روزنامه فرانسوی لوموند گزارش داد، طبق گزارش‌ها فرانسه در حال آماده‌سازی محموله تسلیحاتی جدید به اوکراین است که ممکن است شامل ۶ تا ۱۲ هویتزر خودکششی سزار باشد؛ ادوات توپخانه‌ای که طبق ادعای این روزنامه ابتدا برای دانمارک در نظر گرفته شده بودند اما کوپنهاگ اعلام کرده که همه آنها استانداردهای لازم را ندارند.

به گزارش مُنیبان، روزنامه فرانسوی لوموند گزارش داد، طبق گزارش‌ها فرانسه در حال آماده‌سازی محموله تسلیحاتی جدید به اوکراین است که ممکن است شامل ۶ تا ۱۲ هویتزر خودکششی سزار باشد؛ ادوات توپخانه‌ای که طبق ادعای این روزنامه ابتدا برای دانمارک در نظر گرفته شده بودند اما کوپنهاگ اعلام کرده که همه آنها استانداردهای لازم را ندارند.

روزنامه لوموند در این گزارش نوشت: این توافق نتیجه مذاکرات طولانی میان فرانسه، اوکراین و دانمارک بوده است. کی‌یف در ابتدا ۱۵ هویتزر درخواست کرده بود اما امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه با ایده تامین تسلیحاتی اوکراین از ذخایر ارتش این کشور مخالف بود چرا که پاریس پیش از این ۱۸ هویتزر خودکششی سزار برای کی‌یف ارسال کرده بود که تقریبا برابر با یک‌چهارم زرادخانه خود فرانسه متشکل از ۷۶ قبضه از چنین ادوات توپخانه‌ای بود.

روزنامه لوموند افزود: در عوض فرانسه تصمیم گرفت تا اوکراین را با هویتزرهایی که در ابتدا توسط دانمارک در سال ۲۰۱۷ میلادی سفارش داده شده بود، تامین کند. کوپنهاگ با صرف‌نظر از خرید این ادوات توپخانه‌ای موافقت کرد چرا که این تسلیحات سفارش داده شده هنوز تاییدیه فنی را دریافت نکرده بودند و دست‌کم تعدادی از آنها از مشخصات مورد نیاز تعیین شده توسط طرف دانمارکی برخوردار نبودند.

در ادامه این گزارش آمده است: کی‌یف در ابتدا درباره قبول این هویتزرها مردد بود اما نهایتا با دریافت آنها موافقت کرد. جزئیات این ارسال همچنان باید نهایی شود اما یک توافق سیاسی میان ماکرون، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین و مته فردریکسن، نخست وزیر دانمارک حاصل شده است.

روزنامه لوموند افزود: هویتزرهای خودکششی سزار سفارش داده شده از سوی دانمارک با ۳۲ تُن وزن، تقریبا دو برابر سنگین‌تر از سزارهای استفاده شده توسط فرانسه با ۱۸ تُن وزن است. همچنین سزارهای سفارشی دانمارک خودروهایی هشت چرخه به جای شش چرخ هستند که می‌توانند تا ۳۶ گلوله توپ را به جای ۱۸ گلوله حمل کنند و کابین آنها زره سنگین‌تری دارد.   

این در حالی است که کاخ الیزه و وزارت دفاع فرانسه هنوز در رابطه با این گزارش هیچ اظهارنظری نکرده‌اند.

کدخبر: 112732 تاریخ انتشار