رئیس‌جمهوری صربستان در سخنرانی تلویزیونی خود گفت، «ویکتور اوربان» که آن زمان هم نخست‌وزیر مجارستان بود، این درخواست را نپذیرفته و به او اطلاع داده بود.

به گزارش منیبان، «الکساندر ووجیچ» رئیس‌جمهوری صربستان در سخنرانی تلویزیونی خود گفت، «ویکتور اوربان» که آن زمان هم نخست‌وزیر مجارستان بود، این درخواست را نپذیرفته و به او اطلاع داده بود.

ووجیچ گفت که ایالات متحده و انگلیس از نیروهای مجارستانی می‌خواستند که از سمت جنوب وارد صربستان شوند تا ارتش یوگسلاوی را بین جبهه در کوزوو و یک جبهه جدید با مجارستان تقسیم کنند.

او توضیح داد: کلینتون و بریتانیا از اوربان خواستند که از شمال به صربستان حمله کند تا آنها بتوانند نیروهای ما را از "کوزوو و متوهیا" (کوزوو) تا "وویوودینا" (استان خودمختار در شمال صربستان) گسترش دهند.

رئیس‌جمهوری صربستان ادامه داد: اوربان که آن زمان در سال اول حکومتش بود، این خواسته را رد کرد و با کمک گرهارد شرودر، صدراعظم وقت آلمان با خواسته کاخ سفید به مقابله پرداخت. اوربان علنا در نشست اخیر این را به من اطلاع داده و اجازه داد تا در رابطه با آن صحبت کنم.

ناتو در سال ۱۹۹۹ یک کمپین بمباران را علیه جمهوری فدرال یوگسلاوی، که در آن زمان فقط از صربستان و مونته‌نگرو تشکیل شده بود، آغاز کرد. در به راه انداختن این جنگ هوایی، ناتو در کنار جدایی‌طلبان آلبانیایی‌تبار قرار گرفت که با صرب‌ها برای استقلال کوزوو می‌جنگیدند. مجارستان اوایل همان سال به ناتو پیوسته بود، اما در این حملات هوایی شرکت نکرد.

به گفته ووجیچ، اوربان سپس برای گفت‌وگو با تونی بلر، نخست‌وزیر و مارگارت تاچر، نخست‌وزیر سابق انگلیس به لندن سفر کرد.

ووجیچ گفت که تاچر در مقابل درب داونینگ‌استریت (دفتر نخست‌وزیر انگلیس) با اوربان احوالپرسی کرده و به او گفته بود: این که شما از حمله به صربستان امتناع کردید بسیار آزارم می‌دهد، به همین دلیل است که سربازان انگلیسی بیشتری خواهند مرد.

در نهایت، هیچ یک از نیروهای انگلیس در جریان این کمپین کشته نشدند. خصومت‌ها در ژوئن ۱۹۹۹ با امضای قرارداد "کومانوو" متوقف شد و پس از آن نیروهای ناتو به کوزوو رفتند و تا به امروز در آنجا باقی مانده‌اند. با به راه افتادن این کمپین بمباران، در واقع اولین بار بود که ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده بدون تایید شورای امنیت سازمان ملل از نیروی نظامی استفاده کرد و این اقدام هنوز هم از سوی بسیاری از کشورهای جهان غیرقانونی تلقی می‌شود./ ایسنا

کدخبر: 113946 تاریخ انتشار