در حالیکه میزبانی جام ملتهای آسیا 2023 به قطر رسیده این سوال مطرح شده است که این رقابتها چه زمانی برگزار خواهد شد؟

به گزارش منیبان، در تقویم ای اف سی، این رقابتها قرار بود خرداد 1402 برگزار شود اما حالا که میزبانی به قطر رسیده، در آغاز فصل خرماپزان، شاید زمان برگزاری جام ملتها تغییر کند. در واقع فدراسیون فوتبال قطر در حالی خبر میزبانی این کشور برای جام ملت‌های 2023 آسیا را اعلام کرد که در حال حاضر بزرگترین چالش بر سر زمان برگزاری این مسابقات است. کره جنوبی، اندونزی و قطر کاندیداهای نهایی میزبانی بودند که کمیته اجرایی ای اف سی به قطر رای داد تا این کشور پس از تجربه تاریخی میزبانی جام جهانی، حالا میزبان جام ملتهای آسیا هم بشود. البته استرالیا و ایران دیگر کشورهایی بودند که قبلا برای میزبانی تقاضا داده بودند، اما در نهایت و در مرحله نهایی انصراف دادند تا بین سه کشور، این قطر باشد که میزبان جام ملتهای آسیا 2023 خواهد شد. میزبانی چینی ها در جام ملتهای آسیا به دلیل کرونا و محدودیت های ورود اتباع خارجی به این کشورها، باعث شد تا ای اف سی، میزبان بودن چین را ملغی کند. البته چینی ها با ساختن ورزشگاههای استاندارد، از نظر زیرساختی آماده میزبانی بودند. 

پس از انتخاب قطر به عنوان میزبان این مسابقات، فدراسیون فوتبال این کشور پیشنهاد برگزاری مسابقات را به جای خرداد 1402 در آذر 1402 داده است تا این کشور به جای شش ماه فاصله تا جام جهانی، بتواند مراحل آماده سازی خود را برای میزبانی از مسابقات جام ملت‌ها، نسبت به جام جهانی را به یک سال برساند. البته هنوز در این بار تصمیم گیری نشده است اما شنیده شده تاریخ مدنظر قطری‌ها با تقویم مسابقات ای اف سی مثل لیگ قهرمانان آسیا و ای اف سی کاپ و رقابتهای مقدماتی زیر 23 سال آسیا که امسال برای مقدماتی المپیک پاریس اهمیت ویژه ای دارد، تداخل پیدا خواهد کرد و به همین دلیل کنفدراسیون فوتبال آسیا مخالف برگزاری مسابقات در آذر 1403 است.

گفته می شود یکی دیگر از دلایل قطری‌ها برای برگزاری بازی‌ها در ماه آذر، گرمای هوا در خرداد ماه است اما با توجه به مجهز بودن ورزشگاه‌های این کشور به سیستم خنک کننده به نظر نمی رسد قطر مشکلی برای برگزاری جام ملتهای آسیا داشته باشد. به نظر می رسد قطری ها به فکر جذب توریست هم هستند که می خواهند جام ملتها در آذر 1402 برگزار شود.

کدخبر: 116057 تاریخ انتشار