یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در مورد اخبار حقوق و دستمزد وجود دارد، تعیین حقوق سال 1402 است. بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی به دنبال تعیین یک حقوق مناسب در سال جدید هستند تا بتوانند با شرایط اقتصادی امروزی، زندگی مناسبی داشته باشند.

به گزارش منیبان، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در مورد اخبار حقوق و دستمزد وجود دارد، تعیین حقوق سال 1402 است. بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی به دنبال تعیین یک حقوق مناسب در سال جدید هستند تا بتوانند با شرایط اقتصادی امروزی، زندگی مناسبی داشته باشند. میزان افزایش حقوق بازنشستگان در سال جدید یکی از موضوعات بسیار کلیدی است که در این مقاله قصد داریم تا به آن بپردازیم. برای دریافت اخبار اقتصادی بیشتر و اخبار بازنشستگان می‌توانید به سایت خبری خبرجو۲۴ مراجعه نمایید. اگر قصد دارید در مورد این موضوع بیشتر بدانید، کافی است تا پایان همراه ما باشید.

حداقل حقوق بازنشستگان 1402

دولت رئیسی در سال قبل با تعیین یک بودجه مناسب سعی کرده است تا میزان افزایش حقوق را در یک شرایط مناسب تعیین کند. حداقل حقوق مستمری بگیران و حقوق بازنشستگان برای بسیاری از افراد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در تاریخ 21 دی ماه 1401، لایحه بودجه از سوی ریاست جمهوری به مجلس جمهوری اسلامی ارائه شد که در آن به موارد مختلف می‌پردازد. یکی از مهم‌ترین موضوعات موجود در لایحه بودجه سال جدید، افزایش حقوق بازنشستگان و تعیین تکلیف شدن حقوق است.

با توجه به بودجه تعیین شده می‌توان گفت که حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی دارای یک حداقلی مشخص است که به اندازه 6.300.000 تومان تعیین شده است. به صورت متوسط میزان افزایش حقوق برای بازنشستگان چیزی حدود 20 درصد در نظر گرفته شده است. این موضوع بدان معنا است که حداقل حقوق تعیین شده برای بسیاری از بازنشستگان کمتر از مبلغ 6 میلیون و 300 هزار تومان نخواهد بود.

روند افزایش حقوق بازنشستگان در سال جدید

همواره تعیین حقوق در سال نخست می‌تواند بسیار تعیین کننده باشد چرا که میزان تورم در هر سال به شکل فزاینده‌ای افزایش پیدا می‌کند. طبق لایحه بودجه سال 1402، افزایش حقوق و دستمزد بازنشستگان از محل صندوق‌های بازنشستگان به میزان حداقل 1.300.000 هزار تومان است که به نسبت سال 1401 افزایش قابل توجهی داشته است. بازنشستگان در سال جدید می‌توانند حداقل حقوق خود را از صندوق‌های بازنشستگی در کمترین زمان ممکن دریافت کنند که این مبلغ معاف از پرداخت مالیات است.

شناخت روند افزایش حقوق باعث می‌شود تا بازنشستگان بتوانند در زمینه مدیریت هزینه‌های زندگی خود، به شکل ایده‌ال عمل کنند. علاوه بر بازنشستگان لشکری و کشوری که در لیست بالای تعیین حقوق و دستمزد قرار دارند، بازنشستگان تامین اجتماعی وجود داشته که باید حق و حقوق آنها مورد بررسی قرار بگیرد.

 

افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 1402

یکی از سوالات و ابهامات مطرح شده در این زمینه این است که آیا حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جدید به اندازه دستمزد اعلامی بازنشستگان لشکری و کشوری افزایش خواهد یافت یا خیر. در پاسخ به این سوال باید بیان کرد که حقوق بازنشستگان قرار است به تصویب مجلس برسد تا اگر ابهاماتی در این زمینه وجود دارد مطرح شود.

در آخرین مصوبه اعلام شده برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مقرر شد که افزایش 27 درصدی در حقوق بازنشستگان تعیین شود که حداقل دریافتی افراد معادل 6 میلیون و 433 هزار تومان برای خانواده 3.3 نفری خواهد بود.

جدول حقوق بازنشستگان در سال جدید

می‌دانید که حقوق بازنشستگان تنها شامل دریافتی از حقوق ماهیانه نیست و موارد مختلف عائله‌مندی، بیمه، کسورات، حق اولاد و... را نیز شامل می‌شود. عدم تعیین میزان مناسب حقوق بازنشستگان در هر سال باعث افزایش نارضایتی قشر زیادی از بازنشستگان شده است. دولت رئیسی سعی کرده است تا افزایش حقوق را به گونه‌ای تعیین کند که بازنشستگان بتوانند مایحتاج روزانه خود را تامین کرده و یک زندگی آبرومندانه‌ای داشته باشند.

میزان حقوق در نظر گرفته برای بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی متفاوت است و نمی‌توان برای هر پایه شغلی یک مبلغ مشخص شده را در نظر گرفت. طبق جدول افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 1402 افرادی که دارای دریافتی 3.500.000 بوده‌اند در سال جدید مبلغ حدودی 5.580.000 هزار تومان را دریافت می‌کنند.

بازنشستگانی که دریافتی 3.700.000 هزار تومان را داشته‌اند با افزایش حدودی 5.700.000 هزار تومان روبرو می‌شوند. در مبالغ بالاتر، یعنی افرادی که حقوق دریافتی 7 میلیون تومانی را داشته‌اند با درصد رشد کمتری مواجه شدند که حدود 19.3% افزایش حقوق در سال 1402 را خواهند داشت. درصد افزایش حقوق به ترتیب مبلغ دریافتی کاهش پیدا می‌کند. به عنوان نمونه کسانی که در سال 1401 دارای حقوق دریافتی 14 میلیون تومان بوده‌اند، به صورت متوسط از افزایش حقوق 10 درصدی بهره‌مند می‌شوند.

این میزان به گونه‌ای تنظیم شده است که برابری بهتری میان افزایش حقوق بازنشستگان حاصل شود. در واقع در لایحه بودجه‌بندی، افزایش حقوق بر اساس افزایش پایه‌ای حقوق اصلی در نظر گرفته شده است. در این میان حق عائله‌مندی به میزان 370 هزار تومان، حق معیشت به میزان 200 هزار تومان، حق اولاد به میزان 97 هزار توان و حق مسکن به میزان 150 هزار تومان تعیین شده است.

 

افزایش سن بازنشستگی کارمندان دولت

یکی از نکات کلیدی دیگری که در لایحه بودجه 1402 تعیین شده است، افزایش سن بازنشستگی کارکنان دولت است. طبق ماده 20 لایحه بودجه سال 1402، سنوات خدمت مورد قبول برای بازنشستگی افراد، می‌تواند تحت شرایط مختلف افزایش پیدا کند. این افزایش با توجه به شرایط کلی کشور قابل تعیین است. از عوامل تاثیرگذار در این زمینه می‌توان به اعلام نیاز دستگاه دولتی مربوطه و رضایت کارکنان دولت اشاره کرد.

در این قانون رعایت شرط سنی ملاک نخواهد بود و عوامل بیان شده می‌تواند به صورت مستقیم تعیین کننده میزان بازنشستگی باشد. دلیل این موضوع وضعیت نامطلوب اقتصادی است که در صندوق‌های بازنشستگی کشور تعیین شده است. در صورت تایید نهایی، به سن بازنشستگی افراد به صورت میانگین 2 سال افزوده خواهد شد.

جمع بندی

یکی از مهم‌ترین و کلیدی موضوعات در سال جدید، افزایش حقوق بازنشستگان است. در واقع بازنشستگان به دنبال افزایش حقوق حداکثری هستند تا بتوانند امورات خود را به شکل ایده‌ال سپری کنند. در این مقاله در مورد جدول حقوق بازنشستگان مطالب جالب توجهی بیان شده است. اگر بخواهید در مورد اخبار تازه بازنشستگان و اخبار مرتبط با مسائل اقتصادی اطلاعات بیشتری کسب کنید، می‌توانید به وب سایت خبرجو24 سر بزنید.

وب سایت خبری خبرجو24 یکی از خبرگزاری‌های معتبر است که با داشتن بخش دسته بندی مختلف می‌تواند اخبار مرتبط با موضوع بازنشستگان را در سریع‌ترین زمان ممکن پوشش دهد.

برای خواندن اخبار اقتصادی بیش‌تر می‌توانید به سایت خبری خبرجو ۲۴ مراجعه نمایید.

کدخبر: 148772 تاریخ انتشار