ویژه نوروز 1402؛

تیرماه 1401 که هنور دغدغه مقابله با بیماری کرونا را داشت و تصور نمی کرد علاوه بر گرمای سوزان خورشید تابناکش آتشی دیگر در دل نهفته داشته باشد.

به گزارش منیبان؛ در نیمه اول تیر ماه 1401 رفته رفته شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایران هم افزایش داشت و رنگ بندی شهرها از آبی به زرد و نارنجی در حال تغییر بود و خبرها وقوع پیک جدید را هشدار می‌دادند.

همانطور که قابل پیش‌بینی بود، بعد از دوره سکون چندماهه و صفر شدن مرگ و میرهای کرونایی در 12 خرداد ماه سناریوی رخ داده در اروپا و آمریکا در ایران هم در حال وقوع بود. سویه های جدید همچنین دلتا از نیمه دوم تیرماه 1401 پیک هفتم در ایران را آغاز کردند. اگرچه تعداد مبتلایان کمتر از پیک پنجم با بود، اما موارد بستری و فوتی نسبت به ابتلا بیشتر داشت. پزشکان معتقدند توانایی این سویه در آلوده کردن و شدت درگیری بیشتر از سویه‌های قبل خواهد بود.

دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا در تاریخ 25 تیر 1401 و همزمان با اعلام پیک هفتم کرونا در ایران اعلام کرد:

این مصوبه به تمام دستگاه‌ها ابلاغ شده که از 15 مرداد ماه ارائه خدمات به افراد در بستر ایران من، بر مبنای تزریق دو دوز واکسن به همراه یک دوز یادآور خواهد بود. یعنی افرادی که شش ماه از تزریق دوز دوم واکسنشان گذشته است باید نسبت به تزریق دوز یادآور اقدام نمایند؛ در غیر این صورت از ارائه خدمات به این افراد جلوگیری خواهد شد.

این مصوبه در حالی ابلاغ شد که شایعه‌ای در رسانه‌ها مبنی بر تزریق واکسن تاریخ مصرف گذشته به مردم مطرح بود اما وزرات بهداشت تزریق هرگونه تاریخ مصرف گذشته را تکذیب کرد.

حتی شایعه شد که محدودیت های کرونایی باز هم به تهران بر می‌گردد که استانداری تهران این شایعه را تکذیب کرد.

باز هم کنکور

تیرماه یعنی تب کنکور برای دانش آموزان سال آخر دبیرستان...آزمون کنکور در دهه‌های اخیر به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های خانواده‌ها و نگرانی‌های داوطلبان تبدیل شده که با پایان دوره متوسطه مجبور می‌شوند در آزمونی سخت و نفس‌گیر بر سر ورود به دانشگاه‌های برتر و رشته‌های مورد علاقه خود با هم رقابت کنند. حجم زیاد داوطلبان و کرسی‌های محدود دانشگاه‌ها باعث شده تعداد اندکی از داوطلبان به دانشگاه‌ راه یابند و حجم زیادی از آنها با سرخوردگی یا به خدمت سربازی بروند و جذب بازارد کار شوند و یا یک سال‌دیگر پشت کنکور بمانند و شرایط استرس‌زای این رقابت را بار دیگر تجربه کنند. البته راهکارهایی برای تاثیر معدل نهایی و کاهش تاثیر صد دردی آزمون کنکور ارائه شده اما همچنان دغدغه‌ها و نگرانی‌های داوطلبان و خانواده‌ها از آزمون کنکور ادامه دارد.

 

سما جهانباز

همه چیز از ساعت 9 شب 25 تیرماه آغاز شد. خانواده سما جهانباز برای سفر به شیراز و خانه عمه «سما» رفته بودند. قرار بود همان شب یا فردا صبح او به همراه خانواده‌اش به اصفهان برگردند. «سما» ساعت 7:20 عصر، از منزل عمه‌اش، برای فروش تکه طلای ۲ الی ۳ میلیون تومانی به «معالی‌آباد» شیراز می‌رود دو ساعت بعد، سما به خانواده‌اش خبر می‌دهد که در حال برگشتن به خانه است و ده دقیقه دیگر می‌رسد. اما پس از آن، گوشی او خاموش می‌شود و دیگر هیچ خبری از «سما» نمی‌شود تا همین امروز.

خواهر سما در خصوص آخرین رد از دخترشان می گوید:  آخرین اطلاعی که از سما داریم ویس (صدای منتشر شده) او به دوستش است.این ویس در شبکه‌‌های اجتماعی هم منتشر شده. در این ویس که سما برای دوستش ارسال کرده، گفته بود: خیلی احتیاج دارم الان باهات صحبت کنم. یک مشکلی پیش آمده. به من زود زنگ بزن.

ماها بعد از ماجرای گمشدن این دختر جوان و نا امید شدن همگان از پیدا شدندش تصویر پدر سما در شبکه های اجتماعی فراگیر شده، پدر سما بهمن ماه 1401 کنار پل خواجو اصفهان در حالی که پلاکارتی از عکس‌های دخترش را در دست داشت از رئیس جمهور و رییس قوه قضاییه درخواست کمک کرد تا دخترش را پیدا کنند.

سعید جانباز پدر دختر گمشده می گوید: «بیش از هشت ماه پیش دختر من به معالی‌آباد شیراز رفته بود تا یک قطعه طلا کوچک خود را بفروشد. وقتی از طلافروشی خارج می‌شود، شخصی، «سما» را تعقیب می‌کند که تصویر او به وسیله دوربین‌های مداربسته همان قسمت ضبط شده بود. این آقا هم بعد از چند ماه توسط نیروی انتظامی بازداشت شد و مورد بازجویی قرار گرفت. اما گفته بود که صرفا، چون «سما» زیبا بود دنبال او رفته بود و طبق گفته او برخوردی با سما نداشته است»

پدر سما ادامه داد: «در این مدت این تنها سرنخی بود که در ماجرای مفقود شدن دخترم تا امروز پیدا شده بود که آن هم بعد از بازجویی فنی پلیس منتفی شد.»

«تا این لحظه حدود 11 نفر در رابطه با این پرونده بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفته اند. اما تمامی اظهارات آن‌ها بعد از راستی آزمایی و تائید اظهاراتشان، آزاد و دستور منع تعقیب برایشان صادر شده است.»

شاید باورتان نشود بیش از هشت ماه از مفقود شدن «سما جهانباز» دانشجوی بیست و دو ساله اصفهانی، در شیراز می‌گذرد و همچنان پرونده او در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و هنوز نه خبر فوتش آمده نه پیدا شده تا پدر و مادرش از این همه نگرانی نجات پیدا کنند.

معلم 55 ساله متجاوز

اوخر همین ماه بود که انتشار اخباری مبنی بر آزار و اذیت 18 دانش‌آموزان توسط یک معلم ریاضی 55 ساله در شهرستان فردوس، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و افکار عمومی داشته است.

خانواده‌های کودکان با اعتماد به ظاهر و رفتار فریبنده م. د، فرزندان خود را به کلاس‌های وی می‌فرستادند. خمودگی، گوشه‌نشینی و گریه‌های شبانه برخی از این دانش‌آموزان و ترس و واهمه آن‌ها از هم‌کلامی با دیگران، شک خانواده‌ها را برانگیخت و پیگیری‌های برخی والدین پرده از این راز مخوف برداشت اما ترس از آبرو و نگرانی از تهدیدهای م. د، خانواده‌ها را وادار به سکوت کرد.

شکایت تعدادی از خانواده‌ها، پای م. د را که گویا در گذشته نیز سوابقی از آزار جنسی در داشته را به دادگاه باز کرد و حدود یک ماه و نیم قبل، پرونده‌ای جهت رسیدگی به شکایت خانواده‌ها باز شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار کرد: حکم انفکاک از خدمت معلم خاطی در فردوس که مرتکب آزار و اذیت دانش‌آموزان شده بود، توسط آموزش و پرورش خراسان جنوبی صادر شد و فرد خاطی بازداشت شد.

این معلم دارای 28 سال سابقه کار در محل پارکینگ منزل مسکونی خود حادث شده است،  رضایت و با رضایت و هماهنگی اولیای هفت نفر از دانش‌آموزان برگزار شده است.

این معلم شیطان صفت به گفته دانش‌آموزان متاسفانه آنان را مورد آزار کلامی و جسمی قرار داده بود.

اما رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی در خصوص این اتفاق گفت: پرونده مذکور از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت دادگاه کیفری دو براساس استنادات قانونی و با وجود انکارهای متهم در برخی از اتهامات وارد شده، او را به دلیل در دسترس قرار دادن محتویات مستهجن برای اطفال و نوجوانان به تحمل سه ماه حبس تعزیری، به اتهام آزار و اذیت به تحمل دو سال زندان و درباره بهره‌کشی جنسی از طریق در اختیار قرار گرفتن اطفال به تحمل پنج سال زندان محکوم کرده است.

او ادامه داد: از سوی دیگر دادگاه متهم را از باب مجازات تکمیلی به دو سال ممنوعیت اقامت در فردوس محکوم کرده است. در عین حال و با اعتراض برخی شاکیان به حکم صادر شده از سوی دادگاه، این پرونده به دادگاه تجدیدنظر استان ارسال شد.

مادر نگران و بی توجهی گشت ارشاد

اواخر تیر 1401 بود که فضای مجازی شاهد انتشار ویدئوهای مختلفی در خصوص گشت‌های ارشاد بود که هر کدام با واکنش‌هایی همراه می‌شود. یکی از این ویدئوهای گشت ارشاد که در فضای مجازی دست به دست می‌شد بیش از دیگر ویدئوها با واکنش کاربران همراه بود. در این ویدئو یک مادر جلوی خودروی گشت ارشاد ایستاده و با التماس به آن‌ها می‌گوید که دخترم مریض است، او را نبرید! و خودرو و ماموران داخلی آن بی توجه به این مادر نگران به حرکت ادامه می‌دهد.

این ویدئو موجی از واکنش‌ها را به همراه داشت که در پی آن مرکز اطلاع رسانی پلیس تهران بزرگ از برخورد با سر تیم گشت انتظامی خبر داد.

در اطلاعیه‌ای که پلیس پایتخت اعلام کرده، آمده است: «در پی اطلاع از برخورد خارج از ضوابط یکی از گشت‌ های پلیس با یکی از شهروندان موضوع به سرعت مورد رسیدگی قرار گرفته و با سرتیم این واحد انتظامی به دلیل سوء مدیریت برخورد انضباطی شد.

 با این حال کاربران هم به این ویدئو واکنش نشان دادند؛ به طور مثال یکی از کاربران نوشت: «کاش مسئول گشت ارشاد ماشین رو نگه می‌داشت و حرف‌های این مادر رو می‌شنید تا هم مادر آروم‌تر بشه و هم اگه واقعا بیماری خاصی بچه‌اش داشت قبل از این که اتفاقی بیفته جلوش رو می‌گرفتن.» کاربرانی هم از واکنش سریع پلیس به برخورد با مامور خاطی قدردانی کرده‌اند.

کدخبر: 143082 تاریخ انتشار