رئیس ستاد دفاع انگلیس به روزنامه تلگراف گفت: «روسیه توانایی‌هایی در فضا دارد. ما یک چشمه از آن را پایان سال گذشته میلادی مشاهده کردیم؛ درست هنگامی که روسیه یک شی‌ء را در فضا منفجر کرد و بدین ترتیب خرابه‌های بسیاری ایجاد شد. روسیه توانایی‌های هسته‌ای و همچنین توانایی‌هایی در زیر دریا دارد.»

به گزارش منیبان، آدمیرال تونی راداکین، رئیس ستاد دفاع انگلیس به روزنامه تلگراف گفت: «روسیه توانایی‌هایی در فضا دارد. ما یک چشمه از آن را پایان سال گذشته میلادی مشاهده کردیم؛ درست هنگامی که روسیه یک شی‌ء را در فضا منفجر کرد و بدین ترتیب خرابه‌های بسیاری ایجاد شد. روسیه توانایی‌های هسته‌ای و همچنین توانایی‌هایی در زیر دریا دارد.»

این اظهارات رئیس ستاد دفاع انگلیس پس از آن انجام شد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به "خرابکاری و عامل نشت" در خطوط گازی نورد استریم ۱ و ۲ متهم شد.

اگرچه تونی راداکین از تقصیرکار خواندن روسیه در این زمینه خودداری کرد اما هشدار داد: روسیه توانایی و قابلیت این را دارد که علاوه بر اوکراین، حوزه انرژی و مبارزه‌های اطلاعاتی و دیپلماتیکی، سایر مناطق و حوزه‌ها را نیز تخریب کند.

روسیه قابلیت‌های ضد ماهواره‌ای چشمگیری دارد و نوامبر گذشته یک آزماشی را انجام داد که طی آن توسط موشک یکی از ماهواره‌های خودش را در فاصله تقریبا ۳۰۰ مایلی بالای زمین به پایین کشاند. در سال ۲۰۲۰ مسکو توسط انگلیس و آمریکا به شلیک موشکی که ویژگی‌های یک سلاح را داشت، متهم شد.

پروفسور مالکوم چالمرز، معاون مدیر کل اندیشکده موسسه خدماتی رویال یونایتد گفت: «اگر روسیه ماهواره‌ها را تخریب کند، تاثیر آن در سراسر جهان احساس خواهد شد.»

وی افزود: روسیه همچنین می‌تواند به سیستم‌های جی‌پی‌اس سراسر جهان که نقش کلیدی هم برای نظامیان و هم غیرنظامیان ایفا می‌کنند، حمله کند.

با این حال رئیس ستاد دفاع انگلیس در این مصاحبه اصرار کرد که اگر روسیه حمله‌ای را علیه زیرساخت‌های ملی – چه در  زیر دریا و چه در فضا – انجام دهد، "پاسخ قاطع" کشورهای ناتو را به همراه خواهد داشت.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: علی‌رغم تهدیدهای روسیه، انگلیس باید اطمینان حاصل کند که زندگی‌های ما ایمن و امن خواهد ماند و همچنین اقتصاد ما حفظ خواهد شد. احتمالا باید فشارهای کوتاه مدتی را بپذیریم اما ما نسبت به فشارهایی که روسیه در تلاش است تا علیه زندگی‌های ما اعمال کند، مقابله خواهیم کرد.

هنگامی که چندی پیش ولادیمیر پوتین دستور "بسیج نسبی" نیروها در روسیه را صادر کرد، هشدار داد که درخصوص استفاده از تسلیحات هسته‌ای "بلوف نمی‌زند."

تونی راداکین نسبت به لفاظی‌های پوتین گفت: روسیه جنگ هسته‌ای را نمی‌خواهد. روسیه جنگ با ناتو را نمی‌خواهد. روسیه نمی‌خواهد عزم بین‌المللی را محکم‌تر و قوی‌تر از آنچه که از پیش وجود دارد، تقویت کند، زیرا این مسئله مشکلات بزرگتری را برای روسیه ایجاد می‌کند.»

وی در مورد پاسخ دیپلماتیک سایر کشورها از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین تصریح کرد: اکثر کشورهای غربی رفتار پوتین را محکوم کرده‌اند. کشورها در حال اتخاذ سیاست‌هایی در حوزه انرژی هستند تا امسال انرژی کمتری از روسیه خریداری کنند و آن‌ها همچنین به دنبال این خواهند بود تا طی سالهای آینده وابستگی خود به روسیه را کاهش دهند.

رئیس ستاد دفاع انگلیس ضمن ادعای اینکه برنامه‌های جاه‌طلبی رئیس‌جمهور پوتین شکست خواهند خورد، گفت: کشورهای ناتو که جبهه‌ای متحد را نشان می‌دهند، مشوق مردم اوکراین هستند. هنگامی که جهان با هم متحد می‌شود... به مردم شجاع اوکراین کمک می‌کند تا در اوکراین برای کشورشان بجنگند. برنامه‌های جاه‌طلبی پوتین شکست خواهند خورد و به همین دلیل است که ضعفی را در برنامه‌های روسیه شاهد هستیم.

در پایان هنگامی که از تونی راداکین پرسیده شد آیا نسبت به مسیر جنگ اوکراین خوشبین است یا خیر، پاسخ داد: «خوشبین هستم. این نتیجه چگونگی واکنش اوکراین از ابتدای جنگ و همچنین روش اسف‌باری است که روسیه به واسطه آن این جنگ را تحت پیگرد قانونی قرار داده است. علاوه بر این‌ها، روشی که اوکراین به واسطه آن قادر به تغییر تاکتیک‌های خود بوده، باعث خوشبینی نسبت به مسیر جنگ می‌شود.»/ ایسنا

کدخبر: 112788 تاریخ انتشار