرحوم «کیومرث پوراحمد» و اهالی هنر و سینمای کشور، مشروح رخ داد را پس از بررسی کارآگاهان پلیس و کسب نتیجه، به اطلاع همگان میرساند.
دادستان گیلان: بررسیهای اولیه حکایت از خودکشی کیومرث پوراحمد دارد
دادستان گیلان گفت: بررسیهای اولیه بازپرس حکایت از خودکشی کیومرث پوراحمد دارد.
سید مهدی فلاح میری، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان با تایید خبر فوت کیومرث پوراحمد گفت: به محض دریافت گزارش، بازپرس ویژه قتل در محل حاضر شد و با بررسیهای اولیه نظر بر خودکشی این کارگردان سینما داشتند که واکاوی جزئیات، مستلزم رسیدگی دقیق قضایی است.
او افزود: کیومرث پوراحمد ساعت یک بامداد روز چهارشنبه مورخ ۱۴۰۲/۱/۱۶ در یکی از واحدهای دهکده ساحلی انزلی جان باخته است.
دادستان مرکز استان در پایان گفت: درحال حاضر جسد به پزشکی قانونی انتقال داده شد تا علت تامه مرگ بررسی و خبر تکمیلی متعاقبا اطلاع رسانی شود.
کیومرث پوراحمد در حالی زندگی را بدرود گفت که آخرین حضورش در سینما، جای خالی او در جشنواره فجر سال گذشته و نشست خبری فیلمش بود.
این فیلمساز مطرح سینما که آثاری ماندگار در سینما خلق کرده است، سال ۱۴۰۱ فیلم سینمایی «پرونده باز است» را ساخت؛ فیلمی که بدون حضور او در جشنواره فجر نمایش داده شد و در نشست مطبوعاتی فیلم در روز ۱۴ بهمن هم گفته شد که «پرونده باز است» آخرین اثر سینمایی این کارگردان خواهد بود. اگرچه معمولا این تصمیمها جدی نمیشوند اما با پایان زندگی پوراحمد، کارنامه فیلمسازی او برای همیشه بسته شد.
او سال ۱۴۰۰ درباره آخرین فیلمش گفته بود: فیلم جدیدم برخلاف آنچه این روزها منتشر میشود، جنایی نیست و همان طور که در پروانه ساخت آن در سایت وزارت ارشاد نوشته شده است، یک ملودرام اجتماعی است و نمیدانم چرا نوشتهاند که من میخواهم فیلم جنایی بسازم! من که در سریال «سرنخ» که یک سریال پلیسی بود، حتی سکانسی نداشتم که قطره خونی نشان بدهم و اسلحهای بکشم، چگونه میتوانم فیلم جنایی بسازم!
«پرونده باز است» به موضوع قتل از سوی یک نوجوان میپردازد و نیز فضای رسانهای را با ایفای نقش یک خبرنگار به تصویر کشیده بود. همین موضوع در نشست خبری فیلم بستر طرح یک سری سوالهای انتقادی شد که تهیهکننده (علی قائممقامی) در اینباره با اشاره به اینکه فیلمنامه به تایید قوه قضائیه رسیده بود، توضیح داد: این فیلم، داستانی از سال ۱۳۹۰ را نمایش میدهد که در آن مقطع این همه خبرگزاری و کانال و… نبوده است. نکته دیگر اینکه ماجرا براساس قانون آن سال است. قانونی که در سال ۱۳۹۲ عوض شد و ما به خاطر همین، اول فیلم میگوییم که داستان این فیلم در ۱۱ سال پیش اتفاق میافتد.
کارگردان فیلمهای «شب یلدا» و «خواهران غریب» در طول این سالها اظهارنظرهای گوناگونی به اتفاقهای سینمایی و نیز اجتماعی مطرح میکرد. او که همیشه نسبت به ممیزیهای زیاد گلهمند بود، سال ۱۳۹۴ در مراسم یادبود هنرمندان درگذشته گفت: ما به طرز ظالمانهای پیر میشویم. حذفها ما را دقمرگ میکند و ما را میمیراند. ما اگر در ۹۰ سالگی هم بمیریم، جوانمرگ شدهایم. بیشتر مرگ و میرهای هنرمندان در میانسالی بوده، همه پیر میشوند و میمیرند.
او تیرماه سال ۱۳۹۹ در گفتوگویی گفته بود: سخت غرق نوشتن یک قصه هستم. تاکید میکنم قصه، نه فیلمنامه. نوشتن این قصه چنان غرقم کرده که مدتهاست نه کتاب خواندهام و نه فیلم دیدهام. نوشتن برای من که نسبت به زبان فارسی حساسیت دارم بسیار زجرآور و با نهایت وسواس انجام میشود و البته به همان میزان که زجرآور است، لذتبخش هم هست.
کیومرث پوراحمد در سالهای گذشته بخشی از داشتههای سینمایی خود مانند جوایز جشنوارههای داخلی و بینالمللی، لوح تقدیر و سپاس، دیپلم افتخار، لوازم و اکساسوار صحنه، جایزه ویژه هیات داوران جشنواره آسیا پاسفیک سال ۲۰۰۷ برای ساخت فیلم «اتوبوس شب»، جایزه مروارید شرق جشنواره نپانگ مالزی برای ساخت فیلم «خواهران غریب»، وصیت نامه «پروین دخت یزدانیان» مادرش و بازیگر نقش «بی بی» در مجموعه تلویزیونی«قصه های مجید» و سیمرغهای بلورین جشنواره فیلم فجر را سال ۱۳۸۷، به موزه سینما اهدا کرد.
گواهی عضویت پوراحمد در آکادمی جشنواره آسیاپاسفیک، نمونه قراردادهای کاری برای ساخت سریال هایی چون «سرنخ» و «پرانتز باز» و فیلمهایی که کارگردانی کرده است از جمله اهداییهای این فیلمساز به موزه سینما است. غرفه کیومرث پوراحمد در تالار معاصران موزه سینما قرار دارد.