دادستان کل دانمارک اعلام کرد، لارس فیندسن، رئیس سابق سازمان اطلاعات این کشور، متهم شده به اینکه «اسرار دولتی یا دیگر اطلاعات محرمانه خاص» را به شش نفر، از جمله دو روزنامه نگار فاش کرده است.

به گزارش منیبان، دادستان کل دانمارک اعلام کرد، لارس فیندسن، رئیس سابق سازمان اطلاعات این کشور، متهم شده به اینکه «اسرار دولتی یا دیگر اطلاعات محرمانه خاص» را به شش نفر، از جمله دو روزنامه نگار فاش کرده است.

دفتر دادستان کل دانمارک اعلام کرد، لارس فیندسن که ارتکاب هر گونه خطا از جانب خودش را رد کرده، متهم است به اینکه اسرار دولتی را در طی یک مدت 16-17 ماهه در اختیار این شش نفر قرار داده است.

به نوشته پایگاه شبکه اسکای نیوز، اطلاعات افشا شده مربوط به زمانی هستند که فیندسن به عنوان رئیس سازمان اطلاعات دفاعی دانمارک خدمت می‌کرد؛ سازمانی که او در سال 2015 به ریاست آن رسید.

در آگوست 2020 او به اتهام افشای اطلاعات طبقه بندی شده از سمتش معلق و در دسامبر سال گذشته میلادی بازداشت شد.

در ماه ژانویه گذشته نیز حکم بازداشت او تمدید شد.

جاکوب برگر نیلسن، دادستان کل دانمارک روز جمعه در بیانیه‌ای گفت:‌ «وقتی اسرار یا دیگر اطلاعات محرمانه ضروری برای حفاظت سازمانهای اطلاعاتی از امنیت دانمارک، در اختیار بیگانگان قرار داده می شوند، این یک مساله جدی است.»

او ادامه داد: «این کار می‌تواند به روابط با شرکای تجاری سازمان‌های اطلاعاتی آسیب بزند و کار این سازمان‌ها را در صورت افشای شیوه‌های کار آنها سخت تر کرده و اعتماد به توان آنها در مراقبت از اطلاعات حساس را تضعیف کند.»

به نوشته اسکای نیوز، این اتهام رسمی علیه رئیس سابق سازمان اطلاعات دانمارک بعد از انجام «تحقیقاتی طولانی و گسترده» توسط مقامات سازمان اطلاعات و امنیت ملی دانمارک و واحد اطلاعات نیروی پلیس این کشور که فیندسن در بازه 2002-2007 رئیس آن بود مطرح شد.

فیندسن قبلا بر بی‌گناه بودنش تاکید کرده و وضعیتی که برایش به وجود آمده را «جنون تمام عیار» توصیف کرده است.

به نوشته اسکای نیوز، دادستان‌های دانمارک قصد درخواست حکم حبسی به مدت دست کم چهار سال در صورت گناهکار شناخته شدن فیندسن را دارند. هنوز تاریخ رسمی محاکمه او که احتمالا در پشت درهای بسته برگزار خواهد شد تایید نشده است./ فارس

کدخبر: 110082 تاریخ انتشار