در تاریخ لیگ برتر چندین بار تیم‌ها لقب کهکشانی گرفتند، تیم‌های پرستاره‌ای که با سرنوشت متفاوتی روبرو شدند.

به گزارش منیبان، در آستانه شروع فصل جدید لیگ برتر، پیش‌بینی می‌شود که لیگ جذابی پیش‌رو باشد. در سال جام‌جهانی، مهاجرت معکوس زیادی صورت گرفت و ستاره‌های زیادی دوباره به فوتبال ایران برگشتن؛ اشکان دژاگه شاگرد نکونام شد، ترکیب سپاهان و تراکتور پر شده از خارجی‌های مطرح، استقلال کاوه رضایی و سجاد شهباززاده را برگرداند و پرسپولیس هم با بیرانوند و پورعلی‌گنجی، ملی‌پوشانش را افزایش داد. تاریخ لیگ برتر اما پر بوده از تیم‌هایی که لقب کهکشانی را یدک کشیدند. از بمب ترکاندن‌های متوالی تیم‌ها در فصل نقل‌وانتقالات که سرنوشت عمده آن‌ها چیزی جز ناکامی و حسرت نبود.

سومین دوره لیگ با قهرمانی یک تیم پرستاره همراه شد؛ آن تیم پرستاره البته پاس بود نه پرسپولیس. خط حمله این تیم را آرش برهانی، محسن بیاتی‌نیا و خداداد عزیزی تشکیل می‌دادند. در خط دفاع مهدی هاشمی‌نسب و بهروز رهبری‌فرد را داشت و در ادامه هم دو بازیکن مطرح دیگر یعنی محمد نصرتی و هادی شکوری جای آن‌ها را گرفتند. ستاره خط میانی این تیم هم جواد نکونام بود که پس از ترک پاس، مسیر لژیونر شدن را آغاز کرد. در درون دروازه هم حسن رودباریان و نیما نکیسا دو نام پرآوازه بودند. پاس در رقابتی نفس‌گیر با استقلال در نهایت جام قهرمانی آن فصل را بالای سر برد.

 

اولین تیم کهکشانی لیگ برتر را با باید پرسپولیس لیگ سوم دانست. پرسپولیس در فصلی (83-82) که علی پروین را روی نیمکت خود نداشت، همه ستاره‌ها را جمع کرد. از علی دایی، کریم باقری و افشین پیروانی تا یحیی گل‌محمدی، حامد کاویان‌پور، عیسی ترائوره، جواد کاظمیان و مهرداد میناوند. هنگامی‌که در روزهای پایانی نقل‌وانتقالات دایی و کاظمیان و بازیکنان خارجی به پرسپولیس اضافه شدند و کریم باقری هم در جمع قرمزها ماند، روزنامه «جهان فوتبال» تیتر زد: « رئال مادرید ایران قرمز می‌پوشد». تیم پرستاره وینگو بگوویچ اما اصلا انتظارات را برآورده نکرد و نه در لیگ و نه در جام حذفی به افتخاری دست نیافت.

در سومین فصل متوالی حضور امیر قلعه‌نویی روی نیمکت استقلال، او بالاخره برای اولین‌بار قهرمان لیگ شد. استقلال فصل 85-84 را با زدن 4 گل به صبای قم شروع و با زدن 4 گل به برق شیراز به پایان رساند. رضا عنایتی آقای‌گل این دوره شده بود. علاوه بر ستاره‌هایی که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، استقلال بازیکنان دیگری مانند علیرضا منصوریان و مهدی رحمتی را هم بر روی نیمکت داشت.

امیر قلعه‌نویی برای تکرار قهرمانی لیگ برتر با سپاهان، تیمی پر از ملی‌پوش بست. سپاهان مهدی رحمتی، شماره یک تیم ملی را درون دروازه داشت. جلال حسینی، هادی عقیلی و محسن بنگر مدافعانش بودند. خسرو حیدری و فابیو جانواریو خرید تابستانی این تیم بودند. بازوبند کاپیتانی را محرم نویدکیا بر بازو می‌بست. رضا عنایتی بهترین گلزن تاریخ لیگ برتر هم مهاجم این تیم بود. تیمی که برای اولین‌بار در تاریخ لیگ برتر، عنوان قهرمانی در لیگ را تکرار کرد.

نمی‌شود از تیم‌های کهکشانی نام برد و یادی از زمان محمد رویانیان نکرد. رویانیان هم برای ورود به حوزه فوتبال، ستاره‌های پرسپولیس را دور هم جمع کرد تا برای خودش محبوبیت به‌دست آورد. از مهدی مهدوی‌کیا، علی کریمی و جلال حسینی تا کریم انصاری‌فرد و در ادامه هم وحید هاشمیان. در نهایت این جمع شدن ستاره‌ها هم حاصلی برای پرسپولیس نداشت و فصل را در رتبه هفتم به پایان رساندند.

 

ستاره‌های لیگ این‌بار همراه با امیر قلعه‌نویی راهی استقلال شدند. تیم پرستاره استقلال، همه بمب‌های رویانیان را خنثی کرد و در نهایت قهرمان لیگ شد. کافی است به لیست 18 نفره استقلال در آخرین بازی فصل نگاهی بیندازید. خرید یک بازیکن از لالیگا و ماندن مجتبی جباری و فرهاد مجیدی، استقلال را به یک تیم رویایی تبدیل کرد.

قطع به یقین یکی از عجیب‌ترین اتفاق‌های تاریخ لیگ برتر در فصل 90-89 رقم خورده بود. فصلی که حسین هدایتی، یکی از کهکشانی‌ترین تیم‌های تاریخ لیگ برتر را بست. در آن فصل علی کریمی، مهدی مهدوی‌کیا، مهرزاد معدنچی، حسین کاظمی، حسین کعبی، حسن اشجاری، میلاد زنیدپور، محمد غلامی و فریدون زندی در استیل‌آذین بازی می‌کردند. در کمال تعجب اما سرنوشت این تیم سقوط به لیگ یک بود که در فصل بعد از آن اتفاق افتاد.

رسیدن به جمع 4 تیم برتر آسیا و قهرمانی در لیگ با 9 امتیاز اختلاف، امکان‌پذیر نبود مگر با تیم رویایی که برانکو ایوانکوویچ جمع کرد. پرسپولیس بالاخره از شر چند فصل حضور بازیکنان بی‌کیفیت و ناکامی خلاص شده بود و ستاره‌های لیگ را قرمزپوش کرد. به تیمی که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، خیلی زود جلال حسینی و گادوین منشا هم اضافه شدند.

 

آخرین تیم پرستاره استقلال هم به فصل 97-96 مربوط می‌شود که شفر با این بازیکنان، این تیم را قهرمان جام حذفی کرد. باز هم مهدی رحمتی در یکی از بهترین تیم‌های تاریخ لیگ حضور داشت. خسرو حیدری، مجید حسینی، مامه تیام، پژمان منتظری، روزبه چشمی، امید نورافکن، امید ابراهیمی، فرشید اسماعیلی، سرور جپاروف و وریا غفوری هم سایر بازیکنان فیکس استقلال بودند.

تا پیش از فصل جدید لیگ برتر که چند تیم، با خریدهایشان همه را انگشت به دهان کنند، این تراکتورِفصل 98-97 بود که همه نگاه‌ها را به خودش خیره کرد. تراکتور با 3 کاپیتان تیم ملی به طور هم‌زمان قرارداد بست. علاوه بر جذب مسعود شجاعی، اشکان دژاگه و احسان حاج‌صفی، هدایت این تیم هم به جان توشاک سپرده شد که سابقه مربیگری در لیورپول و رئال‌مادرید را داشت. مهدی مهدی‌پور، دانیال اسماعیلی‌فر و احسان پهلوان هم دیگر نفرات این تیم بودند.

کدخبر: 102636 تاریخ انتشار