کلاهبرداری، یکی از جرایمی است که از دیرباز تاکنون، در جامعه وجود داشته و از طریق آن، اموال افراد، از دستشان خارج می‌شود و ضررهای مالی زیادی را متحمل می‌شوند.

به گزارش منیبان؛ کلاهبرداری تلفنی یکی از شیوه‌‌های کلاهبرداری است. باتوجه‌به پیشرفت تکنولوژی، شیوه ارتکاب جرم کلاهبرداری، مصادیق مختلفی یافته و کلاهبرداران، از هر تکنولوژی و ابزاری، برای بردن مال افراد، استفاده می‌کنند که از جمله این شیوه‌ها، کلاهبرداری تلفنی یا کلاهبرداری از طریق تماس تلفنی است که متأسفانه، امروزه، شیوع بسیاری داشته و از همین رو، قانون‌گذار، مجازات سنگینی را برای آن، لحاظ کرده است.

انواع کلاهبرداری تلفنی

پیشنهاد ویژه

کلاهبرداری تلفنی با جعل عنوان کارمند بانک: در این شیوه، کلاهبردار با شماره شخصی فرد، تماس گرفته و به بهانه مشکل و نقصی در اطلاعات حساب او، پس از دریافت اطلاعات حساب، نظیر شماره کارت، از فرد می‌خواهد تا کد پیامک شده به تلفن همراهش را برای وی، بازخوانی کند. در این شیوه، کلاهبردار، پس از دریافت اطلاعات حساب، اقدام به خرید اینترنتی می‌کند و پس از اینکه رمز پویای ارسال شده برای تلفن همراه فرد را به دست آورد، در کمتر از دو دقیقه موجودی حساب وی را خالی می‌نماید.

کلاهبرداری تلفنی با جعل عنوان کارمند بانک

کلاهبرداری تلفنی با جعل عنوان سازمان‌های دولتی: در این شیوه، کلاهبردار با فرد، تماس گرفته و به‌عنوان‌مثال، خود را نماینده سازمان بنیاد شهید معرفی می‌کند و پس از دریافت اطلاعات شخصی از فرد، او را متقاعد می‌کند که برای بهره‌مندی از امتیازات این سازمان، باید، اطلاعات حساب بانکی خود را برای تکمیل پرونده، در اختیار سازمان قرار دهد یا مبلغ مشخصی را به‌حساب بانکی سازمان، واریز کند و بدین ترتیب کلاهبردار از حساب فرد مبالغی را برداشت می‌کند.

کلاهبرداری تلفنی با عنوان برنده جایزه شدن: در این شیوه نیز فردی تحت عنوان کارمند بانک یا کارمند یک سایت فروش کالای اینترنتی با فرد تماس می‌گیرد و اعلام می‌دارد که شخص برنده جایزه مشتری خوش‌حساب شده یا به علت خرید اینترنتی از یک سایت اینترنتی، جوایز نقدی به او، تعلق‌گرفته است. پس از اعتمادسازی و دریافت اطلاعات حساب فرد و استفاده از شیوه‌هایی نظیر خرید اینترنتی برای دستیابی به رمز دوم یا متقاعدکردن فرد برای کارت به کارت وجه، اقدام به کلاهبرداری از حساب فرد می‌کند.

کدخبر: 137889 تاریخ انتشار