روزهای پرنوسان استقلالِ نکونام در خط دفاع؛ در انتظار تصمیمِ ساپینتوییِ جواد؟

استفاده از سیستم 3 دفاعه باعث شده تا آبی‌ها نتوانند در فاز دفاعی کارنامه قابل‌قبولی را از خود در لیگ بیست‌وسوم به جای بگذارند.

روزهای پرنوسان استقلالِ نکونام در خط دفاع؛ در انتظار تصمیمِ ساپینتوییِ جواد؟

به گزارش منیبان، لیگ برتر فوتبال ایران در سالیان گذشته همواره در حالی به نقطه پایان کار خود رسیده که تیم‌های موفق در فاز دفاعی توانسته‌اند به عنوان قهرمانی دست پیدا کنند؛ به‌طوری‌که در 8 فصل گذشته، بهترین خط دفاعی در اختیار تیمی بوده که توانسته قهرمان رقابت‌ها شود و این مسئله بدان معناست که ساختار دفاعی منظم می‌تواند بیش از ساختار تهاجمی موفق به کمک یک تیم در لیگ برتر ایران بیاید. جالب اینکه در طول این 8 فصل، تنها 2 بار تیم قهرمان صاحب عنوان بهترین خط حمله فصل هم بوده و در 6 فصل دیگر، این عنوان به تیم‌های دیگر رسیده است.استقلال در دوره سرمربیگری فرهاد مجیدی در لیگ بیست‌ویکم توانست تاریخ‌ساز شود و با دریافت تنها 10 گل، عنوان قهرمانی را از آن خود کرد. سبک مربیگری جواد نکونام در سالیان اخیر شباهت زیادی به مدل مربیگری کارلوس کی‌روش داشت؛ به‌طوری‌که برای نکونام، موفقیت در فاز دفاعی اولویت داشت اما به نظر می‌رسد که او در استقلال، تغییر رویه داده و به دنبال آن است تا تیمش بتواند فوتبال‌های تهاجمی و تماشاگرپسندی را از خود به جای بگذارد که همین مسئله باعث شده تا با توجه به در اختیار نداشتن ابزار کافی، تاکتیک موردنظر نکونام با موفقیت در استقلال پیاده‌سازی نشود.

پروژه شکست‌خورده نکونام در خط دفاع

آبی‌ها در این فصل، 8 بار به میدان رفته‌اند که نکونام در 3 مسابقه تیمش را با آرایش 4 دفاعه روانه میدان مسابقه کرد و در 5 بازی هم استقلالی‌ها از سیستم 3 دفاعه بهره بردند. ثبت 5 کلین‌شیت و دریافت 5 گل نشان می‌دهد که پروژه دفاعی موردنظر نکونام با موفقیت اجرایی نشده است. استقلالی‌ها در مدت مشابه در دوره سرمربیگری فرهاد مجیدی، 2 گل دریافت کرده بودند و حتی در مقایسه با فصل گذشته هم تنها یک گل خورده کمتر در کارنامه تیمِ نکونام دیده می‌شود که این موضوع نشان از عدم موفقیت تغییر ساختار دفاعی آبی‌ها است.استقلال در مصاف با صنعت‌نفت آبادان، ملوان بندرانزلی و استقلال خوزستان با آرایش 4 دفاعه وارد میدان مسابقه شد که توانست در هر 3 مسابقه کلین‌شیت کند اما آبی‌ها در 5 دیداری که از سیستم 3 دفاعه استفاده کردند، تنها 2 بار موفق به‌ثبت کلین‌شیت شدند و 5 بار دروازه آن‌ها باز شد! ایمان سلیمی، آرمین سهرابیان، محمدحسین مرادمند و روزبه چشمی بازیکنانی هستند که از میان آن‌ها، جواد نکونام در طول فصل جدید مثلث دفاعی موردنظرش را چینش کرده اما به نظر می‌آید که این بازیکنان نتوانسته‌اند انتظارات را برآورده کنند.

تغییر آرایش در راه است؟

آبی‌پوشان پایتخت در لیگ بیست‌ویکم با سیستم 3 دفاعه توانستند به عنوان قهرمانی دست پیدا کنند اما بعد از جدایی فرهاد مجیدی، ریکاردو سا پینتو در پیاده‌سازی آرایش موردنظر مجیدی ناموفق بود و بعد از شکست 2 گله مقابل سپاهان و باخت یک‌نیمه‌ای مقابل ملوان، سا پینتو تصمیم گرفت تا آرایش دفاعی تیمش را 4 نفره کنند و همین مسئله باعث شد تا روند صعودی سرمربی پرتغالی فصل گذشته استقلال آغاز شود. به نظر می‌رسد که جواد نکونام هم برای بازی‌های پیش‌رو چنین سیاستی را در پیش خواهد گرفت و تغییر آرایش بازی، محتمل‌ترین اتفاق ممکن است.

تیمِ نکونام در 3 بازی قبلی، 4 گل دریافت کرده که مطمئنا این آمار برای تیمی که می‌خواهد در کورس قهرمانی بجنگد، قابل‌قبول نیست. نکته مهم دیگر اینکه استقلالی‌ها باید در 2 بازی آینده خود در لیگ برتر به مصاف تراکتور تبریز و ذوب‌آهن اصفهان بروند که در فصل جدید رقابت‌ها، از قدرت تهاجمی بالایی برخوردارند و جزو تهاجمی‌ترین تیم‌های لیگ بیست‌وسوم محسوب می‌شوند. با این اوصاف، تغییر آرایش برای استقلالی‌ها دور از ذهن نیست و با توجه به عملکرد بازیکنانی مانند ایمان سلیمی که نتوانسته کارنامه قابل‌قبولی را از خود به جای بگذارد، به نظر می‌آید که زوج آرمین سهرابیان و محمدحسین مرادمند، نزدیک‌ترین گزینه‌ها برای حضور در ترکیب 4 دفاعه استقلال در هفته‌های آینده هستند؛ البته اگر نکونام بعد از ناکامی تیمش در جدال روز گذشته مقابل شمس‌آذر، به دنبال ترمیم خط دفاع تیمش و تغییر آرایش برود.


ت ت
کدخبر: 185139 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها