سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هنوز از سوی طرف مقابل مشخصا آمریکایی ها پاسخی به پیشنهاد طرف اروپایی دریافت نشده است

به گزارش منیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزیر امور خارجه، در نشست خبری درباره برجام گفت: ما همچنان در مسیر مذاکره هستیم؛ به استقبال جزییات و روند بعدی که هنوز اتفاق نیفتاده نرویم. تا اینجای کار هنوز از سوی طرف مقابل پاسخی به پیشنهادات دریافت نکردیم. اجازه دهید به روایت‌های غیررسمی اهتمام نکنیم. مذاکرات حساس است و باید در فضای مذاکره مبتنی بر داد و ستد دیدگاه‌های رسمی راجع به روند و نتیجه مذاکره اظهارنظر و قضاوت کنیم. باید روی همه موضوعات مرتبط با مذاکره توافق شود و تا آن زمان نمی توانیم نسبت به مرحله بعدی پیش داوری کنیم. موضوعات باقیمانده موضوعات مهمی است و باید راجع به آن تصمیم‌گیری شود. اگر دولت امریکا اراده سیاسی را به طور جدی در عمل نشان دهد، می‌توانیم به سمت مرحله بعدی حرکت کنیم. ایران معطل طرف مقابل باقی نخواهد ماند. ما روند معیشت مردم و اقتصاد کشور را به روند مذاکرات گره نخواهیم زد. به دنبال توافق خوب، قوی و پایدار هستیم. توافق خوب به این معنا که منافع ایران تامین و پایدار باشد و برای ایران اثبات شود طرف مقابل بر تعهداتش ایستاده و برای بار دوم از یک سوراخ گزیده نخواهیم شد.

وی درخصوص مذاکرات ایران و عربستان بیان کرد: گفت وگوی ما با عربستان مبتنی بر موضوعات دوجانبه است و ارتباطی با گفت وگوهای رفع تحریم ندارد. موضوعات مشترک و متعددی با عربستان در حوزه دوجانبه و منطقه‌ای داریم و گفت‌وگوها برای از سرگیری روابط رسمی دو کشور تامین کننده منافع دو طرف خواهد بود. طبیعی است اختلاف نظرات و موضوعات پیچیده‌ای وجود دارد و گام‌های خوبی را به سمت جلو برداشتیم و روند مذاکرات مثبت بوده است. از سرگیری روابط به سرعت انجام نمی‌شود. اراده سیاسی وجود دارد و از سوی طرف عربستان شاهد گام‌های متقابل بودیم و باید خوشبین باشیم در مسیر ارتباطات و گفت‌وگوهای دیپلماتیک بتوانیم گام موثری را به سمت جلو برداریم. شرایط در منطقه مثبت است و می‌تواند امیدواری ایجاد کند که در روابط با همسایگان و منطقه به سمت جلو در حال حرکت هستیم.

کنعانی در خصوص زندانیان بین ایران و آمریکا اظهار کرد: موضوع زندانیان را در چارچوب یک موضوع انسانی نگاه کردیم و سرنوشت آنها را به روند مذاکرات رفع تحریم‌ها گره نزدیم و در چارچوبی خارج از برجام و به صورت غیرمستقیم با آمریکا گفت‌وگو کردیم و امکان اجرای تبادل وجود داشت و در این زمینه دیدگاه‌های ما روشن بود. متاسفانه آنچه در طرف مقابل رخ داد بی عملی و صرفاً شعار و اظهارنظر رسانه‌ای و عدم پایبندی در حوزه عمل بود. زندانیان ما به اتهامات واهی بازداشت شدند و از نظر ما بازداشت اینها غیرقانونی و غیرانسانی است و تاکید مجددی است از سوی آمریکا که به مبانی انسانی واخلاقی توجه نمی‌کنند. قبلا اعلام آمادگی کردیم که بحث تبادل را انجام دهیم. سرنوشت اتباع ایرانی برای ما مهم است و پیگیر بودیم به آغوش خانواده‌ها برگردند و این موضوعات ارتباطی به روند مذاکرات رفع تحریم‌ها ندارد و پرونده مستقلی است و به تلاش‌ها ادامه می‌دهیم و امیدواریم در این زمینه شاهد اقدامات مثبتی باشیم.

ناصر کنعانی درباره پرونده حیمد نوری، اسدی و خدمه ایرانی در آرژانتین گفت: موضوعاتی است که جزو پروند‌های جاری ما در حوزه حقوقی و کنسولی است. هواپیما متعلق به ونزوئلاست و آنچه برای ما حائز اهمیت است وضعیت پنج هم وطن ایرانی است و گفت‌وگوها در تهران و بوینوس آیرس و همچنین ونزوئلا ادامه دارد. هنوز در این ارتباط تحول خوشایندی رخ نداده و تاکید می‌کنیم که شهروندان ایرانی هیچ جرمی مرتکب نشدند و ضرورت دارد دولت آرژانتین نسبت به آزادی آنها در اسرع وقت اقدام کنند. ایران در پیگیری حقوق کنسولی شهروندان خود کوتاهی نخواهد کرد.

وی افزود: در ارتباط با آقایان نوری و اسدی پیگیری‌ها در سطوح مختلف ادامه دارد و جزو موضوعات اولویت دار دستگاه دیپلماسی است و به مسؤولیت‌های خود واقف هستیم. ضروری است دولت بلژیک و سوئد به مسؤولیت خود عمل کرده و نسبت به آزادی بی قید و شرط آنها عمل کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: آب به عنوان یکی از مهم ترین موضوعات برای جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه ای و با شرایط خاص اقلیمی حاکم بر ایران است. در موضوع آب مسائل دوجانبه با کشورهای منطقه ای داریم و هم موضوعاتی است که می‌تواند در چارچوب‌های منطقه‌ای مورد بحث و گفت‌وگو قرار گیرد. موضوع آب در چارچوب فعالیت وزارت نیرو و از موضوعات اولویت دار ایران است. معاهدات دوجانبه و قراردادهای حقوقی با کشورهای منطقه در بحث مدیریت منابع مشترک آبی، رودخانه های مرزی، مدیریت منابع آب، تغییرات اقلیمی داریم. موضوع آب تک مؤلفه‌ای نیست و به مسال زیست محیطی هم مرتبط است. ایران در بحث گرد و خاک و آبخیزداری و جنگلداری با کشورهای همسایه گفت‌وگوهایی دارد و هم چارچوب‌های منطقه‌ای را در این زمینه دنبال می‌کند. کمتر از یک ماه پیش نشست وزرا و مقامات عالیرتبه محیط زیست بیش از ۱۱ کشور را در تهران داشتیم که نشانگر اهتمام ایران به بحث آب و پدیده‌های زیست محیطی است.

کنعانی بیان کرد: روابط ما با دولت عراق نزدیک و سازنده و توأم با منافع و مصالح مشترک است و هم به دلیل نوع رابطه خوبی که با همه جریان‌های سیاسی عراق از گروه‌ها و طوایف مختلف این کشور داریم نزدیک و مستمر است و همواره در جهت کمک به برادران عراقی برای این‌که بتوانند شرایط بهتری را در این کشور رقم بزنند مسؤولانه عمل کردیم و انقطاعی در گفت‌وگو با برادران عراقی وجود ندارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص رویکرد توسعه مناسبات با آفریقا بیان کرد: حوزه آفریقا و گسترش روابط ایران با این حوزه همواره از اولویت‌های دولت‌های جمهوری اسلامی ایران از گذشته تا الان بوده است.دولت سیزدهم در این خصوص اهتمام و توجه ویژه‌تری دارد و شاهد تحولات مثبتی در ماه‌های گذشته در روابط با این حوزه بودیم. نسبت رشد روابط اقتصادی و تجاری ما با این کشورها و گفت‌وگوها و مذاکراتی که صورت گرفته و هیأت‌هایی که مبادله شده و مبادله خواهد شد. هیأت‌ عالیرتبه اقتصادی موریس به تهران سفر بسیار خوبی بود و مذاکرات خوبی در حوزه‌های تجاری، اقتصادی، کشاورزی، شیلات و  دیگر حوزه ها انجام و اسناد خوبی امضا شد. امروز شاهد آغاز سفر دکتر امیرعبداللهیان به دو کشور آفریقایی مالی و تانزانیا و زنگبار در راس یک هیئت تجاری - اقتصادی خواهیم بود و این سفر در راستای سیاست خارجی ایران و مبتنی بر تاکیدات آیت‌الله رئیسی مبنی بر توجه به آفریقا و ظرفیت‌های این منطقه است و ان‌شاءالله زمینه‌ای شود برای گسترش روابط.

کدخبر: 104663 تاریخ انتشار