ترکیب احتمالی ایران مقابل ازبکستان؛ یوزها به دنبال حفظ طلسم شکست ناپذیری در تاشکند

تیم ملی فوتبال ایران از هفته سوم رقابت‌های مقدماتی جام جهانی در مرحله سوم به مصاف ازبکستان خواهد رفت.

ترکیب احتمالی ایران مقابل ازبکستان؛ یوزها به دنبال حفظ طلسم شکست ناپذیری در تاشکند

به گزارش میبان؛  تب و تاب رقابت‌های ملی فوتبال در روز‌های فیفا به اوج خود رسیده آن هم در زمانی که تیم ملی ایران در مقدماتی جام جهانی دو فینال زودرس را پیش روی خود خواهد داشت. 

ملی‌پوشان ایران که برای برگزاری دیدار نخست مقابل ازبکستان به تاشکند سفر کرده‌اند یک بازی کاملاً مهم را پیش رو خواهد داشت. طبق آمار گذشته تیم‌های ازبکستان و قطر حریفان سختی برای شاگردان قلعه‌نویی بوده و هستند. در راستای مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ در مرحله سوم تیم ملی ایران باید به مصاف ازبکستان برود که در ادامه نگاهی آماری به این رقابت خواهیم داشت. 

ایران - ازبکستان؛ یورش یوز‌های ایرانی به صدر جدول در تاشکند 

از هفته سوم رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ در مرحله سوم، فردا (پنجشنبه،‌ ۱۹ مهر) در تاشکند تیم‌های ملی ایران و ازبکستان از ساعت ۱۷:۳۰ به مصاف هم خواهند رفت. 

هر دو تیم در جدول گروه خود با ۶ امتیاز به صورت مشترک در رده‌های اول و دوم قرار دارند که ازبکستان به دلیل گل زده بیشتر بالاتر از ایران قرار گرفته است. در این گروه تیم ملی امارات با ۳ امتیاز در رده سوم، قطر و کره شمالی با یک امتیاز در رده چهارم و پنجم و تیم ملی قرقیزستان بدون کسب امتیازی در رده ششم قرار دارد. 

تیم ملی ایران در نخستین بازی خود مقابل قرقیزستان با اینکه به نظر می‌رسید یک بازی نسبتاً آسانی را در پیش داشته باشند یا حداقل گل زده به پیروزی رسسد، جایی‌که شاگردان قلعه‌نویی با ارائه یک بازی نسبتاً ضعیف با تک گل مهدی طارمی به برد رسیدند. تیم ملی ایران در دومین دیدار خود مقابل امارات موفق شد با گل مهدی قایدی در خانه حریف یا نتیجه یک بر صفر پیروز شود. 

آمار ضعیف ملی‌پوشان در مرحله سوم مقدماتی جام‌جهانی

هر چند تیم ملی ایران در دو بازی نخست خود گلی دریافت نکرد، اما در خط حمله نیز عملکرد چندان مطلوبی نداشت. آن‌ها موفق شدند با ۲ گل ۲ بازیکن بوشهری خود ۲ برد اقتصادی به دست بیاورند. با این وجود در سوی مقابل آمار تیم ازبکستانی در خط حمله خطرناک نشان داده و با توجه به مصدومیت حسین کنعانی‌زادگان امیر قلعه‌نویی باید برنامه ویژه‌ای برای دفاع در برابر خط حمله زهردار ازبکستان داشته باشد. از سوی دیگر مصدومیت اوستون اورونوف باعث شده حضورش در این دیدار در هاله‌ای از ابهام باشد و غیبتش می‌تواند وزنه خط حمله ازبکستان را از بین ببرد. باید دید این بازیکن می‌تواند مقابل ایران قرار بگیرد یا خیر. 

تیم ملی ازبکستان در ۲ بازی مرحله سوم خود نیز ۲ برد به دست آورد. آن‌ها ابتدا مقابل کره شمالی به یک برد خفیف یک بر صفر رضایت دادند، اما مقابل قرقیزستان که قعرنشین گروه است با نتیجه ۳ بر ۲ به پیروزی رسیدند که در نوع خود نتیجه قابل توجهی بود. خط دفاع ازبکستان چندان قدرت کافی ندارد و اگر قلعه نویی برنامه ویژه‌ای برای این دیدار داشته باشد قطعاً می‌توانند مدافعان ازبکستان را آزار دهند.

علی دایی، مهدی طارمی و سردار آزمون ۳ بازیکنی هستند که بیشترین گل را (۳ گل) به تیم ازبکستان زده‌اند که در این بین مهدی طارمی و سردار آزمون بازیکنان فعال ایران هستند که می‌توانند رکورد خود را افزایش دهند. 

بهترین برد ایران برابر ازبکستان با نتیجه ۴ بر صفر در همان نخستین رویارویی این دو تیم حاصل شده است و بهترین برد ازبکستان در برابر ایران پیروزی یک بر صفر این تیم در ورزشگاه آزادی تهران است.

۱۴ بازی، ۱۰ برد برای ایران! 

تیم ملی ایران و تیم ملی ازبکستان تاکنون ۱۴ بار به مصاف هم رفته‌اند که حاصل این بازی‌ها ۱۰ برد برای تیم ملی ایران و یک برد برای تیم ملی ازبکستان بوده و نتیجه ۳ بازی دو تیم هم با تساوی به پایان رسیده است. 

تیم ملی ایران تاکنون در تاشکند مقابل تیم ملی ازبکستان شکست نخورده است و این طلسم همچنان پابرجاست. تاکنون ۸ بازی در ازبکستان، ۲ بازی در زمین بی‌طرف و ۳ دیدار نیز در ورزشگاه آزادی برگزار شده است. طی ۸ بازی که در ازبکستان برگزار شده ایران موفق به ۶ پیروزی شده و ۲ دیدار دیگر نیز با نتیجه تساوی به پایان رسیده است.

مجموعاً در تاریخ تقابل دو تیم ۲۳ گل به ثمر رسیده که ۱۸ گل سهم ایران و ۵ گل سهم ازبکستان بوده است. اوستون اورونوف در صورت رسیدن به این دیدار تنها مهاجم حاضر در ازبکستان است که برابر ایران گلزنی کرده است.

نبرد با ازبک‌ها برای تصاحب صدر؛ یوز‌ها به دنبال حفظ طلسم شکست‌ناپذیری در تاشکند

۱۲ سال از آخرین باخت ایران به ازبکستان می‌گذرد

در ۵ تقابل اخیر دو تیم سه برد برای ایران و دو تساوی به دست آمده است که با این وجود ازبکستان تا به اینجا موفق به شکست ایران نشده است. آخرین و تنها برد ازبکستان مقابل ایران هم به آبان سال ۱۳۹۱ و انتخابی جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزیل برمی‌گردد که ازبک‌ها با یک گل در ورزشگاه آزادی به پیروزی رسیدند و تا به امروز ۱۲ سال است که موفق به پیروزی مقابل یوز‌های ایرانی نشدند. 

حال با این وجود تیم ملی ایران در صورت پیروزی مقابل ازبکستان با کنار زدن یکی از حریفان اصلی خود گام بزرگی برای صدرنشینی در گروهش برداشته است. در این دیدار ازبکستان به دلیل مصدومیت بازیکنان تاثیرگذاری را در اختیار نخواهد داشت در مقابل نیز تیم ملی ایران محمدحسین کنعانی‌زادگان را به دلیل مصدومیت در دیدار مقابل چادرملو در اردو ندارد.

با توجه به سوابق امیر قلعه نویی در چینش ترکیب در آخرین دیدار خود مقابل امارات به نظر می‌رسد ایران با چنین ترکیبی مقابل ازبکستان قرار بگیرد: 

ترکیب احتمالی ایران مقابل ازبکستان:

علیرضا بیرانوند، شجاع خلیل‌زاده، محمد امین حزباوی، صالح حردانی، میلاد محمدی، امید نورافکن، سعید عزت اللهی، علیرضا جهانبخش، سامان قدوس، مهدی قایدی و مهدی طارمی 

حال باید منتظر بمانیم و ببینیم تیم ملی ایران در هفته سوم رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ می‌تواند بر ازبکستان غلبه کند چرا که با این پیروزی تقریباً خیال هواداران را از بابت تثبیت و حفظ صدرنشینی راحت خواهد شد. امیر قلعه‌نویی سابقه خوبی مقابل تیم ملی ازبکستان و باشگاه‌های این کشور دارد و باید ببینیم طبق آمار یوز‌های ایرانی می‌توانند طلسم نباختن به ازبکستان را حفظ کنند و یا اینکه اتفاقات غیر منتظره‌ای می‌افتد.

منبع: میزان


ت ت
کدخبر: 240888 تاریخ انتشار
منبع میزان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها