درباره مدافعی به نام ایمان سلیمی؛ دیواری نازک و شکننده!

جواد نکونام که سالها شاگرد کارلوس کی روش بوده، همه می دانند در شیوه مربیگری اش یک سبک دفاعی را انتخاب کرده است.

درباره مدافعی به نام ایمان سلیمی؛ دیواری نازک و شکننده!

به گزارش منیبان، جواد نکونام با همین تفکر در تیمهایی که سکاندارش بوده، کار کرده است. سبک دفاعی ویژه ای که البته در لیگ برتر خیلی خوب جواب می دهد. اصولا تیم هایی که در لیگ برتر کم گل بخورند یا حتی سخت گل بخورند، شانس بیشتری برای قهرمانی دارند.در هر حال جواد نکونام سرمربی استقلال شد و سازمان دفاعی اش را شکل داد. آنهایی که به مباحث آنالیز در فوتبال علاقه دارند خوب می دانند که در حال حاضر استقلال، یک مدافع میانی استاندارد ندارد. عارف غلامی و رافائل سیلوا دیگر در استقلال حضور ندارند. اولی مقصر جدایی اش خودش بود و دومی در زمان مدیریت قبلی به دلیل بی توجهی مدیریت فسخ کرد و رفت. آرمین سهرابیان هم خیلی زود مصدوم شد و تازه برگشته و باید در سازمان دفاعی جا بیفتد. بنابراین ورود ایمان سلیمی به خط دفاع، اجباری بود. شماره 6 اما نقش اصلی صد درصد گلهای خورده تیم نکونام قبل از بازی شمس‌آذر بود: هند پنالتی بازی با سپاهان، شکستن خط آفساید برابر هوادار و گل به خودی. با بازگشت سهرابیان، نکونام خیلی زود تصمیم گرفت سلیمی را از ترکیب اصلی خارج کند تا بیش از این، گربیان تیمش را نگیرد. ولی اخراج مرادمند برابر آلومینیوم یعنی بازگشت سلیمی در بازی با شمس‌آذر. استقلال تا اینجای فصل، در 3 بازی کلین‌شیت نکرده و جالب اینکه در هر 3 بازی هم، ایمان سلیمی در ترکیب اصلی قرار داشته است. در این گزارش عملکرد سلیمی را بررسی کرده‌ایم:

* گل سپاهان

یکی از آن هندهای عجیب و غریب تاریخ لیگ برتر که در فهرست «سندروم دست بیقرار» و در کنار حرکات محیرالعقول علی علیزاده (در دربی) و احسان حاج‌صفی (در لیگ 12) قرار می‌گیرد. سلیمی کاملا آگاهانه تلاش کرد اشتباهش در مهار بازیکن حریف را با ضربه دست زدن به توپ، پوشش بدهد ولی بدشانس بود که اولا کوپال ناظمی بالاخره در عمر داوری‌اش توانست «هند» را تشخیص داد و صحنه را دید و ثانیا کوپال ناظمی خطای روی مطهری قبل از هند را ندید. اگر آن حرکت سلیمی نبود، شاید استقلال با امتیاز نقش جهان را ترک می‌کرد.

* گل اول هوادار

ارسال اسلامی‌خواه از چپ، ضربه سر گرامی، دفع حسینی و گلزنی محبی روی ریباند. سلیمی اما معمار اصلی گل هوادار و نقش اول این صحنه است. درست در لحظه ارسال بازیکن هوادار، همه بازیکنان استقلال در یک خط هستند ولی سلیمی این خط را شکسته و به همین دلیل هم اولا آفساید پر شده و ثانیا چشمی دیگر نمی‌تواند گرامی را مهار کند چون جلوتر از اوست. در این صحنه، سلیمی لاین آفساید را کاملا از بین برده و به همین دلیل هم، نقشه چشمی به عنوان رهبر خط دفاع با وجود هماهنگی مرادمند، شکست می‌خورد.

* گل دوم هوادار

این درست که استارت گل دوم هوادار با اشتباه سعید مهری در کنترل توپ به سبک کاراته! رقم می‌خورد ولی اینجا دیگر سلیمی همه کار می‌کند. در لحظه ارسال پاس قاسمی‌نژاد به منصوری، بازهم سلیمی است که خط آفساید را شکسته و در امتداد چشمی و مرادمند که بازهم در یک خط قرار دارند، قرار نگرفته است. به همین راحتی و با یک لغزش دفاعی کوچک، سلیمی باعث می‌شود هم هوادار در بازی بماند و هم مرادمند و چشمی از جریان بازی حذف شوند. ارسال منصوری هم درنهایت با حرکت عجیب و غریب سلیمی و توسط خودِ او وارد دروازه می‌شود.

* به خیر گذشت (1)

استقلال خوش‌شانس بود که اشتباه مرگبار سلیمی در دقیقه 8+90 بازی با آلومینیوم به تور نرسید. در این صحنه، سلیمی به جای مهار جبیره و حرکت با او، درست در لحظه پاس نقی‌زاده بیخیال بازی می‌شود تا بازیکنی که مامور مهارش است با عبور از او، توپ را به تیر عمودی بکوبد. فریادهای چشمی ثابت می‌کند شماره 6 چه گاف مرگباری داده که البته استقلال تاوانی بابتش نداد. 

* به خیر گذشت (2)

جواد نکونام و کادر فنی استقلال باید دقیقه 29 بازی استقلال و شمس‌آذر را بارها و بارها نگاه کنند. در این صحنه، سلیمی کار عجیب و غریبی را انجام می‌دهد. او روی ارسال از کرنر، مامور مهار سعید کریمی است. کرنر زده می‌شود، بازیکن میزبان روی تیر نزدیک، توپ را با ضربه سر به سمت تیر دورتر می‌فرستد و ناگهان سلیمی، بازیکن شمس‌آذر را رها کرده و به سمت دروازه خودی می‌رود. شانس با استقلال یار بود که مدافع میزبان به بدترین شکل ممکن ضربه سر را زد وگرنه دروازه آنها باز می‌شد. در این لحظه، هر بازیکن استقلال با بازیکنی از رقیب، یارگیری کرده و تنها بازیکن آزاد شمس‌آذر، همانی است که قرار بود توسط شماره 6 مهار شود.


ت ت
کدخبر: 185685 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها