باستان‌شناسان پروژه «گیرسو» بقایای یک کاخ سلطنتی سومری و مجموعه معبدی را در شهر باستانی «گیرسو»، واقع در استان «ذی‌قار» کشور عراق کشف کردند.

به گزارش منیبان، باستان‌شناسان پروژه «گیرسو» بقایای یک کاخ سلطنتی سومری و مجموعه معبدی را در شهر باستانی «گیرسو»، واقع در استان «ذی‌قار» کشور عراق کشف کردند.

دکتر «سباستین ری»، سرپرستی پروژه کشف این کاخ ۴۵۰۰ ساله را در عراق امروزی بر عهده داشت. کاخی که گمان می‌رود کلید اطلاعات بیشتر در مورد یکی از نخستین تمدن‌های شناخته شده را در برگرفته باشد.

«کاخ پادشاهان» ‌ شهر باستانی و سومری «گیرسو» ‌ که در جنوب عراق امروزی واقع شده است سال گذشته توسط باستان‌شناسان بریتانیایی و عراقی کشف شد. باستان‌شناسان در این شهر باستانی، بیش از ۲۰۰ لوح به خط میخی کشف کردند که سوابق اداری شهر باستانی در آن‌ها ثبت شده است.

گیرسو، یکی از نخستین شهرهای شناخته شده در تاریخ بشر است که توسط سومریان باستان ساخته شد. سومریان باستان در فاصله ۳۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد نوشتن را اختراع کردند، نخستین شهرها را ساختند و نخستین قوانین حقوقی را ایجاد کردند. این شهر باستانی نخستین‌بار ۱۴۰ سال پیش کشف شد، اما در این مکان غارت و حفاری‌های غیرقانونی صورت گرفته است.

این کشف در نتیجه «پروژه باستان‌شناسی گیرسو»، صورت گرفته است که در سال ۲۰۱۵ به رهبری موزه بریتانیا و توسط موزه گتی مستقر در لس آنجلس راه‌اندازی شد.

در کنار کشف کاخ و الواح، معبد اصلی متعلق به «نینجیرسو» (Ninĝirsu)، ایزد سومری نیز شناسایی شد.

نخستین دیوارهای خشتی این کاخ سال گذشته کشف شد و از آن زمان تاکنون در «موزه عراق» واقع در بغداد نگهداری می‌شود.

کدخبر: 140147 تاریخ انتشار