فعال سیاسی مصر این دادخواست را تنظیم کرده که شامل ۳۰۰ صفحه شواهد و مدارک است و طی آن از لندن خواسته شده به جنایت‌هایی که در طول اشغال فلسطین از سال ۱۹۱۷ تا ۱۹۴۸ مرتکب شده، رسما اقرار و عذرخواهی کند.

به گزارش منیبان، منیب المصری، بازرگان و فعال سیاسی مصر این دادخواست را تنظیم کرده که شامل ۳۰۰ صفحه شواهد و مدارک است و طی آن از لندن خواسته شده به جنایت‌هایی که در طول اشغال فلسطین از سال ۱۹۱۷ تا ۱۹۴۸ مرتکب شده، رسما اقرار و عذرخواهی کند.

المنیب از دو وکیل بین‌المللی یعنی لویس مورینو اوکامبو، دادستان کل سابق لاهه و امرسون کای سی، بازرس ویژه سابق سازمان ملل در امور حقوق بشری و مبارزه با فساد خواسته این دادخواست را بازبینی کنند.

امرسون کای سی گفت، تیم حقوقی شواهدی را در مورد جنایت‌هایی که نیروهای انگلیس به صورت سیستماتیک علیه فلسطینی‌ها مرتکب شده‌اند، پیدا کرده است. برخی از جنایات آنقدر جدی بودند که در آن زمان نقض قوانین بین‌المللی عرفی تلقی می‌شدند.

المصری قرار است این پرونده را اواخر سال جاری به دولت بریتانیا در لندن ارائه کند.

وزارت دفاع انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که از اتهامات تاریخی علیه اعضای نیروهای مسلح در دوره اشغال فلسطین آگاه است و هر مدرکی ارائه شود، "به طور کامل" بررسی می‌شود.

تا پیش از سال ۱۹۱۷ سرزمین فلسطین بخشی از امپراتوری عثمانی بود که بعد از جنگ جهانی اول و شکست این امپراتوری، فلسطین تحت قیمومیت انگلیس قرار گرفت./ ایسنا

کدخبر: 114020 تاریخ انتشار