- آرشیو اخبار 1
- اجتماعی 2
در برخی از تصادفات عابر پیاده مقصر شناخته میشود
رئیس مرکز اطلاعرسانی پلیس راهور تهران بزرگ گفت: برخی از عابرین این ذهنیت را دارند که اگر تصادفی روی دهد، من مقصر نیستم که این طرز نگاه در برخی موارد اشتباه است. قانونگذار چندین بار اشاره کرده که عبور عابرین پیاده در عرض بزرگراهها ممنوع است.
به گزارش منیبان؛ سرهنگ علیاصغر شریفی، رئیس مرکز اطلاعرسانی پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص سهم تقصیر عابرین پیاده گفت: برخی از عابرین این ذهنیت را دارند که اگر تصادفی رخ دهد، من مقصر نیستم که این طرز نگاه در برخی موارد اشتباه است.
او افزود: در قانون تکلیف برای عابرین پیاده کاملاً مشخص شده است و در واقع قانونگذار محل تردد عابرین پیاده را تقسیمبندی کرده است. قانونگذار چندین بار در کتاب قانون به این نکته اشاره کرده است که عبور عابرین پیاده در عرض بزرگراهها ممنوع است.
رئیس مرکز اطلاعرسانی پلیس راهور تهران بزرگ بیان کرد: دو منبع حقوقی داریم که یکی از آن قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی ورانندگی و دوم آییننامه راهنمایی و رانندگی است.
او ادامه داد: ماده 26 کامل تأکید میکند که اگر عابرین پیاده به تکلیف خود عمل نکنند و از مسیرهایی که برای آنها تعریف شده عبور نکنند و به شرط اینکه راننده با سرعت مجاز تردد کرده و گواهینامه داشته باشد و خودروی وی دارای نقص فنی نباشد، عابر پیاده مقصر شناخته میشود.
شریفی گفت: کروکیها و بررسیهای پلیس نشان میدهد که 50 درصد از حوادثی که برای عابرین پیاده روی میدهد محلهایی هستند که عابریم پیاده اصلاً نباید در آن مکانها حضور داشته باشند و نباید از آنها عبور کند.
او با بیان اینکه اگر قرار است عابرین پیاده در محلی عبور عرضی داشته باشند باید از پلهای عابرین پیاده استفاده کنند، افزود: 50 درصد از فوتیهای عابرین پیاده برابر اعلام پزشکی قانونی و گزارشات پلیس به بزرگراهها و 45 درصد نیز به خیابانهای اصلی بازمیگردد و 5 درصد از این آمار نیز به معابر محلی باز میگردد.
رئیس مرکز اطلاعرسانی پلیس راهور تهران بزرگ بیان کرد: هر چند تردد عابرین پیاده در معابر محلی بیشتر است اما درصد تصادفات در این محلها کمتر است.
او گفت: آمار تصادفات در بزرگراهها بیشتر است چرا که سرعت در این معابر بالاست و نقش اصلی را در این خصوص ایفا میکند.
شریفی با بیان اینکه با بررسیهایی که هر دوره صورت گرفت بیشترین زمان و مکان تصادفات عابرین پیاده مشخص شده است، ادامه داد: از ساعت 12 شب تا ساعت 4 صبح 15 درصد و از ساعت 4 تا 8 صبح که هوا کم کم روشن میشود 15 درصد از تصادفات عابرین اتفاق میافتد.
رئیس مرکز اطلاعرسانی پلیس راهور تهران بزرگ بیان کرد: در طول روز و از ساعت 8 صبح تا 12 ظهر مجدد 13 درصد از تصادفات عابرین اتفاق میافتد.
او گفت: از ساعت 12 ظهر تا 4 بعد از ظهر 14 درصد و زمانی که هوا به سمت تاریکی میرود یعنی از 4 بعد از ظهر تا 8 شب 17 درصد و از 8 شب تا 12 شب 26 درصد از تصادفات عابرین اتفاق میافتد.
شریفی خاطرنشان کرد: در واقع اگر بخواهیم واضحتر اشاره کنیم، حدود 40 درصد از تصادفاتی که برای عابرین پیاده روی میدهد در زمانهای تاریکی هوا روی میدهد.