به نظر می رسد هنوز یحیی گل محمدی با دستیار برزیلی اش به شکل کامل هماهنگ نشده است.

به گزارش منیبان، انتخاب یک دستیار برزیلی انتخاب هوشمندانه ای از سوی یحیی گل محمدی بود. اگرچه هرگز به این سوال پاسخ داده نشد که چطور سرمربی پرسپولیس از یک دستیار انگلیسی که در دقیقه 90 از حضور در ایران سر باز زد، به یک دستیار برزیلی رسید (با توجه به سبک کاملا متفاوت مکتب فوتبال دو کشور انگلستان و برزیل) اما درنهایت این انتخاب هوشمندانه بود، دلیلش هم سبک بازی پرسپولیس است.

پرسپولیس با توپ بازی می کند، فوتبال مالکانه مبتنی بر پاس های کوتاه ارائه می دهد و هافبک هایش تکنیکی و فانتزی هستند، خصوصیاتی کاملا مبتنی بر فوتبال برزیلی. از این رو در همان ابتدا بسیاری از این انتخاب استقبال کردند. اما سوال این است که ردپای این مربی در 180 دقیقه ای که گذشت در پرسپولیس دیده شد؟ پرسپولیس حتی برای یک بار برنامه ای ارائه داد که قبلا ارائه نداده بود؟ تمام این مسائل با توجه به اخباری که از تمرینات پرسپولیس به گوش می رسد و آن چه در عمل مشاهده می شود همه و همه به یک نتیجه می رسد و آن این است که یحیی هنوز به دستیار برزیلی اش تکیه نمی کند  و اوسمار برای رسیدن به جایگاه حمید مطهری راه درازی پیش رو خواهد داشت. این موضوع البته طبیعی است.

به هرحال حمید مطهری سال ها با گل محمدی همکاری داشته و یحیی به او اعتماد کامل داشت اما یحیی هنوز و تا به این جای کار، برای دادن اختیارات کامل به دستیار برزیلی اش با تردیدهایی مواجه است. در عمل نیز کاملا این موضوع روشن و واضح است.

yektanet.com

از نفرستادن او به نشست های خبری تا نشاندن اوسمار روی نیمکت طی 180 دقیقه گذشته بدون این که حتی اجازه داشته باشد کنار خط بیاید، همگی نشان می دهند هنوز مربی برزیلی راه درازی برای جلب اعتماد سرمربی تیمش دارد. در این میان البته دلایلی همچون ناآشنایی او به زبان فارسی برای حضور کنار خط مطرح شده اما این دلیل را نمی توان چندان منطقی دانست چرا که در بازی با فولاد و در استراحت کولینک برک هر دو نیمه، اوسمار با بازیکنان دقایقی صحبت کرد. موضوعی که نشان می دهد دلایلی همچون مطرح کردن ناآشنایی اوسمار به زبان فارسی بهانه ای بیش نیست.

اما آنچه که نباید از نظر یحیی گل محمدی در جایگاه سرمربی پرسپولیس پنهان بماند این است که این مربی برزیلی برای کمک به تک تک بازیکنان و مجموعه تیم به پرسپولیس تزریق شده تا باری از روی دوش یحیی بردارد. پس باید از تجارب او بهترین بهره را برد. یحیی همچنین نباید فراموش کند استفاده از این مربی برزیلی با توجه به سبک بازی پرسپولیس می تواند باعث ارتقای فنی تیم شده و سرخ ها با برنامه بهتری به توپ ضربه بزنند. آن چه که در پرسپولیس این فصل مقابل ذوب آهن و فولاد دیده شد تاکید دارد که این تیم برای گلزنی نیاز به پلن B و حتی C دارد و بی تردید مربی ای در سطح اوسمار می تواند به یحیی کمک کند. ضمن این که تمامی اهالی فن و کارشناسان و حتی گروهی از پیشکسوتان موجه پرسپولیس به این موضوع اذعان دارند که یحیی در بازی های بزرگ نیاز به یک دستیار قوی دارد تا به او در دقایق حساس کمک کند.

مهم ترین موضوعی که سرمربی سرخ ها باید به آن توجه کند این است که درنهایت موفقیت پرسپولیس در بازی های پیش رو در لیگ و جام حذفی و هر تورنمنتی به نام او نوشته خواهد شد، نه مربی برزیلی. پس استفاده بهتر از این مربی و دادن اختیارات بیشتر به او هم می تواند باعث ارتقای فنی تیم شود و هم انگیزه های این مربی را چند برابر کند. در این راه واقعا اگر مشکل اصلی زبان برزیلی و ناآشنایی اوسمار به زبان فارسی است پس یحیی باید فورا کنار او مترجمی فوتبالی را به کار گیرد و در برداشتن موانع این مربی کمک کند.هرگز نباید فراموش کرد این مربی برزیلی فقط در شرایطی می تواند به یحیی و پرسپولیس کمک کند که خود یحیی بخواهد.

کدخبر: 105328 تاریخ انتشار