سخنگوی وزارت امورخارجه:

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: آنهایی که ایران را به عدم خشونت توصیه می کنند به خشونت گران در آن کشورها اجازه می دهند که متعرض سفارتخانه های ما شوند، به خشونت طلبان اجازه می دهند که به خشونت علیه دیپلمات های ما متوسل شوند.

به گزارش خبرنگار سیاسی مُنیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری با اشاره به حمله به سفیر ایران در دانمارک و‌حمله به نمایندگی های ایران گفت: شاهد رفتار دوگانه این کشورها در موضوع حقوق بشر هستیم. ایران بارها اعلام کرده شنونده انتقاد و‌ اعتراض است. اعتراض و اغتشاش دو رویکرد متفاوت هستند. آنهایی که ایران را به عدم خشونت توصیه می کنند به خشونت گران در آن کشورها اجازه می دهند که متعرض سفارتخانه های ما شوند، به خشونت طلبان اجازه می دهند که به خشونت علیه دیپلمات های ما متوسل شوند. اجازه می دهند فرد با سلاح سرد وارد سفارت شود و سفیر زن این را تهدید و کارمند ایران را مضروب کند.

وی افزود: ایران با اعتراض مشکلی ندارد اما این موضوع با خشونت فرق دارد. دورویی و نفاق را کنار بگذارند و به وظایف خود عمل کنند و امنیت دیپلمات های ما را تامین کنند.

کنعانی درباره اعلان قرمز برخی کشورها به اتباع خود برای عدم سفر به ایران و بازداشت خودسرانه در ایران گفت: این ادعا فرافکنی است و آن را رد می کنیم. در مقایسه با تعداد سفر شهروندان خارجی به ایران این بازداشت ها ناچیز هست. تعدادی از کشورها اعلان قرمز  کردند در صورتیکه سفر به ایران برای اتباع خارجی با اهداف گردشگری، تجاری و اقتصادی باز هست.

کنعانی با اشاره به حمله به سفارت ایران در لندن بیان کرد: اتفاق دیروز غروب بی ارزش هست اما دولتها موظف به رعایت مقررات بین المللی و کنوانسیون وین هستند. دولت انگلیس مدعی هست و جای تاسف دارد که در مقاطع طولانی سفارتخانه ایران بارها مورد تعرض قرار گرفته است. چند بار سفیر انگلیس به وزارت خارجه احضار شد و‌ انتظار داریم اگر این کشور نمی تواند تامین امنیت کند حداقل به ایران اعلام کند. اگر مقابله با خشونت یک اصل هست با خشونت طلبان برخورد کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به زمان مذاکرات ایران و عربستان اظهار کرد: از تلاش های عراق استقبال می کنیم. انشاالله در اینده اتفاقات خوبی بیفتد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بعضا اخباری در فضای مجازی منتشر شده که اوکراین اقدام به اخراج برخی از دانشجویان ایرانی کرده است تصریح کرد: گزارش تایید شده‌ای از چنین اقدامی از سوی دولت اوکراین ندارم. همانطور که می‌دانید بخش قابل توجهی از دانشجویان ایرانی در زمان دوران سخت کرونا با توجه به وضعیتی که وجود داشت از اوکراین خارج شدند و به ایران برگشتند. بعد از بهبود شرایط در زمینه کرونا برخی از دانشجویان به اوکراین برگشتند که بعد از آن نیز شاهد وقوع جنگ در این کشور بودیم. شرایط سختی بود و یکی از تلاش‌های جدی وزارت خارجه و سفارت ایران در اوکراین در آن موقع این بود که امکان خروج امن شهروندان ایرانی و دانشجویان شاغل به تحصیل در اوکراین را فراهم کند و ما تلاش کردیم که شهروندان خود را در سریعترین زمان ممکن به خارج از اوکراین منتقل کنیم.

وی ادامه داد: اینکه در شرایط کنونی تعدادی از دانشجویان در معرض فشار قرار گرفته‌اند و دولت اوکراین از تحصیل آنها جلوگیری کرده است در این ارتباط خبرهایی شنیده‌ام ولی هنوز نمی‌توانم تایید کنم و باید این موضوع را پیگیری کنیم و همانطور که گفتم هنوز گزارش تایید شده‌ای ندارم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات اخیر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق که گفته است بغداد در حال تدارک میزبانی دور جدید مذاکرات ایران و عربستان است ، خاطرنشان کرد: از تلاش‌های صمیمانه و توام با حسن نیت دولت عراق استقبال و تشکر می‌کنیم و امیدواریم اتفاقات مثبت رخ دهد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه هفته گذشته اخباری در مورد مبادله زندانیان و آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور مطرح شد و آخرین اخبار در این زمینه چیست؟ تاکید کرد: ما به مذاکرات و توافقی که در این ارتباط صورت گرفته پایبند هستیم و معتقدیم که موضوعات انسانی از جمله تبادل زندانیان را نباید به موضوعات دیگر گره بزنیم و آماده‌ایم توافقات انجام شده را اجرایی کنیم. در بحث آزادی اموال و پول‌های بلوکه شده ایران در هر کشوری تاکید بر این داریم که اینها جزو اموال ایران هستند و تاکید داریم که آزادسازی این پول‌ها را نباید به هیچ موضوع دیگری گره زد. ما بر آزادسازی این دارایی‌ها تاکید می‌کنیم. روند مذاکرات مربوط به آنها را دنبال می‌کنیم و همانطور که هفته گذشته گفتم پیشرفت‌هایی در مورد آزادسازی بخشی از اموال بلوکه شده ایران حاصل شده و امیدواریم هر چه زودتر شاهد آزادسازی این اموال باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین تاریخی را در مورد آغاز احتمالی مذاکرات رفع تحریم‌ها اعلام کرده است، گفت: من به آنچه که آقای اولیانوف گفته ورود نمی‌کنم و همانطور که پیش از این گفتم مسیر مذاکره دایر است. مسیر مذاکره باز است و بر مبنای مذاکراتی که تا الان انجام شده امکان دستیابی به توافق در کوتاهترین زمان ممکن در صورت وجود اراده سیاسی در طرف مقابل وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد روند مذاکرات و مباحث داخلی ایران تاکید کرد: روند مذاکرات احیای برجام و رفع تحریم‌ها هیچ ارتباطی با تحولات داخلی ایران ندارد. این موضوع مسیر خاص خود را دارد و در همین مسیر باید به پیش برود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اخبار منتشر شده در مورد نقش برخی از شهروندان خارجی به خصوص اروپایی در تحولات داخلی ایران اظهار کرد: بررسی‌ها در این زمینه در حال انجام است و به سفارتخانه‌های این افراد اطلاع رسانی شده است.

وی با تاکید بر اینکه این انتظار وجود دارد که شهروندان خارجی که به ایران سفر می‌کنند به قوانین و مقررات پایبند باشند، تاکید کرد: ایران برای سفر گردشگری و تجاری همه شهروندان خارجی، کشور امنی است. کسی در این زمینه متعرض آنها نمی‌شود و همانطور که گفتم این انتظار وجود دارد که شهروندان خارجی که به ایران می‌آیند به قوانین و مقررات ایران پایبند باشند.

کنعانی همچنین در مورد گشایش سرکنسولگری ایران در کاپان ارمنستان گفت: گشایش این سرکنسولگری بر اساس توافق دو کشور ایران و ارمنستان و منافع دو کشور صورت گرفت، در حال حاضر سرکنسول ایران در این منطقه مستقر شده و فعالیت‌های خود را آغاز کرده است.

کدخبر: 114148 تاریخ انتشار