آبان عسکری، بازیگر، نویسنده و همسر محمد کارت کارگردان سرشناس ایرانی، به تازگی در واکنش به فوت مهسا امینی، کشف حجاب کرد.

به گزارش منیبان، آبان عسکری متولد ۵ اردیبهشت ۱۳۶۵ در تهران، بازیگر سینما و تلویزیون است.

آبان عسکری، فارغ التحصیل فوق لیسانس رشته پژوهش هنر است که از ۲۳ سالگی با تئاتر وارد عرصه بازیگری شد و با سریال «یاغی» در نقش عاطی حسابی به شهرت رسید.

آبان عسکری، به صورت جدی سال ۱۳۸۸ وقتی ۲۳ ساله بود پس از پایان دوره کارشناسی خود در دانشگاه، وارد تئاتر شد و در کنارش به نوشتن نیز علاقمند بود.

آبان عسکری، در نمایش هایی چون «فیروزه» به کارگردانی بهزاد فراهانی، «خاطره‌ای نداشتم حتی اگر هزار سالم بود» به کارگردانی قطب الدین صادقی و «مترسک» به کارگردانی مهرداد خامنه، تجربه کار با چهره‌های صاحب نام در این حوزه را دارد

آبان عسکری، در سال ۱۳۹۴ وقتی ۲۹ ساله بود بازی در جلوی دوربین تلویزیون را با سریال «هشت و نیم دقیقه» به کارگردانی شهرام شاه حسینی تجربه کرد.

آبان عسکری، سال ۱۳۹۵ با فیلم سینمایی «مات» به کارگردانی صبا کاظمی وارد سینما شد، سپس در فیلم «سوفی و دیوانه» به کارگردانی مهدی کرم پور حضور داشت.

نویسندگی فیلم کوتاه آبان عسکری

آبان عسکری سال ۱۳۹۷ نویسندگی فیلم کوتاه «بچه خور» به کارگردانی محمد کارت را بر عهده داشته است که در تمام فستیوال‌هایی که حضور داشت برنده جایزه شد؛ از جمله؛ برنده بهترین فیلم کوتاه از جشنواره فیلم فجر، برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از جشنواره جهانی فیلم فجر، برنده جایزه بزرگ فستیوال اودنسه دانمارک.

شهرت آبان عسکری با یاغی

آبان عسکری، در اردیبهشت ۱۴۰۱ با سریال شبکه خانگی «یاغی» در کنار پارسا پیروزفر، طناز طباطبایی، امیر جعفری و نیکی کریمی حسابی درخشید.

او در این مجموعه نقش «عاطفه قنبرزاده» خواهر «علی شادمان» (جاوید) را بازی می‌کرد که حسابی مورد توجه قرار گرفت.

آبان عسکری چند سالیست با «محمد کارت» (فیلمساز) اهل شیراز ازدواج کرده است، محمد کارت قبل از کارگردانی بعنوان بازیگر جلوی دوربین حضور داشت.

کدخبر: 111944 تاریخ انتشار