چگونه با گواهی‌نامه ایرانی در خارج رانندگی کنیم؟

اگر قصد مهاجرت داریم، برای آنکه صدور گواهی‌نامه رانندگی جدید در کشور مقصد راحت‌تر و با سخت‌گیری کمتری انجام شود، نیاز داریم در کشور مبدأ مهر آپوستیل را روی مدرک رانندگی فعلی خود ثبت کنیم.

چگونه با گواهی‌نامه ایرانی در خارج رانندگی کنیم؟

به گزارش منیبان، اگر قصد مهاجرت داریم، برای آنکه صدور گواهی‌نامه رانندگی جدید در کشور مقصد راحت‌تر و با سخت‌گیری کمتری انجام شود، نیاز داریم در کشور مبدأ مهر آپوستیل را روی مدرک رانندگی فعلی خود ثبت کنیم. این تأییدیه قانونی نشانگر رسمی‌بودن سوابق رانندگی است تا بتوان از آن در کشورهای خارجی استفاده کرد. در این مقاله، به مهم‌ترین پرسش‌ها درباره اهمیت و روال آپوستیل‌کردن سوابق رانندگی پاسخ می‌دهیم.

این تأییدیه برای بیشتر اسناد و مدارک قابل‌دریافت است. اگر قصد مهاجرت دارید، علاوه‌بر آپوستیل مدارک مهم مثل شناسنامه، سند ازدواج، ریزنمرات دانشگاهی، دانشنامه تحصیلی و اسناد و مدارک شرکتی، حتما به فکر آپوستیل‌کردن سوابق رانندگی خود هم باشید،‌ چون زحمت گرفتن گواهی‌نامه در کشور مقصد را پشت‌سر می‌گذارید و با همان مدارکی که در ایران یا هر کشور مبدأ دیگری دریافت کرده‌اید، مجوز رانندگی در کشور مقصد را می‌گیرید.

آپوستیل سوابق رانندگی در کشورهای خارجی

در کل روال آپوستیل سوابق رانندگی به این بستگی دارد که کشور مقصد عضو کنوانسیون لاهه باشد یا نباشد. اگر به کشوری مثل آلمان، اسپانیا یا فرانسه سفر می‌کنید، برای دریافت آپوستیل گواهی‌نامه و سوابق رانندگی کافی است به دفتر وزارت امور خارجه مراجعه کنید تا موفق به دریافت این مهر تأیید شوید. اما اگر کشور مقصد امضاکننده این پیمان نباشد، فرضا اگر به تایوان یا کانادا سفر می‌کنید، علاوه‌بر احراز هویت در وزارت امور خارجه، باید از سفارت کشور مبدأ در مقصد نیز مجوز قانونی بگیرید.

آیا آپوستیل سوابق رانندگی در ایران ممکن است؟

قدم اول ترجمه سوابق رانندگی توسط یک دارالترجمه رسمی است. سپس مدارک ترجمه‌شده را به دادگستری و وزارت امور خارجه می‌برید تا مهر تأیید این مراجع را دریافت کنید.

متقاضی می‌تواند با بارگذاری اصل مدارک در بخش آپوستیل سامانه میخک (سامانه مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی) درخواست ترجمه رسمی اسناد و تأییدیه‌های دادگستری و وزارت امور خارجه را ثبت کند و درنهایت با دردست‌داشتن کد رهگیری سامانه و نسخه اصلی مدارک برای دریافت مهر به وزارت امور خارجه مراجعه کند.

درنهایت ترجمه را برای سفارت ایران در کشور مقصد می‌فرستید تا تأییدیه نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور را هم دریافت کنید. با این روش ترجمه گواهی‌نامه معادل آپوستیل آن است و می‌توان آن را به کشورهای خارجی عضو کنوانسیون لاهه ارائه داد.

نحوه ثبت درخواست آپوستیل در سامانه میخک

در ادامه مراحل ثبت درخواست آپوستیل در سامانه میخک را توضیح می‌دهیم.

۱. ورود به سامانه میخک

وارد سامانه میخک شوید و روی دکمه «ثبت‌نام/ ورود به سامانه» کلیک کنید. در صفحه جدید بعد از درج پست الکترونیکی و کد ملی، روی گزینه اول یعنی «دریافت رمز عبور یک‌بارمصرف» بزنید تا رمز به آدرس ایمیل واردشده ارسال شود.

۲. درج اطلاعات هویتی

پس از ورود به سامانه، باید اطلاعات هویتی از جمله تاریخ تولد، وضعیت تأهل و موارد دیگر را بادقت وارد کنید.

۳. ثبت اطلاعات تکمیلی

در این مرحله با ثبت آدرس، شماره تلفن شخصی و مدت‌زمان اقامت در محل زندگی، اطلاعات هویتی خود را تکمیل می‌کنید. دقت کنید که در کادر مدت‌زمان اقامت، سن خود را در ۱۲ ضرب کنید تا تعداد ماه‌های اقامت‌تان محاسبه شود.

۴. تأیید اطلاعات واردشده

اطلاعات واردشده را بادقت بخوانید و اگر اشتباهی رخ داده است، تصحیحش کنید تا همه‌چیز دقیق و درست باشد.

۵. انتخاب رمز عبور ثابت

در این مرحله یک رمز عبور ثابت انتخاب کنید تا در ورودهای بعدی به مشکل نخورید. گزینه «می‌خواهم رمز عبور ثابت ثبت نمایم» را تیک بزنید تا به صفحه انتخاب رمز عبور هدایت شوید.

۶. انتخاب گزینه آپوستیل

در مرحله بعدی به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که باید آپوستیل را میان سایر گزینه‌ها انتخاب کنید. از اینجا به‌بعد روال مربوط به ثبت درخواست آپوستیل پیش رویتان قرار می‌گیرد.

۷. بارگذاری اسناد و مدارک لازم

در این بخش باید ضمن واردکردن نوع و نام سند و انتخاب محل تحویل، گزینه «وزارت امور خارجه» را در قسمت نمایندگی انتخاب و تصویر اسناد و مدارک را بارگذاری کنید. تمام فایل‌ها باید با فرمت JPG یا JPEG بارگذاری شوند. روی گزینه «ثبت» بزنید تا کد رهگیری به آدرس ایمیل‌ شما ارسال شود.

۸. ارسال کد رهگیری آپوستیل برای دارالترجمه

صندوق ورودی ایمیل‌ها را باز کنید و تصویر کد رهگیری ارسال‌شده را در دستگاه ذخیره کنید. سپس این تصویر را برای دارالترجمه‌ای رسمی ارسال کنید تا روال ترجمه مدارکتان آغاز شود.

هزینه آپوستیل در ایران

یکی از دغدغه‌های مهم متقاضیان آپوستیل گواهی‌نامه هزینه آپوستیل است. این مبلغ علاوه‌بر زمان صدور و نوع سند، به کشوری بستگی دارد که مدارک خود را در آن آپوستیل می‌کنید. مثلا در کشورهای مختلف هزینه آپوستیل مدارک مختلف ثابت نیست. هزینه‌ای که در آلمان برای آپوستیل گواهی‌نامه می‌پردازید با تعرفه آپوستیل سند ازدواج در آمریکا متفاوت است و برای هر سند به‌گونه‌ای متفاوت برآورد می‌شود. برای آنکه از تعرفه دقیق آپوستیل سوابق رانندگی در ایران باخبر شوید، پیشنهاد می‌کنیم به وب‌سایت سفارتخانه‌ها و سازمان‌های مربوطه سر بزنید.


ت ت
کدخبر: 237813 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها