جرثقیل ها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام کاربردهای متفاوتی دارند. جرثقیل دیواری به عنوان دستگاهی برای کارهای ساختمانی و عمرانی مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش منیبان، جرثقیل دیواری برای ایستگاه‌های کاری نزدیک به دیوار یک انتخاب و پیشنهاد عالی هستند. قابل طراحی، نصب و راه اندازی در هر ارتفاعی بنا به درخواست کارفرما می باشند. حرکت چرخشی این نوع جرثقیل ها (جرثقیل بازویی یا جرثقیل دیواری) معمولا به صورت دستی انجام می شود.

جرثقیل دیواری را می توان بر روی دیوار بدنه دستگاه و ستون های سالن یا انبارها نصب کرد. یکی از مزایای جرثقیل بازویی و یا دیواری این است که در محیط هایی که امکان استفاده از جرثقیل های دیگر وجود ندارد بسیار کاربردی است. در ادامه با ما همراه باشید تا با کاربردهای جرثقیل سقفی تک پل آویز و جرثقیل بازویی بیشتر توضیح دهیم.

آشنایی با مشخصات جرثقیل بازویی و یا دیواری

اکنون به طور کلی با جرثقیل دیواری و یا بازویی آشنا شدیم و کاربردهای هر یک را به طور کلی می دانیم. حالا وقت آن است که در مورد جرثقیل بازویی و یا دیواری به صورت تخصصی و فنی تر صحبت کنیم. به طور کلی، حداکثر تناژ انتقال جرثقیل دیوار بازویی به دو عامل پایه متصل به دیوار و طول بازو تعیین می‌شود. پایه بازوی این جرثقیل ها دارای طول 4 متر و پایه بازو آن ها به 7 متر می رسد. بر این اساس می توان گفت که حداقل حجم قابل بلند شدن با جرثقیل دیواری تقریباً 0.25 تن خواهد بود. با افزایش ارتفاع بازو و بازوی دیوار از جمله قابلیت حمل بارهای با تناژ بالا، مطمئنا کاربر فضای بیشتری برای جابجایی بار خواهد داشت.

یکی دیگر از عواملی که مستقیماً بر استفاده از جرثقیل دیواری تأثیر می گذارد، قابلیت چرخش بازوی جرثقیل بازویی است. در واقع به دلیل اینکه پایه این جرثقیل به دیوار یا ستون متصل است، بازو می تواند در زوایای مختلف حرکت کند. به طور معمول، جرثقیل بازویی و یا دیواری طوری طراحی می شوند که بازو بتواند بین 45 تا 180 درجه بچرخد.

جرثقیل دیواری و یا بازویی چه کاربردهایی در صنعت دارند

اما چرا جرثقیل بازویی  و جرثقیل دیواری یکی از اقتصادی ترین و کاربردی ترین جرثقیل ها محسوب می شوند؟ این موضوع از دو منظر محل نصب و نوع کاربرد قابل بررسی است. به طور کلی جرثقیل های بازویی دیواری در مکان هایی استفاده می شود  که فضای باز محدودی دارند. به طور کلی جرثقیل سقفی تک پل آویز برای عملکرد و کارایی صحیح به 40 درصد فضای بیشتر نیاز دارد. این ویژگی یکی از نکات مثبت این دسته از جرثقیل ها نسبت به جرثقیل سقفی تک پل آویز است.

با استفاده همزمان از جرثقیل های بازویی دیواری و سقفی می توان راندمان کار جرثقیل سقفی تک پل آویز را افزایش داد. این موضوع می تواند سرعت کار را برای کارگاه های صنعتی افزایش دهد. اگر از برخی جرثقیل ها به طور همزمان استفاده شود، ممکن است کارایی آنها ضعیف شود.

در واقع استفاده از جرثقیل بازویی  و جرثقیل دیواری در کارگاه های کوچک، بسته یا بدون سقف می باشد. این نوع جرثقیل ها قابلیت جابه جایی بار تا وزن 5 تن را دارند. نوع دسته بندی جرثقیل دیواری و بازویی فردی است یعنی به صورت انفرادی می توان با آن ها کار کرد. یک از نکات مهم در کاربرد و طراحی این نوع جرثقیل ها که تا الان به آن اشاره نکرده ایم این است که از جرثقیل بازویی و جرثقیل دیواری به عنوان یک جرثقیل کمکی در کنار انواع دیگر جرثقیل ها استفاده خواهند شد.

جرثقیل سقفی تک پل آویز چیست؟

جرثقیل سقفی تک پل آویز همانطور که از نام آن پیدا است جزء خانواده جرثقیل های سقفی هستند. این مدل یا جرثقیل سقفی تک پل رونشین ، از سه قسمت اصلی ساخته می شود: بالابر زنجیری با ترولی آویز به منظور جابه جا کردن بار در جهت های چپ، راست، بالا و پایین و از یک راهبر طولی برای حرکت دادن بار در طول سالن ساخته شده است. در واقع یکی از مهمترین مزایای استفاده از جرثقیل سقفی تک پل آویز این است که این نوع جرثقیل دارای طراحی سبک وزن و مقرون به صرفه بوده و مراحل ساخت و نصب آن نیز از جرثقیل دو پل ساده تر است. شما با جرثقیل سقفی تک پل آویز قادر خواهید بود بارهایی تا حداکثر 20 تن را جابه جا کنید.

مزیت های جرثقیل سقفی تک پل آویز

مزیت اصلی جرثقیل سقفی تک پل آویز نسبت به دوپل این است که جرثقیل تک پل محدودیت های دو پل را ندارد. در واقع می توان از انواع کنترل های الکتریکی برای انتقال بار در جرثقیل سقفی تک پل آویز استفاده کرد که این امکان با جرثقیل های دوپل وجود ندارد. این موضوع باعث بیشتر شدن سرعت کار در جرثقیل سقفی تک پل آویز شده است. ویژگی بعدی هزینه تعمیر و نگهداری جرثقیل سقفی تک پل آویز است که نسبت به دو پل خود بسیار مقرون به صرفه تر است. به عبارت ساده تر، این نوع دستگاه ها نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند و با دو بار سرویس در سال می توان از کارایی جرثقیل سقفی تک پل آویز اطمینان حاصل کرد.

کدخبر: 139135 تاریخ انتشار