معلم پرورشی که گزینه وزارت آموزش و پروش شد/ یوسف نوری کیست؟
گزینه جدید وزارت آموزش و پرورش از معلمی پرورشی شروع کرده، مدیرمرکز نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش رسید و حالا با دکترای گردشگری که سال گذشته اخذ کرده، گزینه جدید وزارت آموزش وپرورش دولت سیزدهم است.
به گزارش منیبان، صبح امروز (۲۶ آبان) یوسف نوری به عنوان گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم از سوی حجتالاسلام رئیسی، رئیسجمهور به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.
یوسف نوری، فارغالتحصیل مراکز تربیت معلم است، او سال 66 فوق دیپلم پرورشی گرفته، سال 67 برای اخذ مدرک کارشناسی مدیریت برنامه ریزی وارد دانشگاه شد، در سال 75 برای تحصیل در کارشناسی ارشد مدیریت مدیریت دولت به دانشگاه رفته و دکترای گردشگری او در دانشگاه علامه طباطبایی از سال 93 آغاز و در سال 99 به پایان رسیده است.
او که از بدنه وزارت آموزش و پرورش است، سوابقی همچون مدیریت مرکز نیروی انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش، مدیرکل بودجه آموزش و پرورش، مدیرکل آموزش و پرورش تهران و ایلام را در کارنامه دارد. وی از مدیران نزدیک به حمیدرضا حاجیبابایی و علیرضا علیاحمدی، وزرای پیشین آموزش و پرورش است و طرح رتبهبندی معلمان، بیمه طلایی، راهاندازی سامانههای هوشمند و تبلت دانشآموزی از ایدههای او در آموزش و پرورش بوده که پس از رفتن او ناتمام ماندند.
براساس گزارشات، نوری از چند ماه پیش با حمایت برخی از تشکلهای معلمی، در کنار مسعود فیاضی جهت تصدی این پست پیشنهاد شده بود و هماکنون پس از عدم اعتماد مجلس شورای اسلامی به فیاضی، وی به عنوان گزینه جدید تصدی وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی شده است. وی پیش از این جلسات تخصصی در خصوص امور این وزارتخانه با رئیسجمهور داشته است.
نوری که از بدنه وزارت آموزش و پرورش است، نظرات تخصصی و تحولگرایانهای برای این وزارتخانه دارد. وی پیش از این در گفتوگویی اظهار کرده بود: «اگر امروز از فرصت فضای مجازی در امر آموزش استفاده نکنیم از همه نظر از دنیا عقب میمانیم. ما باید برای فناوری اطلاعات در امر آموزش نمره بگذاریم تا جدی گرفته شود. اما متأسفانه هر جا کسری بودجه میآوریم، از اعتبار محل تأمین چنین طرحهایی میزنیم.»
وی درباره طرح تبلت دانشآموزی گفته بود: «دنیا به سمت فناوری همراه پیش رفته است و برای همین دانش آموزان خیلی دوست ندارند در کارگاه از کامپیوتر استفاده کنند بلکه دوست دارند در لحظه معلم در تبلت تکلیفی را انجام دهد و با یک نرمافزار کنترلی در مدرسه معلم آن تکلیف را با کلاس به اشتراک بگذارد. ما این طرح را با پیوست فرهنگیاش نوشتیم و ارائه دادیم. بهصورت آزمایشی هم در تهران انجام شد اما با تغییر مدیریت آن طرح متوقف شد.»
نوری با اشاره به طرح مدرسه هوشمند نیز بیان کرده بود: «منظور از طرح هوشمندشدن مدارس این نیست که صرفاً با آمدن تکنولوژی، مدرسه، هوشمند میشود بلکه بحث بر سر این است که با استفاده از تکنولوژی بتوانیم سرعت یادگیری و عمق یادگیری را افزایش دهیم. واقعیت این است که سرعت انتقال دادهها از طریق تصویر بسیار بیشتر و اثرگذارتر است و بارها گفتهاند تأثیر یک عکس گاه از هزاران کلمه بیشتر است. پس منظور این است که ما از این تکنولوژی که یک بعد ما را در آموزش فراتر میبرد، استفاده کنیم تا آموزش بیشتر در ذهن دانش آموزان نقش ببندد. منظور از طرح هوشمندشدن مدارس این نیست که صرفاً با آمدن تکنولوژی، مدرسه، هوشمند میشود بلکه بحث بر سر این است که با استفاده از تکنولوژی بتوانیم سرعت یادگیری و عمق یادگیری را افزایش دهیم. ما سال ۸۹ مطالعه این موضوع را آغاز کردیم و در سال ۹۰ مطالعه به سرانجام رسید و سال ۹۱ طرح بیرون آمد. کل فرآیند در یک سند به نام هوشمندسازی مدارس تعریف شد؛ اما عمر مدیریتی در این کشور که تمام میشود، برخی طرحها هم به اتمام میرسد.