عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌گوید: اگر مکانیسم ماشه در مورد ایران فعال شود طرف ایرانی هم غنی‌سازی اورانیوم، افزایش تعداد سانتریفیوژها و بحث خروج از NPT را در دستور کار قرار می‌دهد و در این شرایط غرب هیچ اقدامی نمی‌تواند انجام دهد.

جلیل رحیم جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار سیاسی مُنیبان در واکنش به ادعای اروپا مبنی بر فعال شدن مکانیسم ماشه گفت: در مورد پرونده پرونده اتمی ایران غربی‌ها همه شیوه‌ها را آزمایش کردند، البته اینکه مکانیسم ماشه را فعال کنند یا خیر به خودشان بستگی دارد اما این اقدام حاصلی برای غرب نخواهد داشت.

او افزود: واقعیت این است که پرونده هسته‌ای ایران به دلیل ویژگی‌های فنی، امنیتی و اقتصادی باید از طریق گفتگو حل شود و ایران هم برای مذاکره اعلام آمادگی کرده منتها غربی‌ها مسیر نادرستی شروع کردند و همان را ادامه می‌دهند.

رحیمی جهان آبادی درباره پاسخ ایران به فعال شدن مکانیسم ماشه تصریح کرد: چنانچه مکانیسم ماشه در مورد ایران فعال شود طرف ایرانی هم غنی‌سازی اورانیوم، افزایش تعداد سانتریفیوژها و بحث خروج از NPT را در دستور کار قرار می‌دهد و در این شرایط غرب هیچ اقدامی نمی‌تواند انجام دهد. در حقیقت اگر ایران بخواهد از NPT خارج شود، درصد غنی‌سازی را افزایش دهد و در نهایت تعداد سانتریفیوژها را افزایش دهد، غرب می‌خواهد از طریق مکانیسم ماشه چه اقدامی انجام دهد. پیش از این هم پرونده هسته‌ای ایران با محوریت مکانیسم ماشه به شورای امنیت رفته و تحریم شدیم لذا این مسیر آزمایش شده‌ای است که غربی‌ها در این زمینه اشتباه می‌کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به اینکه چنانچه ایران خروج از NPT، افزایش غنی‌سازی اورانیوم و سانتریفیوژها را در دستور کار قرار دهد، تهران ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل متحد قرار نمی‌گیرد؟ خاطرنشان کرد: در قالب NPT ایران از حقوقی برخوردار است که اگر این حقوق تأمین نشوند، خروج از NPT و ادامه فعالیت‌های اتمی طبیعی است کما اینکه اسرائیل در کنار ما، چنین اقدامی را انجام می‌دهد.

رحیمی جهان آبادی در واکنش به اینکه اسرائیل از حمایت آمریکا برخوردار است اما برای کره شمالی چه اتفاقی افتاد یادآور شد: درست است که آمریکا از اسرائیل حمایت می‌کند اما در مقابل با کره شمالی توانستند چه اقدامی انجام دهند؟ هیچی. البته آن کشور کمونیستی است و سیاست‌هایش با ما فرق می‌کند اما در مجموع غرب در مقابل ایران مسیر نادرست و شکست خورده‌ای را طی می‌کند. در مجموع اگر غرب مکانیسم ماشه را فعال کند، پاسخ ایران سخت‌تر خواهد بود چراکه تصمیمی برای عقب‌نشینی در برابر غرب ندارد.

کدخبر: 154602 تاریخ انتشار