در حال حاضر با توجه به افزایش حضور ونزوئلایی‌ها در مرز مکزیک و ایالات متحده و نزدیک شدن به انتخابات هشتم نوامبر، جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده به سیاستگذاری ترامپ در ارتباط با این مهاجران تمایل نشان داده و اخیرا نیز همان قانون را بار دیگر به مرحله اجرا درآورده که به "عنوان ۴۲" معروف است و هدفش عدم پذیرش ونزوئلایی‌هایی است که در نتیجه بحران‌های پیش آمده در کشورشان، می‌گریزند و به امید پناهندگی به مرز می‌آیند.

به گزارش مُنیبان، در حال حاضر با توجه به افزایش حضور ونزوئلایی‌ها در مرز مکزیک و ایالات متحده و نزدیک شدن به انتخابات هشتم نوامبر، جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده به سیاستگذاری ترامپ در ارتباط با این مهاجران تمایل نشان داده و اخیرا نیز همان قانون را بار دیگر به مرحله اجرا درآورده که به "عنوان ۴۲" معروف است و هدفش عدم پذیرش ونزوئلایی‌هایی است که در نتیجه بحران‌های پیش آمده در کشورشان، می‌گریزند و به امید پناهندگی به مرز می‌آیند.

این قانون که برای نخستین بار در سال ۲۰۲۰ توسط ترامپ اجرایی شد، از اختیار فوریت سلامت عمومی استفاده کرد که به واسطه آن، به واشنگتن اجازه می‌دهد تا مهاجران و پناهجویان را در مرز نگه دارد و مبتنی بر ضرورت کمک به جلوگیری از اشاعه کروناست.

در سیاستگذاری جدید دولت بایدن، ونزوئلایی‌ها که برای رسیدن به مرز جنوبی ایالات متحده با شنا یا پای پیاده اقدام می‌کنند، اخراج می‌شوند و هر ونزوئلایی که به صورت غیرقانونی وارد مرز مکزیک یا پاناما شود نیز واجد شرایط ورود به ایالات متحده نیست. اما ۲۴ هزار ونزوئلایی در صورت سفر هوایی به ایالات متحده پذیرفته خواهند شد، مثل اوکراینی‌هایی که از زمان حمله روسیه به این کشور در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ وارد ایالات متحده شده‌اند.

به گفته یک مقام مکزیکی، دولت مکزیکوسیتی اصرار دارد که ایالات متحده به ازای هر ونزوئلایی که به مکزیک می‌فرستد، یک ونزوئلایی را بر اساس شرایط بشردوستانه بپذیرد. بنابراین، اگر دولت بایدن ۲۴ هزار ونزوئلایی را به ایالات متحده راه دهد، مکزیک نیز بیش از ۲۴ هزار ونزوئلایی اخراج شده از ایالات متحده را نخواهد پذیرفت.

این سیاستگذاری جدید بایدن باعث انتقادهایی از سوی مدافعان حقوق مهاجران شده است، به طوری که "جنیفر ناگدا"، مدیر سیاستگذاری مرکز جوانان برای حقوق کودکان مهاجر گفته است: به جای بازگرداندن حق پناهندگی که توسط دولت ترامپ از بین رفته، دولت بایدن به طرز خطرناکی شکست‌های گذشته را پذیرفته و امکان اخراج مهاجران ونزوئلا را گسترش داده است.

دولت بایدن می‌گوید که این سیاستگذاری با هدف تضمین راهی منظم و قانونمند برای ورود ونزوئلایی‌ها به ایالات متحده است./ ایسنا

کدخبر: 115670 تاریخ انتشار