راه‌های رفع عاق والدین پس از مرگ آنها

در این مقاله با نحوه رفع عاق والدین آشنا می شوید.

راه‌های رفع عاق والدین پس از مرگ آنها

به گزارش منیبان، در این مقاله با نحوه رفع عاق والدین آشنا می شوید. عاق والدین یکی از گناهان بزرگ در دین اسلام محسوب می‌شود. اما آیا پس از مرگ والدین، راهی برای جبران این عمل وجود دارد؟ این پرسشی است که بسیاری از افراد با آن مواجه می‌شوند. در این مقاله، به بررسی راهکارهای رفع عاق والدین پس از مرگ و آموزه‌های دینی در این زمینه می‌پردازیم.

عاق والدین چیست ؟

قبل از پرداختن به راهکارهای رفع این مشکل، بهتر است بدانیم عاق والدین به چه معناست. عاق والدین به معنای قطع رابطه و نافرمانی از والدین است. این عمل در اسلام بسیار مذموم شمرده شده و عواقب وخیمی برای فرد عاق به دنبال دارد.

آثار عقوق والدین در دنیا و آخرت :

بر اساس روایات مواردی را به عنوان آثار، پیامدها و عواقب عقوق والدین در دنیا و آخرت برشمرده‌اند که اینک به شرح زیر مطرح می‌گردد:

• موجب خشم خدا و پیغمبر (ص)

• مانع قبولی نماز

• سلب توفیق و گره‌انداختن در کارها

• عدم اجابت دعاها

• گرفتاری فقر و تنگدستی

• جوانمرگ شدن

• سبب گرفتگی زبان هنگام مرگ برای ادای شهادتین

• مایه حزن و اندوه و عذاب دنیا

• عدم سخن گفتن خدا با عاق والدین

• عدم نگاه رحمت خدا به عاق والدین

• حرام بودن بهشت بر عاق والدین

• سختی جان دادن و شدت سکرات موت و عذاب قبر.

امام هادی (ع) فرمودند: کسی که عاق والدین شود همیشه اموالش کم است و دچار فقر است، دوم اینکه در اجتماع آبرو ندارد و سوم اینکه عمرش کوتاه شود و ذلت و بدبختی دامنش را می‌گیرد.

آیا راهی برای نجات عاق والدین وجود دارد ؟

بله! بعد از آن که پدر و مادر از دنیا رفتند، نیازمند به استغفار، دعا، قرآن، نماز، و قضای دین، روزه و خیرات و مبرات می باشند و چون فرزند عاق شده، آنها را انجام دهد، بدین وسیله از عقوق بیرون آمده، خداوند او را از نیکوکاران نسبت به پدر و مادر به حساب می آورد و بر عکس ممکن است کسی در حال حیات پدر و مادر نیکوکار باشد، ولی بعد از مرگ آنها به سبب نپرداختن دیون میت عاق گردد.

«برای جبران عاق والدین، اگر آنها در قید حیات هستند:

1) باید به والدین ثابت کنید که دیگر قصد تکرار چنین عملی را ندارید.

2) چون به خاطر این ظلم، والدین شما آزرده خاطر شده‌اند، بهتر است بیشتر از سابق احترام و ادب و اطاعت را نسبت به ایشان رعایت کنی. که سبب نرم شدن قلب والدین شما می‌شود. نهایتا با کمال خضوع و با توسل و خواهش از درگاه خداوند متعال و ائمه معصومین (ع) از والدینتان بخواهید که شما را مورد بخشش قرار دهند. مطمئن باشید که خدای مهربان قلب پدر و مادر را از جنس مهربانی خویش آفریده است. امکان ندارد فرزندی از آنان عذرخواهی کند و آنها او را نبخشند.

راه های رفع عاق والدین پس از مرگ آنها :

1) واجباتی که از آنها در حال حیات فوت شده مثل نماز و روزه و حج و بدهی‌های آنها ادا گردد.

2) به آنچه وصیت کرده‌اند، عمل شود.

3) آنها را تا آخر عمر نباید فراموش کرد. باید برای‌شان طلب آمرزش و رحمت کرد. به نیابت از آنها صدقه داد. اعمال مستحب به قصد و نیت آنها به جا آورد. هدایای معنوی برای آنها فرستاد.

امام باقر (ع) فرمودند: بنده‌ای که در حیات و زنده بودن پدر و مادرش به حال آنها نیکوکار است. اگر پس از مرگ، آنها را فراموش کند و حقوق و بدهی آنها را ادا نکند و برای آنها طلب رحمت نکند، خداوند او را عاق والدین به شمار می‌آورد. بنده‌ای که در زمان زنده بودن پدر و مادرش به آنها نیکی و احترام و احسان نکرده، عاق والدین می‌باشد، اگر پس از مرگ جبران کند و قرض و بدهی آنها را ادا کند و با دعا و طلب رحمت آنها را یاد کند، خداوند متعال او را نیکوکار، نسبت به پدر و مادرش به شمار می‌آورد و ثبت می‌کند.

روایات زیادی داریم که کسانی که از دنیا می‌روند، از وضع خانواده خود و اعمال خوب و بد آنها آگاهند. از اعمال خوب آنها خوشحال و شاد و از اعمال بد آنها دلگیر می‌شوند، به ویژه درمورد والدین روایت داریم که ارتباط آنها با اعمال فرزندانشان برقرار است. اعمال خوب و بد فرزندان باعث خوشی یا عذاب و ناراحتی آنها در عالم برزخ می شود.

بی توجهی فرزندان و فراموش کردن پدر و مادر پس از مرگ آنها و سهل انگاری در پرداخت حقوقی که در دنیا بر گردن آنها بوده و عمدا یا سهوا پرداخت نکرده‌اند، باعث آزردگی و اذیت شدن و ناراحتی آنها می‌گردد. همین به معنای عاق والدین است. برعکس جبران کوتاهی‌ها، بی‌احترامی‌ها و بی‌توجهی‌هایی که نسبت به پدر و مادر در زمان زنده بودنشان روا داشته شده، اما بعدا جبران شده، باعث شادی و خرسندی آنها در عالم برزخ می‌گردد و موجب می‌شود فرزندانی که در زمان زنده بودنشان عاق آنها بوده‌اند، در اثر نیکی پس از مرگشان، پدر و مادر از آنها راضی شوند و مورد دعای خیر و لطف آنها قرار بگیرند.»

در حدیثى از امام باقر (ع) آمده : کسى که در دوران حیات والدین عاق شود و در دوران پس از مرگ آنها، به آنها نیکوکارى کند عاق محسوب نمى شود. با توجه به کثرت روایات از عقوبت عاق والدین در دنیا اعتبار حدیث فوق چقدر است؟ آیا در صورت نیکوکارى عاق والدین بعد از مرگ آنها عقوبتى در انتظار او نیست؟

در برخى روایات آمده است که برخى فرزندان که عاق والدین شده اند پس از مرگ والدین به آنها نیکى مى کنند و خیرات و مبرات براى آنها مى فرستند و تقصیر خود در زمان حیات آنها را جبران مى کنند و والدین آنها در آن عالم از آنها راضى و خشنود مى شوند. این روایات با روایات عاق والدین منافاتى ندارد زیرا موضوع عاق والدین در این روایات مربوط به موردى است که فرزندان تقصیر خود را پس از مرگ جبران نکنند و با جبران تقصیر خود پس از مرگ آنها دیگر عاق والدین نمى باشند بلکه مورد رضایت آنها واقع مى شوند.

پس در وجوب احسان به پدر و مادر و نیکى و احترام نسبت به آنها فرقى بین زمان زندگى و حال مرگ آنها نیست. یعنى با مردن حق آنها ساقط نمى گردد و اگر پس از مرگ فراموش شوند و نیکى به آنها و فرستادن هدایا مثل صدقه و فاتحه و خیرات و مبرات ترک شود، عاق والدین محسوب مى شود هر چند در حال زندگى حق آنها ادا شده باشد و مورد احترام و تکریم باشند.

حق والدین پس از مرگ آن است که اولا، واجباتى که از آنها در حال حیات فوت شده مثل نماز و روزه و حج و بدهى هاى آنها ادا گردد.

ثانیا، به آن چه وصیت کرده اند عمل شود. ثالثا، آنها را تا آخر عمر نباید فراموش کرد و باید برایشان طلب آمرزش و رحمت کرد و به نیابت از آنها صدقه داد و اعمال مستحب به قصد و نیت آنها به جا آورد و هدایاى معنوى براى آنها فرستاد.

نتیجه گیری :

اگرچه عاق والدین یکی از گناهان بزرگ است، اما با توبه واقعی و انجام اعمال صالح می‌توان برای جبران آن تلاش کرد. با توجه به اهمیت این موضوع، توصیه می‌شود هر فردی که مرتکب این گناه شده است، هرچه سریع‌تر برای رفع آن اقدام کند.


ت ت
کدخبر: 240065 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها