«علیرضا بیرانوند» به تنها دروازه‌بان ایرانی تبدیل می‌شود که دومین جام‌جهانی خود را تجربه می‌کند و برای ایران به میدان می‌رود.

به گزارش منیبان، مسافر جا مانده از جام‌جهانی برزیل حالا نه تنها قرار است به قطر سفر کند که قرار است با این سفر یک رکورد افسانه‌ای را به نام خودش خلق کند. علیرضا بیرانوند و سوشا مکانی 2 دروازه‌بانی هستند که خط خوردن‌شان از لیست تیم ملی در آن مقطع ناراحت کننده بود حالا یکی از این 2 دروازه‌بان قرار است بعد از روسیه به قطر هم برود و برای اولین‌بار در تاریخ فوتبال ایران به عنوان یک دروازه‌بان 2 جام‌جهانی را تجربه کند. علیرضا بیرانوند که در این دوره هم اتفاقات به گونه‌ای رقم خورد تا به قفس توری کی‌روش برگردد. 

او تنها دروازه‌بان از لیست پسا رحمتی است که توانست حضورش را در تیم ملی تضمین کند. علیرضا حقیقی، رحمان احمدی و سوشا مکانی دروازه‌بان‌هایی بودند که به عنوان جانشینان مهدی رحمتی به میدان آمده و حتی در مقدماتی و جام‌جهانی هم پیراهن تیم ملی را برتن کردند اما در نهایت قرعه به نام بیرانوند شد تا این پیراهن را به صورت ثابت از آن خود کند. پیراهنی که در همین دوره آخر پیش‌بینی می‌شد که شاید عابدزاده کوچک آن را از بیرانوند بزرگ بگیرد اما در نهایت اتفاقات به گونه‌ای رقم خورد تا مشخص شود که سرنوشت قرار است این دروازه‌بان را به یک اتفاق تاریخی برساند.  

زمانی که بیرانوند دروازه‌بان نفت تهران بود در مصاحبه‌ای از اینکه پیشنهاد از برزیل دارد و قرار است لژیونر بشود مطرح کرد که آن زمان حرف او نه تنها جدی گرفته نشد که رسانه‌ها با آن شبیه به یک شوخی برخورد کردند. شماره یک نفتی‌ها نه لژیونر شد و نه برزیل رفت اما در نهایت راهی روسیه شده و لژیونری را هم تجربه کرد. او فقط به رفتن به جام‌جهانی اکتفا نکرد پیراهن شماره یک را برتن کرد و بعد از این که در مرحله گروهی نامش را ماندگار کرد با مهار پنالتی کریستیانورونالدو هم تاریخ‌ساز شد. تیم ملی فوتبال ایران در مقدماتی جام جهانی توانست با 12 کلین‌شیت متوالی رکورد جدیدی را به نام خودش و بیرانوند ثبت کند. دروازه‌بان تیم ملی بعد از این رکورد گفت که به دنبال حضور نامش در کتاب گینس به‌خاطر پرتاب‌های دستش هست. از آن مصاحبه‌هایی که شاید در ابتدا با آن کمی شوخی شد اما در نهایت به حقیقت پیوست تا مشخص شود بیرانوند در رسیدن به اهدافش با کسی شوخی ندارد. همانطور که شاید از الان صحبت کردن از احتمال حضور او در سومین جام‌جهانی یک شوخی به نظر برسد اما بعید نیست که این دروازه‌بان 30 ساله بتواند این شوخی را هم به یک رکورد اعجاب‌انگیز تبدیل کند.

شماره یک پرسپولیس این فصل نقش چندانی در رکوردهای مقدماتی نداشت. نیمکت‌نشینی در پرتغال و درخشش امیر عابدزاده و علاقه دراگان اسکوچیچ به او باعث شد تا شانس حضور او در قطر کمرنگ شود. در نهایت اما او با اقتدار به پرسپولیس بازگشت، امیر عابدزاده روند نزولی‌اش را آغاز کرد و کی‌روش هم جانشین اسکوچیچ شد تا همه چیز دست به دست هم بدهند که بیرانوند رکورددار شود. دروازه‌بان لرستانی تیم ملی بالاتر از اسطوره‌هایی مانند احمدرضا عابدزاده و ناصرحجازی قرار است به افتخاری دست پیدا کند که آرزوی تمام دروازه‌بانان بزرگ تاریخ ایران بود. 

کدخبر: 121117 تاریخ انتشار