موتیف این چند ساله داوران و کارشناسان داوری بعد از اشتباهات مهلک این واژه بوده است: وی ای آر!

به گزارش منیبان؛ کمک داور ویدئویی اما تا اطلاع ثانوی، آرزوی محال فوتبال ایران خواهد بود. با این سیستم یعنی سیستم وی ای آر فقط بخشی از مشکلات داوری حل می‌شود ولی معضل داوری ایران در تمامی این یک دهه اخیر، خود داوران و کارشناسان داوری بوده‌اند. باید اعتراف کرد برخی از داوران و کارشناسان، اصولا قوانین داوری را نمی‌دانند و به همین دلیل هم هست که بعد از اشتباهات مهلک، توجیه‌های عجیب و غریب و خنده‌دار تحویل می‌دهند!یکی از جدیدترین نمونه این اظهارنظرهای کارشناسی! این بوده که چون کمک داوران همیشگی رضا مهدوی در بازی نفت مسجدسلیمان و پرسپولیس، او را همراهی نمی‌کردند، بنابراین آقای داور به مشکل خورده است!!!!تجزیه و تحلیل این نظر کارشناسی یعنی اگر امیررضا آشورماهانی کنار مهدوی بود، آقای داور خطا روی پورعلی‌گنجی در دقیقه 4 و خطای پورعلی‌گنجی روی مهاجم نفت را بعد از گل دوم پرسپولیس می‌دید. 

هفته ششم این فصل خامه روی کیک! تلخ داوری بود. خامه‌ای که نشان داد خداداد افشاریان در تمام دوران ریاستش بر کمیته داوران، حتی یک حرکت مثبت هم انجام نداده و ترجیحش هنوز بر ادامه ریاست با تکیه بر سیاست «خنده» است. آنچه رضا مهدوی در مسجدسلیمان به یاری کمک‌هایش رقم زد، یک رسوایی تمام‌عیار بود. اگر 10 درصد سماجت و تلاش مهدوی برای بارها به کنار زمین آمدن و گزارش وضع موجود را به ناظر بازی دادن، در جریان بازی اتفاق می‌افتاد نمایش تراژیک او در این بازی رقم نمی‌خورد. نگرفتن پنالتی برای پرسپولیس، آفساید اعلام کردن گل لوکادیا، نگرفتن پنالتی برای نفت، دادن کارت زرد به مدافع نفت که روی لوکادیا خطای پنالتی کرد، عدم آفساید اعلام کردن گل لوکادیا؛ این سیاهه‌ای است که داور محبوب افشاریان در مسجدسلیمان رقم زد و طعنه‌آمیز اینکه طبق «چرتکه»اندازی همیشگی کمیته داوران، چون این اشتباهات تاثیری در تعیین برنده و بازنده نداشته، اهمیت زیادی ندارد. در جریان بازی گل‌گهر و پیکان، یک خطای به اشتباه اعلام شده سرنوشت بازی و گل 3 امتیازی‌اش را رقم زد و البته این هفته، کلکسیونی بود از پنالتی‌های اعلام نشده و پنالتی‌های به اشتباه اعلام شده.دیگر معضل داوری ایران در دوران ریاست افشاریان (تنها داور تاریخ لیگ برتر که به قدری عملکردش در یک بازی پراشتباه بود که رییس وقت کمیته داوری ایران را مجبور به عذرخواهی کرد)، چینش داوران است. یاسر همرنگ بعد از اشتباه مهلک در بازی نفت و صنعت نفت و اعلام پنالتی منجر به برنده شدن نفت، داور بازی پخش مستقیم استقلال و نساجی می‌شود. 

پیشنهاد ویژه

بیژن حیدری بعد از 2 گاف مرگبار در بازی استقلال و سپاهان، مامور سوت زدن بازی پرسپولیس و هوادار می‌شود و در این بازی هم حداقل 2 اشتباه تاثیرگذار انجام می‌دهد و این درحالیست که هنوز فرصت داوری به امثال مهدی سیدعلی و محمدحسین زاهدی‌فر نرسیده که به دلیل مردودی در تست‌های آمادگی جسمانی پیش‌فصل، هنوز اجازه داوری ندارند. اما اگر خیال می‌کنیم با رفتن افشاریان، اوضاع خوب می‌شود سخت در اشتباه هستیم. گزینه‌های جانشینی او و البته اکثریت قریب به اتفاق کارشناسان داوری که می‌توانند آلترناتیو این صندلی در فدراسیون فوتبال باشند، اگر ضعیف‌تر از افشاریان نباشند قطعا هیچ برتری و مزیتی نسبت به او نخواهند داشت. این لابیرنت داوری در فوتبال ایران فقط قدری شاید بتواند سیاه شدن رسوایی را کندتر کند ولی هرگز جلوی از بین رفتن و یا متوقف شدنش را نخواهد گرفت.

 داوری ایران نیاز به یک رفرم دست و حسابی بسان دوران مسعود عنایت دارد تا با بخش اعظمی از مردان سیاهپوش فعلی خداحافظی شده و گروه جدیدی از داوران جوان وارد این دایره شوند. آنچه عنایت انجام داد و باعث شد ستاره‌هایی مثل سعید مظفری‌زاده یا علیرضا فغانی وارد آسمان تیره و تار داوری ای شوند که صدای افتادن تشت رسوایی‌ برخی مسئولان وقت کمیته داوران آن زمان حتی در کویت! هم شنیده شده بود.تجربه بیش از 2 دهه‌ای لیگ برتر پیش روی‌مان است و نشان‌مان می‌دهد که لاپوشانی اشتباهات داوری، توجیه کردن‌های عجیب و غریب آن و سپردن قضاوت به داوران بر هر اصول و مبنایی جز کیفیت، نتیجه‌اش می‌شود اشتباهات مهلک و تاثیرگذاری که قهرمان فصل را تغییر می‌دهد (لیگ ششم، هفتم، هشتم و سیزدهم محض نمونه) و سبب نابودی کامل یک تیم هم شود (استقلال اهواز محض نمونه). وی ای آر بیاید، بساط خیلی ها جمع می شود و شاید به همین دلیل است که دستهایی در کار است تا وی ای آر نیاید یا دست کم دیرتر بیاید. 

کدخبر: 110555 تاریخ انتشار