سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه گفت آمریکا به دلیل تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت، کنترل خود را از دست داده است.

به گزارش منیبان، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه گفت آمریکا به دلیل تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت، کنترل خود را از دست داده است.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی افزود موضع مسئولانه اوپک پلاس، بی‌قانونی ایجاد شده توسط آمریکا در بازار جهانی انرژی را متعادل می‌کند.

پسکوف با بیان این که اتحادیه اروپا پول کلانی برای گاز به ایالات متحده پرداخت و اقتصاد خود را از رقابت محروم می‌کند، افزود: وضعیت منابع انرژی برای اروپا در ۱۰-۲۰ سال آینده غم‌انگیز خواهد بود.

جو بایدن در ماه ژوئن از عربستان سعودی دیدن کرد تا از سران این کشور برای افزایش تولید نفت درخواست کند. با این حال اوپک پلاس متشکل از اعضای اوپک و هم پیمانانش نظیر روسیه چهارشنبه (۱۳ مهر) با کاهش تولید دو میلیون بشکه در روز در ماه نوامبر موافقت کرد. این کاهش، بزرگ‌ترین کاهش تولید از زمان همه‌گیری کرونا خواهد بود.

این کاهش تولید می‌تواند قیمت نفت را که در سه ماه گذشته به علت رکود اقتصادی در جهان، افزایش نرخ بهره آمریکا و تقویت دلار، کاهش یافته بود، افزایش دهد که به تشدید بحران انرژی در اروپا منجر می‌شود.

این در حالی است که تظاهرات در اعتراض به افزایش قیمت‌ها و بحران انرژی بسیاری از شهرهای مهم اروپایی را در برگرفته است. مردم برلین پایتخت آلمان شنبه با تجمع مقابل بوندستاگ (پارلمان این کشور) خواستار اقدام علیه افزایش قیمت‌ها شدند.

معترضان آلمانی همچنین خواستار لغو تحریم‌های غرب از جمله دولت کشورشان علیه روسیه که به بحران انرژی در قاره اروپا دامن زده و دسترسی به انرژی شدند. تجمع‌کنندگان در مرکز وین پایتخت اتریش هم خواستار کاهش قیمت‌ها، لغو تحریم‌ها علیه روسیه و دوستی با مسکو شدند./ فارس

کدخبر: 114097 تاریخ انتشار