مرد برای ازدواج مجدد اگر دائم باشد احتیاج به اجازه همسر اول خود داشته و اگر این اذن وجود نداشته باشد، نمی‌تواند ازدواج خود را ثبت کند. حالا سوالی که مطرح می‌شود آن است که آیا ازدواج موقت نیز به اجازه همسر نیاز دارد یا خیر؟

به گزارش منیبان؛ اجازه همسر اول برای ازدواج موقت از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که پیرامون آن سوالات متعددی می‌شود. در واقع معمولا ازدواج موقت به‌صورت پنهانی انجام می‌شود اما در این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که اگر مرد بخواهد ازدواج مجدد انجام دهد و پنهانی نیز نباشد، باید از همسر اول خود اجازه بگیرد یا خیر؟

همانگونه که بیان کردیم، مرد برای ازدواج مجدد از نوع دائم و ثبت آن به اجازه همسر اول خود احتیاج دارد و در صورت انجام ندادن این کار، او مطابق با ماده ۴۹ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ مرتکب جرم شده و مجازات آن جزای نقدی درجه ۵ یا حبس تعزیری درجه ۷ است.

همچنین اگر همسر اول این مرد متوجه ازدواج مجدد وی شود می‌تواند درخواست طلاق کرده و تمام حقوق مالی خود را از مرد بگیرد.

اما در مورد ازدواج موقت به این‌صورت نبوده و ازدواج موقت بدون اجازه همسر اول جرم نیست. در ازدواج مجدد مرد، اعم از عقد دائم یا موقت باید شرایط قانونی رعایت شود. اگر مرد شرایط قانونی را رعایت نکند، زن می‌تواند با توجه به موارد ضمن عقد، اقدام قانونی انجام دهد.

یعنی اگر مرد شرط ضمن عقد را امضا کرده باشد و همسر دیگری اختیار کند حتی به عقد موقت و زن این امر را در دادگاه به اثبات برساند حق طلاق خواهد داشت یا اینکه به واسطه عسر و حرج می‌تواند از شوهرش طلاق بگیرد.

عواقب ازدواج موقت بدون اجازه همسر برای مرد

    یکی ازعواقب نداشتن اجازه همسر اول برای ازدواج موقت آن است که همسر اول می‌تواند هم درخواست طلاق کند همچنین مهریه خود را نیز مطالبه کند.

    ازدواج مجدد چه به صورت دائم و چه موقت، باید با کسب اجازه از دادگاه باشد وگرنه مجازات دارد اگر به اثبات برسد.

کدخبر: 152523 تاریخ انتشار