وزیر امور خارجه:

وزیر امور خارجه گفت: امروز پیام هایی را از سوی قطر که طرف های مقابل ارسال کرده بودند دریافت کردیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی منیبان، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، در نشست خبری گفت: برگزاری منظم و خوب جام جهانی ۲۰۲۲ را به عنوان کشور همسایه و اسلامی قطر تبریک عرض می کنم، از میزبانی قطر از تیم ملی هم تشکر می کنم. ما درباره توسعه همکاری های تجاری اقتصادی و بخش خصوصی گفتگو کردیم. درباره سرعت بخشیدن مناسبات اتفاق نظر داشتیم. از ترویج گفتگوهای منطقه ای قطر استقبال کردیم.

او افزود: ایران همواره از گفتگوهای منطقه ای استقبال کرده و مذاکره را مقدمه ضروری برای همکاری پایدار می داند.از تلاش قطر برای گفتگوها و لغو تحریم ها تشکر می کنیم. قطر برای بازگشت طرف های برجامی تلاش می کند. امروز پیام هایی را از سوی قطر که طرف های مقابل ارسال کرده بودند دریافت کردیم. از حسن نیت قطر تشکر میکنم. ایده هایی را درباره جنگ اوکراین مطرح کردند. اخیرا جلسه ای میان ایران و اوکراین در عمان برگزار شد. از تلاش قطر برای برگزاری دور بعدی جلسه میان تهران کی یف تشکر می کنیم.

امیرعبداللهیان در ادامه تصریح کرد: شاهد شهادت ۳۱ فلسطینی بودیم که برای ما کشورهای اسلامی مایه تاسف است. مسئله فلسطین و قدس به عنوان موضوع اول کشورهای اسلامی قرار دارد.  همچنین اهانت به ساحت قران کریم را محکوم می کنیم. محکوم کردن زنان و‌ دختران افغانی در تعارض با دین اسلام است. ایران امادگی دارد همه اقدامات مجازی و کتب و اقدامات لجستیک را برای بازگشایی پر رونق مدارس و دانشگاه های افغانستان برای زنان فراهم کند. 

او همچنین گفت: مناسبات ایران و اوکراین نیز در جریان است و این مناسبات نیز نباید به مفهوم دشمنی با طرف مقابل بحران و یا مسائل مرتبط با آن گذاشته شود. ما در موضوع اوکراین بر حل این موضوع از طریق گفت‌وگو و مذاکرات سیاسی تاکید داریم.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: ما هیچ چالشی با همسایگان نداریم. شاهد پیشرفت با کشور کویت و‌ امارات و استقرار سفرا بودیم. درباره بحرین از طریق واسطه، تبادل پیام جریان دارد. در شرایطی هستیم که از مرحله گفتگو‌ به خوبی عبور کردیم و انشاالله وارد همکاری های پایدار شویم. 

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر نیز در این نشست گفت: ایران کشور همسایه ما است. چالشی هایی درباره سیستم بانکی در ایران وجود دارد. انشااله توافق شود و تحریم ها برداشته شود. سفر اخیر رئیس بانک مرکزی ایران به قطر نیز برای گفت‌وگو درباره ساز و کارهای مناسب با توجه به شرایط کنونی بود و تلاش‌ها در این راستا که همکاری‌های دو کشور در این ارتباط افزایش پیدا کند.

وزیر امور خارجه قطر اظهار کرد: درباره توافق هسته ای قطر همه را تشویق میکند تا به این توافق بازگردند. ما تاکید بر کاهش تنش در منطقه، داریم. ما درباره سوتفاهم‌ اخیر در اوکراین صحبت کردیم و می گوییم وارد گفتگو‌ شوند تا سوتفاهم ها برطرف شود. استفاده از زور علیه هر کشوری را قبول نداریم. سوزاندن قران کریم را محکوم می کنیم زیرا این اقدام باعث نقرت پراکنی می شود.

وزیر خارجه قطر گفت: درباره موضوعات مختلف و از طرف کشورهای مختلف پیام اوردیم. باید شرایط برای بازگشت توافق ایجاد شود و ترس ها در نظر گرفته شود. امریکا هم پیام داد تا به ایران منتقل کنیم. 

وزیر خارجه قطر افزود: ما با ایران همکاری تاریخی داریم و همسایه هستیم. در سطح رهبران هم این روابط در جریان است. کشور قطر همیشه بدنبال افزایش روابط بین کشورهای منطقه با ایران هست. ما مسایل دینی و فرهنگی با ایران و سایر کشورهای منطقه داریم.

وزیر خارجه قطر درباره احتمال گفتگو‌ ایران و‌ امریکا بیان کرد: کار ما همیشه براساس خوش بینی و عدم ناامیدی هست. تا جای ممکن تلاش می کنیم ترس ها و دغدغه ها برای انجام گفتگوها از بین برود. بدنبال ثبات در منطقه هستیم و برجام عامل مهمی برای ثبات در منطقه است. شرایطی که در ان هستیم متاسفانه این شرایط مثبت و مناسب نبود تلاش می کنیم سوتفاهم ها برطرف و توافق انجام شود.

کدخبر: 136350 تاریخ انتشار