بی‌بی‌سی مستندی ساخته که در آن به نحوه مدیریت نارندرا مودی- نخست وزیر فعلی و سروزیر ایالت گجرات در سال 2002- به آشوب‌های مذهبی این ایالت پرداخته است. در این آشوب‌ها دستکم 1000 نفر که بیشترشان مسلمان بودند کشته شدند. دولت هند پخش و به اشتراک گذاری این مستند را ممنوع کرده و چندین دانشجو را به اتهام انتشار آن بازداشت کرده است. حالا چندین تشکل از این اقدام دولت مودی به دادگاه عالی شکایت کرده‌اند و این دادگاه قرار است هفته آینده به شکایت‌ها رسیدگی کند.

به گزارش منیبان از رویترز، بی‌بی‌سی مستندی ساخته که در آن به نحوه مدیریت نارندرا مودی- نخست وزیر فعلی و سروزیر ایالت گجرات در سال 2002- به آشوب‌های مذهبی این ایالت پرداخته است. در این آشوب‌ها دستکم 1000 نفر که بیشترشان مسلمان بودند کشته شدند. دولت هند پخش و به اشتراک گذاری این مستند را ممنوع کرده و چندین دانشجو را به اتهام انتشار آن بازداشت کرده است. حالا چندین تشکل از این اقدام دولت مودی به دادگاه عالی شکایت کرده‌اند و این دادگاه قرار است هفته آینده به شکایت‌ها رسیدگی کند.

دولت فیلم «هند: پرسش مودی» را به عنوان یک قطعه تبلیغاتی مغرضانه رد کرده و از اشتراک گذاری هر گونه کلیپ از آن در شبکه های اجتماعی جلوگیری کرده است. دولت هند گفته این شکایت تلف کردن وقت دادگاهی است که هزاران نفر پشت درهای آن ایستاده‌اند.

بی بی سی گفته است که این مستند «به شدت مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است» و شامل طیف وسیعی از صداها و نظرات، از جمله پاسخ های افراد در حزب ملی گرای هندو بهاراتیا جاناتا به رهبری مودی بوده است.

گفتنی است از زمانی که حزب بهاراتیا به قدرت رسیده فشار بر مسلمانان هند بیشتر شده به طوریکه گروه‌های افراطی هندو بر سر مسائلی چون حجاب اسلامی، ذبح گاو، صدای اذان و ساختمان مساجد به مسلمانان حمله می‌کنند./ شفقنا

کدخبر: 136572 تاریخ انتشار