- آرشیو اخبار 1
- اجتماعی 0
- پزشکی 3
کودکان توانایی بالاتری نسبت به بزرگسالان در حفظ اطلاعات دارند!
مغز کودکان به علت تفاوت در فعالیت پیام رسان مغزی «گابا» میتواند بر مطالب جدید با سرعت و کارایی بیشتری مسلط شود.
به گزارش منیبان؛ اگر به این مساله فکر کرده اید که کودکان شما در مدرسه «باهوشتر» از شما هستند یا حداقل اینکه در یادگیری مهارتها و دانشهای جدید سریعتر از شما عمل میکنند، تحقیقات جدید منتشر شده در نشریه «بیولوژی جاری» (Current Biology) درستی نظر شما را تایید میکند.
بنا بر این تحقیق جدید، بین پیام رسان مغزی GABA در کودکان و افراد بزرگسال تفاوتهایی وجود دارد که این مساله ممکن است توضیح دهد چرا کودکان اغلب به نظر میرسد توانایی بیشتری در یادگیری و حفظ اطلاعات جدید دارند.
یکی از محققان این تحقیق از دانشگاه «براون» گفت: نتایج تحقیقات ما نشان داده است که کودکان در سن مدرسه ابتدایی در یک مدت زمانی مشخص میتوانند مطالب بیشتری را نسبت به بزرگسالان بیاموزند که این مساله موجب میشود یادگیری در کودکان کارآمدتر باشد.
بنا بر این مطالعه تحقیقی، کودکان در جریان آموزش دیداری، افزایش سریعی را در پیام رسان مغزی GABA تجربه کردند که حتی پس از پایان یافتن کار یادگیری هم دوام داشت. در مقابل، میزان فعالیت پیام رسان مغزی GABA در بزرگسالان در مدت زمان آموزش ثابت و یکنواخت بود. این یافتهها حاکی است که مغز کودکان تا حد بیشتری به آموزش و یادگیری پاسخ میدهد و به آنها امکان میدهد بر مطالب جدید با سرعت و کارایی بیشتری مسلط شوند.
این محقق در ادامه افزود: اغلب تصور میشود که کودکان بصورت کارآمدتری نسبت به بزرگسالان یاد میگیرند. هر چند مدارک علمی در تایید این حرف تاکنون حداقل ضعیف بوده است و اگر این حرف درست باشد، مکانیسمهای عصبی مسئول یادگیری کارامدتردر کودکان نامشخص و ناروشن است.
محققان در مطالعه جدید متوجه شدند که «گابا» در کودکان تنها در برخی از مقاطع زمانی اندازه گیری شده است. این اندازه گیریها حتی در زمانی انجام نشده که اهمیت خاصی در مورد مساله یادگیری داشته باشد.
از این رو محققان در این مطالعه جدید بر آن شدند تا ببینند سطح «گابا» چگونه پیش، همزمان و پس از یادگیری دچار تغییر میشود. آنها همچنین میخواستند ببیند که این مساله چگونه بین کودکان و بزرگسالان تغییر میکند.
این مطالعه یادگیری دیداری را در کودکان سنین مدرسه ابتدایی و بزرگسالان با استفاده از تکنیکهای رفتاری و تصویربرداری عصبی پیشرفته مورد بررسی قرار داد و دریافت یادگیری دیداری موجب افزایش «گابا» در قشر مغزی بصری در کودکان میشود یعنی جایی در مغز که اطلاعات بصری را پردازش میکند. افزایش «گابا» برای چند دقیقه پس از پایان آموزش هم ادامه پیدا کرد. آنچه در بزرگسالان در زمان آموزش مشابه دیده شد کاملا متفاوت بود. در بزرگسالان هیچ تغییری در «گابا» مشاهده نشد.
این کشف پیش بینی میکند که آموزش در مورد مطالب جدید بسرعت موجب افزایش میزان گابا در کودکان میشود و اجازه میدهد که یادگیری بسرعت تثبیت و ماندگار شود. آزمایشهای بیشتر نیز این مساله را تایید کرد.
محققان معتقدند؛ این یافتهها حاکی است که کودکان احتمالا دانش و مهارتهای جدید را با سرعت بیشتری نسبت به بزرگسالان فرا میگیرند. این مساله باید موجب تشویق بیشتر معلمان و والدین شود تا فرصتهای بسیاری را برای یادگیری مهارتهای جدید در اختیار کودکان قرار دهند.
این یافتهها همچنین ممکن است درک و برداشت دانشمندان علوم عصبی (neuroscientists) درباره بلوغ مغزی در کودکان را تغییر دهد.
بنا بر اعلام وبگاه «سای تک دیلی»، گابا یا آمینو بوتیری اسید یک اسید آمینه طبیعی است که در اثر تغییرات گلوتامین به وجود میآید و در مغز به عنوان پیام رسانهای شیمیایی در انتقال پیامهای عصبی فعالیت میکند.