سخنگوی وزارت امور خارجه:

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به واکنش اروپا و آمریکا به تحریم ایران و احتمال خارج شدن برجام از دستورکار گفت: مذاکرات برجام از دستورکار ایران خارج نشده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی مُنیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری درباره صحبت های اخیر بورل درباره اینکه اروپا باغ است و بفیه دنیا جنگل است، گفت: این اظهارات واکنش های زیادی داشته و به اندازه کافی عکس العمل نشان داده شده است. قضاوت را به کسانی واگذار می کنم که این صحبت ها را شنیدند. 

کنعانی با اشاره به اظهارات مقامات فرانسوی افزود: ما شاهد تقسیم اغتشاشات خوب و بد هستیم. اگر اغتشاش در ایران باشد بد است اما اگر در اروپا شکل بگیرد خوب هست و حق دارند برخورد کنند. قضاوت بر عهده کسانی است که رفتار و گفتار دوگانه اروپا را می بینند. علاوه بر فرانسه، مقامات امریکایی هم واکنش نشان دادند که عجیب است. ایران دولتی هست که به نگاه شهروندان خود احترام می گذارد و هم به امنیت شهروندان خود توجه دارد.

وی ادامه داد: ما در تامین امنیت ملت های منطقه مثل سوریه و عراق و افغانستان نقش تعیین کننده داشتیم. ایران نسبت به امنیت مردم خود و کشورهای منطقه مسئولانه عمل کرد. اغلب کشورهایی که به ایران حمله می کنند نقش مستقیم در تحریم مردم ایران به خصوص در حوزه دارو دارند. این کشورها میزبان گروه های تروریستی هستند که در لیست گروه های تروریستی خود این کشورها قرار دارند.

کنعانی با اشاره به تهدید تحریم ایران توسط ارو‌پا بیان کرد: ما طرف های اروپایی را دعوت می کنیم به شعارهایی که می دهند حداقل پایبند باشند. انها درباره ایران مقتدر و مسئولیت پذیر صحبت می کنند. ایران شریک ثبات هست و رفتار مسئولانه در قضایای منطقه ای و بین المللی دارد. ما انها را به عقلانیت دعوت می کنیم و به پرهیز از رفتارهای مداخله جویانه دعوت می کنیم. ایران متناسب با اقدام اروپا تصمیم می گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام یک خبر گفت: به یک مدرسه ایرانی در آلمان حمله شد. این مدرسه متعلق به فرزندان کارکنان و دیپلمات های ایرانی و  برخی از فرزندان ایرانی ها در این کشور هست. این مدرسه به آتش کشیده شد و امکان استفاده از این مدرسه نیست. ان طرف مرزی ها، برخی از خشونت طلبان با اغتشاش گرایان داخلی هسو شدند. این اعتراضات داخلی چه ارتباطی به مدرسه داشت. یادداشت اعتراض دادیم و مسیولیت ها را یاداوری کردیم.

کنعانی با اشاره به سفر یکی از مقامات ارشد انگلیس به ایران اظهار کرد: رفت و امدهای دیپلماتیک میان کشورها و ایران و کشورهای دارای روابط دوجانبه باتوجه به برنامه های از پیش تعیین شده، انجام می شود. روابط خارجی خود را بر مبنای عزت و حکمت تنظیم می کنیم. ما با انگلیس روابط دو جانبه داریم اما به مواضع مداخله جویانه انگلیس واکنش جدی نشان دادیم و محکوم کردیم. سفیر انگلیس احضار و به تحریم‌ها اعتراض کردیم. ما به این‌ اقدام در زمان مناسب واکنش نشان می دهیم و اطلاع رسانی می کنیم.

وی با اشاره به واکنش اروپا و آمریکا به تحریم ایران و احتمال خارج شدن برجام از دستورکار گفت: مذاکرات برجام از دستورکار ایران خارج نشده است. به ادامه مذاکرات و احیای توافق پایبند هستیم. امریکا هم‌ چیزی از اینکه از توافق برجام منصرف شده نگفته است البته تناقض رفتاری دارند. از یک سو پیام می دهند و از سوی دیگر در مواضع خود متناقض برخورد می کنند. امریکا هر زمان اعلام کند به توافق برمی گردیم اما معطل توافق نمی مانیم.

وی با اشاره به اتش سوزی در زندان اوین و نگرانی کشورهای خارجی درباره سلامت زندانیان دوتابعیتی گفت: در خصوص اتفاقات رخ داده در زندان اوین شاهد همان رویکرد قبلی اروپا و امریکا در ارتباط با اغتشاشات در ایران بودیم. این اظهارات بی پایه و اساس عجول و مداخله جویانه بود. بعضا از این رخدادها در کشورهای دیگر رخ داده است. این واکنش ها مداخله در امور داخلی ایران هست. ما در ارتباط با اتباع دیگر که در ایران حضور دارند مسئولانه عمل کردیم. ایران اطلاعات لازم را ارایه کرد.  

کنعانی با اشاره به خبر ارسال نامه تهدیدامیز از سوی ایران به کشورهای اروپایی گفت: مقاله پلتیکو را شیطنت رسانه ای می دانیم و غیرقابل قبول هست. این اقدام غیرحرفه ای بود. عذرخواهی می کنم که از این ادبیات استفاده کردم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: انجام توافق با امریکا را برای تبادل زندانیان تایید می کنم. در بازه زمانی اخیر طرف آمریکایی آماده اجرای توافق نبود و این اقدام را منوط به احیای توافق کرده بود. ایران همواره تاکید می کند که موضوع زندانیان ارتباطی با برجام و بازگشت به توافق ندارد. در نهایت آمریکا پذیرفت و این توافق انجام شد. یکی از زندانیان باتوجه به شرایط درمانی او آزاد شد. با نگاه انسانی مابقی مبادله زندانیان را انجام می دهیم.

کنعانی درباره آزادسازی پولهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی اظهار کرد: مذاکرات دیپلماتیک در سطح بانکی، فنی و تکنیکی در جریان هست. کره جنوبی دلایل سیاسی مطرح می کند اما این موضوع فنی است. انشاالله بزودی پولهای بلوکه شده ایران ازاد شود.

وی در پاسخ به منیبان درباره تحریم های جدید کانادا علیه ایران سپاه پاسداران، علی لاریجانی و محمدجواد ظریف گفت: اقدام ضد ایرانی و انسانی کانادا جدید نیست. ما شاهد رویه چند ساله دولت کانادا بودیم. کانادا برخلاف ادعاهای خود راجب ایران رفتار غیر دموکراتیک دارد که برخلاف ادعا جریان آزاد اطلاعات، تحریم هایی را علیه رسانه های مستقل در ایران تحمیل کرده است. کانادا سابقه سو مدیریتی علیه بومیان دارد و این اقدام فضاحت آشکار هست. اقداماتی که علیه مهاجران و اقلیت ها صورت می گیرد، برخلاف رفتار کانادا در مقابل شعارهای این کشور هست. تحریم اخیر به ویژه تحریم سپاه پاسداران بی ارزش هست و رفتار سیاسی غیرسازنده ای است.

وی درخصوص بیانیه نشست الجزایز و وحدت و انسجام بین گروه‌های فلسطینی گفت: همواره از وحدت و انسجام گروه‌های فلسطینی در مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی و پایان اشغالگری حمایت کرده و خواهیم کرد. درخصوص نشست الجزایر باید عنوان کنم که ایران از اقدام دولت الجزایر برای ایجاد وحدت بین گروه‌های فلسطینی حمایت می‌کند و معتقدیم این همگرایی می تواند به تامین نظر ملت فلسطین و احقاق حقوق آنها کمک می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص انتخاب رئیس جمهور عراق گفت: خوشحالیم روند سیاسی در داخل عراق قوت گرفته و منجر به انتخاب رئیس جمهور این کشور شد و رئیس جمهور هم نخست وزیر مکلف را تعیین و مامور به تشکیل کابینه شده است. این رخداد خوشایندی است و خوشحالیم روند سیاسی در داخل عراق قوت گرفته و به سمت جلو در حال پیشرفت است. رییس جمهور به همتای عراقی خود تبریک گفت و ما هم در این تریبون هم به ایشان و هم نخست وزیر مکلف تبریک گفته و امیدواریم در مهلت قانونی ایشان موفق به تشکیل دولت شود و ان‌شاءالله دولت منطبق با نیازهای عراق شکل گرفته و ثبات در عراق تحکیم یافته و عراق در شرایط جدید بتواند نقش قوی‌تری در معادلات سیاسی منطقه‌ای هم داشته باشد و همکاری‌های دوجانبه ایران و عراق و همکاری‌های منطقه‌ای تقویت شود و ما از این روند استقبال می‌کنیم.

وی درباره حضور رئیس جمهور در نشست سیکا گفت: نشست سیکا از تحولات مهم منطقه‌ای بود که آخر هفته گذشته برگزار شد و رئیس جمهور در ششمین اجلاس در آستانه در کنفرانس تعامل و اقدامات اعتماد ساز در آسیا شرکت کردند. حضور ما هم در قالب عضویت موثر ایران در این کنفرانس بود و هم استمرار سیاست خارجی دولت سیزدهم در اتخاذ سیاست خارجی متوازن و تمرکز و تقویت همکاری‌های چندجانبه با تمرکز بر همسایگان و کشورهای منطقه ای و آسیایی. گفت و گوهای خوبی صورت گرفت و نشست خوبی بود. رئیس جمهور دیدارهای دوجانبه‌ای با برخی روسای جمهور داشتند. کنفرانس سیکا این ظرفیت را دارد که در صورت تمرکز کشورهای عضو بر استفاده از ظرفیت های منطقه ای تبدیل به سازوکار مناسبی برای تامین منافع مشترک کشورهای عضو در حوزه مسائل سیاسی و امنیتی و اقتصادی و تجاری شود.

کنعانی درخصوص ادعای نخست وزیر اوکراین مبنی بر فروش پهپادهای ایرانی به روسیه گفت: متاسفانه اخباری منتشر می‌شود که مبتنی بر اهداف سیاسی است و عمدتاً از سوی منابع غربی نیز به آنها دامن زده می‌شود. ایران بارها اعلام کرده یک طرف جنگ بین روسیه و اوکراین نیست. ایران هیچ سلاحی را برای هیچکدام از طرفین جنگ صادر نکرده است. ایران همانطور که مخالف جنگ علیه سوریه، عراق، افغانستان بود و سیاست خارجی ایران مبتنی بر مخالفت با جنگ بود در خصوص جنگ در اوکراین مخالف جنگ است و متناسب با ظرفیت خودش تلاش‌های خودش را انجام داده که به رویکرد نظامی خاتمه ببخشد. این طنز تلخ سیاسی است که کشورهایی که خودشان صادر کننده میلیاردها دلار اسلحه و تجهیزات به یک طرف جنگ هستند کشور دیگری را به ارسال اسلحه به یک طرف جنگ متهم می‌کنند و جنگ تبلیغی و روانی علیه ایران راه انداختند. اگر طرفدار صلح و ایجاد راهکار سیاسی در جنگ اوکراین هستند، این میزان ارسال اسلحه برای یک طرف جنگ چه معنایی دارد؟ یک رفتار کاملاً متناقض است. ما به دنبال راهکار سیاسی هستیم و از آن استقبال می‌کنیم.

وی با اشاره به سفر هیأت عالیرتبه عراقی به تهران گفت: این نشست مکمل نشست هفته گذشته در بغداد بوده و گفت وگوهای خوبی صورت گرفته و تفاهمات خوبی انجام شده و امیدواریم برادران عراقی همانطور که جمهوری اسلامی ایران امنیت عراق را امنیت خودش تلقی می‌کند، برادران عراقی امنیت ایران را امنیت عراق تلقی کنند و به مسئولیت‌های خود در ارتباط با امنیت مشترک و مرزهای ایران عمل کرده و مسئولیت پذیر باشند. انتظار داریم براساس این گفت ‌وگوها و تعهدات دولت عراق شاهد باشیم سیطره دولت عراق بر کلیه مناطق مرزی این کشور از جمله در حوزه اقلیم کردستان عراق با ایران تحکیم و گسترش یابد و دولت عراق نیروهای خودش را به طور کامل مستقر کند و مانع تردد گروه‌های تجدیدنظر طلب از مرزهای مشترک به داخل خاک ایران شوند. همچنین به مسئولیت خود در قبال گروه‌های ضد انقلاب مسلحی که از خاک اقلیم کردستان عراق به عنوان مقری برای ایجاد بی ثباتی به خاک ایران عمل کند. امیدواریم با التزام دولت عراق و مبتنی بر مناسبات بسیار خوب و برادرانه دو کشور شاهد اجرای این تفاهمات از سوی دولت عراق باشیم.

کدخبر: 115600 تاریخ انتشار