شرایط سخت معیشتی باعث شده بسیاری از افراد دست از ایده های جدید خود بردارند و به سوی مشاغلی با درآمد ثابت بروند.

کارآفرینی در دنیای امروز

در دنیای امروز با وجود مشکلات فراوان اقتصادی هم‌چنان شاهد کارآفرینی زنان و مردان قدرتمند سرزمینمان ایران هستیم. شرایط سخت معیشتی باعث شده بسیاری از افراد دست از ایده های جدید خود بردارند و به سوی مشاغلی با درآمد ثابت بروند. زندگی به اصطلاح کارمندی باب دل خیلی از اشخاص نیست. اما به دلیل ترس از اجرایی کردن ایده های خود ترجیح می‌دهند که برای دیگران کار کنند. یکی از بهترین راه هایی که می‌توان ایده های خود را به کمک یک تیم قدرتمند عملی کرد، ایجاد کسب و کار شخصی است. شما هم می‌توانید یک کارآفرین باشید. اگر به کارآفرینی و موضوعات مرتبط با آن علاقمند هستید توصیه میکنم حتما سری به وب‌سایت‌هایی مانند فرچون، فوربز، دانشگاه کسب و کار، بیزینس اینسایدر و هاروارد بیزینس ریویو بزنید و اطلاعات خودتان را در موضوعات کارآفرینی، استارتاپ، سرمایه‌گذاری و توسعه فردی بالا ببرید.

پیشنهاد ویژه

کارآفرین کیست؟

کارآفرین به کسی گفته می‌شود که توانایی ایجاد و مدیریت یک استارتاپ را داشته باشد‌. مسلما هر کسب و کار جدیدی همواره با ریسک های احتمالی همراه است. به همین جهت کارآفرینان افراد ریسک پذیری هستند. آن‌ها اغلب به عنوان منبعی از ایده های نوین و مبتکرانه شناخته می‌شوند. کارآفرینان ایده های جدید خود را به شکل محصول، به عنوان جایگزینی برای ایده های قدیمی وارد بازار می‌کنند. کارآفرینی حتما دربردارنده‌ی ایده های پرخرج و پروژه های جهانی و خیلی بزرگ نیست. بلکه می‌توان آن را دربردارنده ی مشاغل خانگی کوچک هم دانست‌. سودی که در نهایت یک کارآفرین از ایده‌ی خود به دست می‌آورد همواره مدیون وجود سرمایه کافی و نیروی کار متعهد است. در ادامه به بررسی انواع مختلف کسب و کارهای استارتاپی می‌پردازیم.

طبقه بندی انواع کارآفرینی

کارآفرینی می‌تواند به انواع مختلفی طبقه بندی شود که تیم دانشگاه کسب و کار این انواع را برایتان شرح می‌دهد. دسته‌ی اول مربوط به کسب و کارهای کوچک است. کسب و کارهای کوچک شامل احداث آرایشگاه، خواربارفروشی، مرکز مشاوره، آژانس مسافرتی، نجاری، لوله کشی، برقکاری و... است. این کسب و کارهای خرد تامین کننده‌ی نیازهای اساسی خانواده فرد خواهند بود. اما نباید انتظار داشته باشید که این کسب و کارها و درآمد آن‌ها باعث شوند که یک صنعت خاص را تصاحب کنید. معمولا سرمایه لازم برای راه اندازی کسب و کارهای یاد شده از طریق وام بانکی یا کمک گرفتن از اعضای خانواده تامین می‌شود.

از دیگر انواع کارآفرینی نوع اجتماعی آن است. به این معنا که تمرکز در اینجا بر روی تولید محصول و خدماتی است که نیازها و مشکلات اجتماعی را رفع می‌کند. تنها شعار و هدف این کسب و کارها تلاش برای بهبود وضع جامعه است. در واقع کسب سود جزء اهداف اصلی این گروه از کارآفرینان نیست. دسته‌ی بعدی که در تیم دانشگاه کسب و کار به معرفی آن‌ها می‌پردازیم، کارآفرینان حوزه‌ی استارتاپ هستند. در واقع چشم انداز رهبران این حوزه ها تغییر دنیاست. آن‌ها سرمایه گذارانی را جذب می‌کنند تا کسب و کار خود را گسترش دهند. بعضی افراد نیز به کارآفرینی در زمینه تولید محصول توسط شرکت های بزرگ می‌پردازند. شرکت های بزرگ محصولات جدید و نوآورانه خود را که حول محور محصول اصلی شرکت می‌چرخد به بازار عرضه می‌کنند. تغییر در فناوری و ورود به عرصه‌ی رقابت باعث فروش هر چه بیشتر محصولات جدید خواهد شد.

ویژگی های کارآفرینان برتر

در راستای بحث کارآفرینی حتما شما هم به دنبال شناخت ویژگی های کارآفرینان برتر هستید. مسلما یک سری ویژگی های برجسته باعث می‌شود تا یک کارآفرین کسب و کار خود را در میان بازار رقابتی دنیای امروز در معرض توجه قرار دهد. همان‌طور که پیش از این هم اشاره شد، شروع هر سرمایه‌گذاری جدیدی ممکن است همراه با ریسک شکست باشد. بنابراین کارآفرین باید پیش بینی احتمالات آینده را بکند. شکست های مسیر نباید بر روند پیشرفت یک کسب و کار تاثیر منفی بگذارند. بنابراین یک رهبر که زره آهنین بر تن کرده باشد، با قدرت هرچه تمام تر از موانع می‌گذرد و به موفقیت می‌رسد. از دیگر ویژگی های یک کارآفرین برتر این است که ایده های شخصی خود را با نوآوری در می‌آمیزد و در نتیجه ی آن یک محصول منحصربه‌فرد وارد بازار می‌کند.

تشکیل یک تیم حرفه ای

گاهی اوقات این محصول کاملا جدید است‌. گاهی اوقات هم محصولی وارد بازار می شود که یک نمونه‌ی بسیار قوی تر از گونه های قبلی است. به همین جهت هم مخاطب پسند می‌شود. دیگر ویژگی یک کارآفرین برتر این است که‌ او چشم انداز روشنی از مسیر سرمایه‌گذاری خود دارد‌. به صورت واقع بینانه می‌داند که برای تبدیل ایده به محصول نیازمند منابع و نیروی انسانی کافی است. بنابراین تمام تلاش خود را به کار می‌بندد تا بهترین منابع و نیروی متخصص را پیدا کند. افرادی که جزء کارآفرینان برتر هستند، ذهن بازی دارند. آن‌ها در هر شرایطی فرصت ها را جست و جو و پیدا می‌کنند. کسب و کار خود را محدود به بسترها و بافت های سنتی نمی‌کنند. هم‌چنین دائما در تلاش هستند تا محصول خود را بروز رسانی کنند.

اهمیت کارآفرینی

کارآفرینی در هر جامعه ای فواید زیادی را با خود به همراه دارد. علاوه بر بحث کسب درآمد و ایجاد اشتغال برای افراد، نیازهای روز مردم هم با محصولات جدید برطرف می‌شوند. مهم ترین فایده‌ی کارآفرینی همان بحث ایجاد فرصت های شغلی برای افراد مختلف است. معمولا در هر کسب و کاری نیروهای متخصص فنی و نیروهای غیر متخصص به کار گرفته می‌شوند. بنابراین برای هر دو گروه از مردم فرصت های شغلی جدید فراهم می‌شود. زمانی که کسب و کار جدیدی توسط یک کارآفرین راه اندازی می‌شود، تاثیرات آن علاوه بر افراد متوجه جامعه هم خواهد شد. بنابراین زندگی اجتماعی با ثبات و کیفیت بالاتری ادامه پیدا خواهد کرد. زیرا استانداردهای زندگی با محصولات روز افزایش پیدا می‌کنند‌. به همین جهت دولت هم به سمت سرمایه گذاری بیشتر در حوزه های آموزشی سوق داده می‌شود. بنابراین حمایت سازمان های مختلف از حوزه تحقیق و توسعه گسترش خواهد یافت.

سخن پایانی

دانشگاه کسب و کار رسانه‌ای تخصصی در حوزه کارآفرینی است که تمامی موضوعات مرتبط با کارآفرینی را پوشش می‌دهد. اگر شما هم علاقه مند به حوزه کسب و کار هستید به آدرس http://businessuni.net/ مراجعه نمایید. وبسایت ما می‌تواند افق دیدی جدیدی را در حوزه کارآفرینی و کسب و کارهای جدید پیش روی شما بگشاید. پس فرصت را از دست ندهید و برای شکوفایی ایده های خود ما را همراهی کنید.

دانشگاه کسب و کار | Businessuni.net | رسانه کارآفرینی

 

کدخبر: 108890 تاریخ انتشار