کمیته داوران فوتبال هنوز نام داور دربی را اعلام نکرده است اما امیر عرب‌براقی شانس زیادی برای قضاوت این بازی را دارد.

به گزارش منیبان، تقابل استقلال و پرسپولیس همواره حواشی خاص خود را داشته و یکی از مهم‌ترین حواشی، انتخاب داور است. در سالیان گذشته با توجه به عملکرد داوران ایرانی، حتی بحث استفاده از داور خارجی هم در دربی از سوی هواداران 2 تیم به میان آمد اما هیچ‌گاه مسئولان کمیته داوران فدراسیون فوتبال قانع نشدند تا به روال دهه 1380 بازگردند و بخواهند دوباره سوت قضاوت دربی را در اختیار داوران خارجی قرار بدهند. در آخرین مصاف 2 تیم که با تساوی 1-1 به پایان رسید، مهدی سیدعلی نقش مهمی در میدان مسابقه داشت.یحیی گل‌محمدی سرمربی پرسپولیس در دربی قبلی، رفتاری بحث‌برانگیز در قبال قضاوت جنجالی سیدعلی داشت و صحبت‌های تندی را علیه داور مسابقه مطرح کرد. علت آن‌هم تصمیم داور مسابقه در دستور به ادامه بازی بود که باعث شد در همان صحنه گل برتری استقلال به‌ثبت برسد اما سرمربی پرسپولیس معتقد بود که داور مسابقه باید برای انجام تعویض دفاعی سرخ‌پوشان بازی را متوقف می‌کرده و استقلالی‌ها با کمک سیدعلی از شکست در دربی گریخته‌اند!

«فغانی» دور از دسترس کمیته داوران

مسئولان کمیته داوران فدراسیون فوتبال هنوز نشست خود را برای انتخاب داوران هفته دوازدهم لیگ برتر و البته مصاف حساس استقلال و پرسپولیس برگزار نکرده‌اند اما همواره پیش از برگزاری این نشست، گمانه‌زنی‌هایی درباره داور احتمالی مطرح می‌شود. علیرضا فغانی نخستین گزینه‌ای است که همیشه نامش برای قضاوت در دربی به میان آمده، داور باتجربه‌ای که 7 بار سابقه قضاوت این بازی را دارد اما مطمئنا در بازی پیش‌رو خبری از قضاوت او نخواهد بود.فغانی بعد از حضور در جام جهانی 2022 قطر و البته تجربه تلخ ناکامی در رسیدن به سوت قضاوت مسابقه فینال، در حال گذراندن دوره استراحت است و پیشنهادی هم برای قضاوت در لیگ ایران از سوی کمیته داوران دریافت نکرده تا در فاصله یک هفته تا برگزاری دربی پایتخت، حضور فغانی به عنوان داور در این مسابقه منتفی شده باشد.

در انتظار جوان‌ترین داور تاریخ دربی؟

بیژن و پیام حیدری، محمدحسین زاهدی‌فرد، مهدی سیدعلی، وحید کاظمی و موعود بنیادی‌فرد در کنار امیر عرب‌براقی گزینه‌های در دسترس کمیته داوران هستند تا سوت قضاوت دربی پایتخت در اختیار آن‌ها قرار بگیرد. از میان این داوران، برادران حیدری به همراه مهدی سیدعلی و موعود بنیادی‌فر سابقه قضاوت در دربی را در کارنامه خود دارند.مسئولان کمیته داوران در طول لیگ بیست‌ودوم قضاوت در بازی‌های دشوار از جمله مصاف استقلال-گل‌گهر و سپاهان-پرسپولیس را به امیر عرب‌براقی سپرده‌اند و موفقیت این داور جوان و 30 ساله در مدیریت این 2 مسابقه حساس باعث شده تا او به گزینه نخست قضاوت در دربی پایتخت تبدیل شود. البته که هنوز چند روزی تا اعلام رسمی اسامی داوران هفته دوازدهم باقی مانده اما به نظر می‌رسد برادر همسر علیرضا فغانی، جدی‌ترین گزینه قضاوت در مصاف استقلال و پرسپولیس است.عرب‌براقی در صورت انتخاب از سوی کمیته داوران به عنوان جوان‌ترین داور تاریخ دربی نامش وارد فهرست آمار و ارقام این بازی خواهد شد و این فرصت را به‌دست می‌آورد تا بعد از قضاوت در بازی‌های حساس و سرنوشت‌ساز لیگ بیست‌ودوم، در مهم‌ترین بازی فصل هم فرصت قضاوت به‌دست آورد. در صورت عدم انتخاب این داور 30 ساله و جوان، موعود بنیادی‌فرد و بیژن حیدری شانس بیشتری نسبت به سایر گزینه‌ها برای قضاوت در مصاف سرخابی‌های پایتخت دارند.

کدخبر: 126970 تاریخ انتشار