همایش انتخابات احزاب کشور با حضور جمعی از دبیرکل احزاب و وزیر کشور در محل وزارت کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی مُنیبان، همایش انتخابات احزاب کشور با حضور جمعی از دبیرکل احزاب و وزیر کشور در محل وزارت کشور برگزار شد. در این نشست منوچهر متکی گفت: انتخابات اخیر از تراز بالایی نسبت به انتخابات در کشورهای اروپایی برخوردار بود.

در ادامه نشست احمد وحیدی ضمن تبریک ایام ماه رجب با اشاره به آسیب‌شناسی انتخابات گفت: احزاب یک ظرفیت هستند که بتوانند در پیشرفت کشور نقش آفرینی کنند. بعد از تغییر قانون احزاب در کشور ۱۳۴ حزب داریم. بعد از حزب مباحثی نظیر جایگاه احزاب مطرح شد اما آنچه مسلم است این است که کشور نیاز به حزب دارد تا بتوان در ایجاد و جلب ثبات سیاسی نقش آفرینی کرد.

او افزود: احزاب شاخص‌هایی دارند که قسمتی از آن در قانون اساسی و تعداد دیگری در قوانین بالادستی مطرح شده است. اگر این موارد را در نظر بگیریم هیچ محدودیتی برای فعالیت احزاب نداریم. البته با توجه به اینکه غالب مردم ایران مسلمان هستند احزابی که اسلامی هستند مورد استقبال بیشتری قرار می‌گیرند.

وزیر کشور در ادامه تصریح کرد: اگر حزب تنها در بخش خبری و روزنامه خلاصه شود نمی‌تواند کارکرد واقعی خود را داشته باشد. کارکرد احزاب این است که در جامعه عملکرد خود را داشته باشد و در جامعه تعادل داشته باشد. مورد دیگر این است که حزب بتواند کادر سازی کند. منظور از کادرسازی این است که بتواند برای کشور موثر و مفید واقع شود. همچنین حزب باید لایحه‌های اجتماعی را بشناسد و از درون ملت بالا بیاید. بنابراین باید مردم بیش از همه با تشکلات سیاسی هماهنگ باشند. علاوه بر این حزب باید فراگیری داشته باشد به این معنی که تعداد بالایی از مردم آن را قبول داشته باشند.

وحیدی با تأکید بر اینکه مردم سالاری مدنظر جمهوری اسلامی است، خاطرنشان کرد: ما دموکراسی حزبی نداریم بلکه مردم سالاری دینی داریم. زبان گفتگو بسیار مهم است. باید اعتراف کنیم که در این حوزه نتوانستیم به خوبی عمل کنیم و به جای آن احزاب در حال برچسب زدن هستند. خانه احزاب بسیار اهمیت دارد. کشور نیازمند احزاب ساماندهی شده است. حزب صرفاً برای کسب قدرت نیست. واقعیت امر این است که رقابت تنها برای کسب قدرت نیست بلکه رقابت برای توسعه و پیشرفت کشور است البته در برخی حوزه‌ها اختلاف نظر وجود دارد که طبیعی است.

او با اشاره به قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین اظهار کرد: در قضیه قرارداد چین سروصدایی شد. این قرارداد خوبی بود که در دولت قبل منعقد شد. در فضای رسانه بسیاری تلاش کردند که بگویند ما کشور را تسلیم چین کردیم و در فضای ژورنالیستی اظهارات غیردقیقی مطرح شد در اینجا نقش احزاب روشنگری است. اتفاقاً یکی از اقدامات خوب دولت قبل همین قرارداد بود هر چند که اجرایی نشد. در این قرارداد بحث دادن قسمتی به چین نیست.

وحیدی با اشاره به اعتراضات اخیر در کشور خاطرنشان کرد: در ناآرامی‌های اخیر جای احزاب خالی بود. در اینجا احزاب باید موضع‌گیری می‌کردند و می‌گفتند آمریکا و اسرائیل را قبول نداریم چرا که مردم را تحریک می‌کنید در اینجا حزب باید موضع‌گیری می‌کرد چرا که این سکوت به معنای کم‌کاری و بازی کردن در زمین دشمن است. در حقیقت احزاب باید می‌گفتند فردی که مشکلات اقتصادی را دارد این اقدامات را انجام نمی‌دهد البته اینها سپاه را تحریم کردند.

کدخبر: 136058 تاریخ انتشار